Citat:
Ursprungligen postat av
Linguas
Man använder en sån där länktjänst (det är gratis) vars server är placerad utanför EU. Det innebär att du länkar till en sida som automatiskt länkar vidare till nyhetsartikeln. Så enkelt var det att gå runt denna lag.
Det enda resultatet detta kommer att ha är att det på sikt försvårar för Google, Facebook och liknande jättar som får spendera enorma belopp för att följa EU-regler. Andra alternativ (konkurrenter) komma dyka upp likt svampar ur jorden.
EU förslaget är bra, det kommer inte ha den effekt politikerna tror.
Det är också min spontana reaktion. Dessa tjänar ju multum på att indirekt publicera material någon annan producerat, utan att behöva betala för det. Å andra sidan så bidrar ju tidningar m fl till att de publiceras där - de vill ju själva synas.
Att förslaget hindrar yttrandefriheten ser jag som ett mer eller mindre foliehattsresonemang. Tycker f ö att yttrycket ”yttrandefrihet” blivit urvattnat av alla gaphalsar som viftar med det i tid och otid.
Det borde väl inte vara nåt problem med enstaka citat, eller om så är fallet, att man utrycker det som ”att jag läste i XXX att YYY har ZZZ”.
Så funkar det ju IRL. Jag menar, inte släpar man väl omkring med tidningar, urklippta artiklar etc när man träffar på folk?
Visst, med en länk kan man gå till källan, och jag kan se försvagningen gällande ”trobarheten” och att det kan påverka viljan och motivationen att delta i en diskussion.
• En fundering jag har, är vad som gäller i slutna grupper och i PM, dvs länkar som inte publiceras ”offentligt”?
En fråga är också när tidningar länkar till andra tidningar. Måste/kan de begära tillstånd från den tidningen? Gör man kanske så redan men mer ”informellt”? Kan en tidning då (av en eller annan anledning) vägra att låta sig länkas?