Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag fick intrycket att hon blev gravid vid 17 års ålder. Annars var väl myndighetsåldern vi tiden 21 år.
Jo, myndighetsåldern var 21 år fram till 1970-talet. Men det var inte alls ovanligt att unga kvinnor i äldre tid (med sin målsmans tillstånd) gifte sig innan de var så pass gamla. Tydligen ansågs de vara mogna nog att vara hustru och mor, men inte mogna nog att bestämma över sina egna liv. Vilket ju låter helt absurt idag, men det var inte så på 1920-talet (vilket var endast några år efter att gifta kvinnor fick vara myndiga). Även en stor del ogifta mödrar var naturligtvis under 21 år. Vissa av dem tog dock förstås inte hand om sina oäkta barn själva.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Inte heller jag tycker att en abort hade varit till det bättre, men att möjligheten bör finnas för underåriga flickor som saknar möjligheter att ta hand om barnet, emedan en underårig människa inte kan åläggas samma ansvar som en myndig.
Adoption? En av min mammas mostrar adopterade en gång en pojke, och sedan kom det fram att hans biologiska mor var bara sexton år gammal. Idag är det en stor chans (eller risk, kanske jag skall säga) att hon skulle ha gjort en abort. Men nu fick hennes son i stället en god uppväxt hos mammas moster och morbror.