2018-09-13, 12:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Så då kan du lika gjärna utgå från att du inte existerar då det är minst lika svårt att bevisa sin egen existens för sig själv som att bevisa guds existens.

Citat:
Ursprungligen postat av MsBurns
Smart citat och sedan hyfsat smart svar,

Citat:
egentligen går faktiskt ingenting att bevisa.

Jodå; bara inte (filosofisk) "absolut".
Citera
2018-09-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsBurns
Smart citat och sedan hyfsat smart svar, egentligen går faktiskt ingenting att bevisa.
Alltså kan du tänka dig att hoppa från en hög byggnad, då det inte är bevisat att det är farligt?
Självklart går saker att bevisa, så länge man inte talar om ”absolutism”.
Citera
2018-09-13, 16:53
Medlem
enklistras avatar
Gud påverkar människor över hela världen. Om det är ordet gud eller en övermäktig skapare spelar ingen roll för gud existerar. Om det är vi som har skapat gud eller om gud skapat oss är den fråga vi bör ställa oss men jag tror heller inte att det spelar så stor roll eftersom att ordet i sig har stor påverkan.

Gud existerar för att gud påverkar människor. Vad gud däremot är kommer det däremot att finnas delade meningar om. Kanske är gud bara hjärnspöken, kanske är gud maktpropagande, kanske är gud världen eller så kanske gud är svaret på livet, universum och allting. Vi skulle behöva reda ut begreppet existens innan vi går djupare. Existerar tankar? Jag tror inte att gud är något konkret men kan något som inte är konkret existera?
Citera
2018-09-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra
Gud påverkar människor över hela världen. Om det är ordet gud eller en övermäktig skapare spelar ingen roll för gud existerar. Om det är vi som har skapat gud eller om gud skapat oss är den fråga vi bör ställa oss men jag tror heller inte att det spelar så stor roll eftersom att ordet i sig har stor påverkan.

Gud existerar för att gud påverkar människor. Vad gud däremot är kommer det däremot att finnas delade meningar om. Kanske är gud bara hjärnspöken, kanske är gud maktpropagande, kanske är gud världen eller så kanske gud är svaret på livet, universum och allting. Vi skulle behöva reda ut begreppet existens innan vi går djupare. Existerar tankar? Jag tror inte att gud är något konkret men kan något som inte är konkret existera?
Enligt mig borde något som existerar uppta tid och rum. Förutom tankar och liknande, som du är inne på. Men tankar existerar inte utan liv, så vitt jag vet. Något materiellt krävs för att tankar ska existera.
Citera
2018-09-13, 18:30
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Enligt mig borde något som existerar uppta tid och rum. Förutom tankar och liknande, som du är inne på. Men tankar existerar inte utan liv, så vitt jag vet. Något materiellt krävs för att tankar ska existera.
Så om våra tankar existerar bör även gud existera när vi tänker på gud. Tänker på dialogcitatet "-does god exist?
-now it does!".
Citera
2018-09-13, 18:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, för jag känner inte till någon gud.
Vilket bara visar på vilken korkad trådstart det är. Förmodligen en av de dummaste i forumet som existerar på den här sidan av skräpkorgen.
Vilken modell diskuterar vi då här? Vi har ju ingen.

Vilka definitioner? Det finns ju inga.

Nej. Problemet är fortfarande att det är en följdfråga där inga faktorer redovisats som diskussionsämne.

Det finns redan trådar om Teodicéproblemet. Jag föreslår att du läser där om du är intresserad.

Det krävs fortfarande att Guds egenskaper definieras så man har något att utgå ifrån.
Din tråd presenterar inte något diskussionsämne.
Ganska dumma svar tycker jag. Men sak samma. Jag förstår vad du menar men håller inte alls med. Du tycker iaf att detta är en väldigt dum och onödig tråd.

