2018-09-13, 12:30
Medlem
Rysstrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miami82
Som jag sa innan. Du kan ”shitposta” hur mycket du vill på Flashback, kommer göra NOLL skillnad. Dina tankar och åsikter är helt och hållet orelevanta. Ingen av relevans eller makt bryr sig om dina idéer. Dags att böja sig för den nya lagen för att det finns inget annat du kommer kunna göra, än att just böja dig.

EU har gjort ett val och det finns inget du kan göra åt saken. Se så, forsätt att slösa ditt liv på Flashback om det får dig att sova bättre på kvällen.

Facebook har förlorat. Google har förlorat och DU har förlorat. Snyltare kommer dö ut, kreativa individer kommer att triumfera.

Det är tvärtom forum som Flashback som faktiskt gör skillnad, då detta är en av få platser där information för flöda relativt fritt.

Kreativa individer har aldrig triumferat i samhällen där information på något sätt begränsas. Individer som använder sig utav dessa tjänster kommer istället bli än mindr ekreativa, då de har en ännu smalare sträng information att ta del av och forma sin kreativitet ifrån.

Icke-kreativa människor som du, som kanske på sin höjd skrivit en indie-låt, förstår sig ej på detta.

I samhällen där information begränsats blir det istället en total avsaknad av kreativitet. Facebook och google har förlorat på vilket vis? Tror du att de nu kommer att "betala mer"? Nej, de komemr istället att ta bort material så att de inte behöver betala. De enda förlorarna här är Europeerna.
Citera
2018-09-13, 12:38
Medlem
0.999...s avatar
Vilka svenska politiker har varit för detta påhitt? Det vore lite intressant att veta.
Citera
2018-09-13, 12:40
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fast tvärtom handlar det ju överhuvudtaget inte om länk-klick... Utan det handlar om att artiklar konsumeras utanför upphovsrättsinnehavarens sfär.

Omni.se är väl typexemplet på site som borde beröras.

Så företag som tjänar pengar på andras bekostnad?
Citera
2018-09-13, 12:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Man använder en sån där länktjänst (det är gratis) vars server är placerad utanför EU. Det innebär att du länkar till en sida som automatiskt länkar vidare till nyhetsartikeln. Så enkelt var det att gå runt denna lag.

Det enda resultatet detta kommer att ha är att det på sikt försvårar för Google, Facebook och liknande jättar som får spendera enorma belopp för att följa EU-regler. Andra alternativ (konkurrenter) komma dyka upp likt svampar ur jorden.

EU förslaget är bra, det kommer inte ha den effekt politikerna tror.
Det är också min spontana reaktion. Dessa tjänar ju multum på att indirekt publicera material någon annan producerat, utan att behöva betala för det. Å andra sidan så bidrar ju tidningar m fl till att de publiceras där - de vill ju själva synas.

Att förslaget hindrar yttrandefriheten ser jag som ett mer eller mindre foliehattsresonemang. Tycker f ö att yttrycket ”yttrandefrihet” blivit urvattnat av alla gaphalsar som viftar med det i tid och otid.

Det borde väl inte vara nåt problem med enstaka citat, eller om så är fallet, att man utrycker det som ”att jag läste i XXX att YYY har ZZZ”.
Så funkar det ju IRL. Jag menar, inte släpar man väl omkring med tidningar, urklippta artiklar etc när man träffar på folk?
Visst, med en länk kan man gå till källan, och jag kan se försvagningen gällande ”trobarheten” och att det kan påverka viljan och motivationen att delta i en diskussion.

• En fundering jag har, är vad som gäller i slutna grupper och i PM, dvs länkar som inte publiceras ”offentligt”?

En fråga är också när tidningar länkar till andra tidningar. Måste/kan de begära tillstånd från den tidningen? Gör man kanske så redan men mer ”informellt”? Kan en tidning då (av en eller annan anledning) vägra att låta sig länkas?
Citera
2018-09-13, 12:42
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysstrollet
Okej. Bekvämt att rösta som lobbyisterna vill, för att sedan hävda att "det var ett misstag" för att minimera backlash från väljarna. Snacka om höjden av populism om det du säger stämmer...

