Citat:
Kan det inte vara så att det har varit en medveten strategi att göra det svårt/dyrt att bygga nytt? Detta i kombination med ökad invandring (större behov av bostäder) och låga räntor kan väl knappt leda till annat än skenande bostadspriser? Skenande bostadspriser gör i sin tur att hushållen tar mer lån samtidigt som man känner sig rikare och konsumerar mer = det går bra för Sverige.
Hushållens skulder har ökat med ca 160 000 kr/person (210 000 kr/vuxen?) sista tio åren, och jag gissar att mycket av detta har gått till konsumtion i form av renoverade kök, bilar etc. Vad händer när bostadspriserna inte stiger längre och det blir svårare att utöka sina lån? Kommer detta betyda att snittpersonen får ca 1750 kr (210 000 kr / 120 månader) mindre att spendera per månad? Tänker jag rätt/fel?
Hushållens skulder har ökat med ca 160 000 kr/person (210 000 kr/vuxen?) sista tio åren, och jag gissar att mycket av detta har gått till konsumtion i form av renoverade kök, bilar etc. Vad händer när bostadspriserna inte stiger längre och det blir svårare att utöka sina lån? Kommer detta betyda att snittpersonen får ca 1750 kr (210 000 kr / 120 månader) mindre att spendera per månad? Tänker jag rätt/fel?
Jag tror inte det är någon uttalad plan om att bygga dyrare bakom. Men handikapporganisationer har precis som HBTQ-skit ett oproportionellt stort inflytande i samhället. Det är politiskt självmord att säga något negativt om liknande organisationer. Så de kan spela ut offerkortet och kräva nästan vad de vill. Då vi spelar på en internationell arena där det i de flesta länder inte fungerar så så slösar vi ju resurser på onödiga saker. Så vi hamnar efter och kommer tillslut få betala priset. Precis som du säger så har vi även slösas mycket på ren konsumtion. Att ta lån för konsumtion är det sämsta man kan göra för tillväxten och vi kommer att få betala priset tillslut. Folk har lånat från framtiden.
När bostadspriserna och således kredittillväxten stannar av så säger det *poof*. Hela samhället är beroende av att det skapas nya krediter för att kunna betala räntorna på sina lån. Så när det väl stannar av (vilket det alltid gör tillslut) blir det snabbt en spiral nedåt. För när företag och privatpersoner går i konkurs så faller deras tillgångar över på kreditgivarna. Lånen försvinner vilket minskar mängden krediter ytterligare vilket alltså förstärker spiralen nedåt med fler konkurser och mindre tillväxt som följd.
Sedan får bankerna problem och Riksbanken kommer få öka statsskulden och försöka injicera likvider i bankerna. Tidigare har det kombinerats med att sänka styrräntan rejält (-4,5% 2008-09) för att öka låneviljan hos hushåll och företag. Men det kommer ju inte att gå idag. Så det är tveksamt om en ökning av statsskulden räcker. Företag och privatpersoner som går i konkurs kommer att vara en stark motvikt. Så vi kan bli det första landet som får en riktig kris med en ränta på dessa nivåer. Det blir, erm intressant eller något..
Citat:
Kolla den här artikeln från Bloomberg:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-13/australia-one-of-the-four-riskiest-housing-markets-oxford-says
Det bådar gott...
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-13/australia-one-of-the-four-riskiest-housing-markets-oxford-says
Det bådar gott...
Yey.. Vi leder

Edit: Ska tillägga att detta inte är något domedagsscenarion. Det är nödvändigt! Just nu är det så oerhört många tröga företag och organisationer som måste rensas bort. Men det kommer bli en stökig period först men det blir bättre i längden. Systemet är extremt fragilt nu och måste få lättas lite.
Senast redigerad av bohrdohr 2018-09-13 kl. 10:25.
Senast redigerad av bohrdohr 2018-09-13 kl. 10:25.