Du förstår att inget tvingar dig att varken läsa eller skriva här va?
Citera
2018-09-13, 19:04
Medlem
Citat:
Så om våra tankar existerar bör även gud existera när vi tänker på gud. Tänker på dialogcitatet "-does god exist?
-now it does!".
I så fall skapade vi gud, och gud är en tanke. Ungefär som Gandalf.
Dock påverkar inte den sortens existens mig på något vettig plan, så det är ett onödigt sätt att använda ordet ”existerar” på, anser jag.
Citera
2018-09-13, 20:25
Medlem
enklistras avatar
Citat:
I så fall skapade vi gud, och gud är en tanke. Ungefär som Gandalf.
Dock påverkar inte den sortens existens mig på något vettig plan, så det är ett onödigt sätt att använda ordet ”existerar” på, anser jag.

Mycket väl att det kan vara ett onödigt sätt att använda existera på men bara för att det kanske är onödigt så bör vi inte kunna sudda det? Att argumentera för eller emot guds existens är svårt och förmodligen djupare än vad någon kan gå in på. En bättre fråga är om det är nödvändigt att diskutera guds existens? Det är liksom inte så enkelt som att det skulle stoppa alla världens krig om vi fick svaret. Jag tror faktiskt inte att så mycket skulle förändras. Vi föds, förstör, förökar oss och dör. Vi är egentligen denna världs cancer.
Citera
2018-09-13, 21:09
Medlem
Citat:
Mycket väl att det kan vara ett onödigt sätt att använda existera på men bara för att det kanske är onödigt så bör vi inte kunna sudda det? Att argumentera för eller emot guds existens är svårt och förmodligen djupare än vad någon kan gå in på. En bättre fråga är om det är nödvändigt att diskutera guds existens? Det är liksom inte så enkelt som att det skulle stoppa alla världens krig om vi fick svaret. Jag tror faktiskt inte att så mycket skulle förändras. Vi föds, förstör, förökar oss och dör. Vi är egentligen denna världs cancer.
Så länge folk använder gud (på alla möjliga sätt) så kommer dess existens diskuteras. Om folk bara hade en gudstanke i hjärnan så skulle det inte diskuteras lika mycket.
Vad som skulle hända utan gudstro beror vad man ersätter sin gudstro med. Att vara ateist säger inget om vilken moral man har, eller vad man tror på i övrigt.
Citera
2018-09-13, 21:22
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Så länge folk använder gud (på alla möjliga sätt) så kommer dess existens diskuteras. Om folk bara hade en gudstanke i hjärnan så skulle det inte diskuteras lika mycket.
Vad som skulle hända utan gudstro beror vad man ersätter sin gudstro med. Att vara ateist säger inget om vilken moral man har, eller vad man tror på i övrigt.
Jag tror att jag håller med.
Citera
2018-09-13, 21:33
Medlem
Citat:
Jag tror att jag håller med.
Nice.
Citera
2018-09-13, 23:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud påverkar människor över hela världen.

Inte som ett direkt faktum. IDÉEN om 'gud påverkar en del människor.

Citat:
Om det är ordet gud eller en övermäktig skapare spelar ingen roll...

Citat:
... för gud existerar.

Bevis för en sån faktisk existens av 'gud' på t.ex. tråden "Bevisa guds existens", tack.

Citat:
Om det är vi som har skapat gud eller om gud skapat oss är den fråga vi bör ställa oss men jag tror heller inte att det spelar så stor roll eftersom att ordet i sig har stor påverkan.

Självklart spelar det en stor roll om 'gud' existerar eller bara är semantik.

Citat:
Gud existerar för att gud påverkar människor. Vad gud däremot är kommer det däremot att finnas delade meningar om. Kanske är gud bara hjärnspöken, kanske är gud maktpropagande, kanske är gud världen eller så kanske gud är svaret på livet, universum och allting.

Citat:
Vi skulle behöva reda ut begreppet existens innan vi går djupare.

Jag kan rekommendera dig tråden "Definiera gid", där detta redan har manifesterat sig i en tämligen djupående analys.

Citat:
Existerar tankar? Jag tror inte att gud är något konkret men kan något som inte är konkret existera?

Det beror på vad du menar med konkret.
Senast redigerad av Bogomil 2018-09-13 kl. 23:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in