Så kan det absolut vara, men det sägs på internet att de vill få sina röster ändrade, så även de danska rösterna.
Citera
2018-09-13, 12:46
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Vilka svenska politiker har varit för detta påhitt? Det vore lite intressant att veta.

Tydligen var alla emot, förutom socialdemokraterna och Fi!

Men Socialdemokraterna röstade fel och försöker få sin votering ändrad till Emot. Flera länder som tryckt på fel knapp som försöker ändra sina röster, om det beror på att de verkligen röstade fel eller om det är backlash från väljare vet jag inte. Antagligen båda.

Fi! har jag inte en aning om
Citera
2018-09-13, 12:51
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Tydligen var alla emot, förutom socialdemokraterna och Fi!

Men Socialdemokraterna röstade fel och försöker få sin votering ändrad till Emot. Flera länder som tryckt på fel knapp som försöker ändra sina röster, om det beror på att de verkligen röstade fel eller om det är backlash från väljare vet jag inte. Antagligen båda.

Fi! har jag inte en aning om

Har du någon källa?
Citera
2018-09-13, 12:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miami82
Din liberala pajas. Kritiserar staten i allt men när kosmopolitanska internationella globalist företag etablerar monopol i denna extremt svår konkurrerade marknad så är det ”muh Free market”. Internet ägs av en liten klick kosmopolitanska makter. Tro inte du har någon makt genom att shitposta på Flashback eller liknande. Ett fritt internet på riktigt kräver lagar som försvårar bildandet av monopoler och gör det omöjligt för dessa företag att kapitalisera på individers verk.
Förlåt dem, för de förstår icke vad de tycker...

OK, jag kan förstå att det finns en viss skillnad mellan statligt monopol och globalistiska företags monopolliknande situation. I det senare fallet finns trots allt en (om än liten) valmöjlighet att slippa eller komma med nåt bättre. Å andra sidan har man alltid en (om än liten) möjlighet att rösta bort en Staten och ersätta den med en annan Staten.
Men i det stora hela är skillnaden marginell - storebror som storebror.
Citera
2018-09-13, 12:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag finner det hela lite rörigt. Mina ska alltså inte kunna länka till andra sidor på internet utan rättslig påföljd osv?

Kan någon skapa exempel på typiska problem som kan uppstå?

Typiska problemet kommer vara att du inte kan posta dina inlägg pga krav på filterring (ie föhandsmoderering med cencur av allt upphovsrättsskyddat material).
Citera
2018-09-13, 12:54
Medlem
BigIvars avatar
Och yttrandefriheten uppstod med internet. Eller?
Citera
2018-09-13, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Alla sossarna som röstade även om det nu hävdas at de röstade fel från deras håll
Citera
2018-09-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanStoppan
Det handlar ju inte om att bryta mot någon lag. Det handlar om ett direktiv som företagen Google, Facebook, YouTube m.m. MÅSTE följa vilket gör att de kommer filtrera bort ALLA obekväma åsikter.

Jag får vara försiktig innan jag kallar dig idiot, men var utläser du din dragna slutsats ur det här?

Artikel 13 slår fast att sociala medier ska se till att upphovsrättsägares verk inte sprids av deras användare – till exempel genom att använda ett filter som gör att privatpersoner inte kan ladda upp material man inte äger upphovsrätt till, som videoklipp och foton.

Artikel 11, det andra kraftigt omstridda förslaget, handlar om att skydda nyhetsmediers upphovsrätt och kan försvåra för kommersiella aktörer att sprida till exempel artiklar utan att källan tjänar pengar på detta. Det kan innebära en licensavgift för att länka till en nyhetsartikel – om du själv har intäkter från exempelvis reklam på ditt företags hemsida eller din personliga blogg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in