Citat:
Har det aldrig föresvävat dig att din eftersökta förklaring kan vara att paret Davidsson inte alls är inblandade i mordet?
Ja, det är märkligt. Inget är ju så klart svartvitt och relationer är komplexa. Det kan finnas såväl hat som kärlek som tvivel i en och samma relation. Dock så framstår ju, ifall man ska spinna vidare på manus-liknelsen, en slags oväntad dramaturgisk vändpunkt vid mordet. Innan dess så ger ju det vi vet skenet av att allt går utför för makarna Ds relation. Otroheten upptäcks, krav om kontaktförbud ställs av HD mot SD, separationen genomförs, skilsmässsan ansöks. Så långt så är det inget underligt alls. Det ser ut som de flesta trista skilsmässor pga otrohet. Sedan. Mord. SDs fd älskarinna blir mördad och han blir misstänkt av polisen för att vara GM. I ett normalt manus hade nu HD verkligen fått skäl att genomföra skilsmässan med stöd från alla sina tjejkompisar och föräldrar. Det hade blivit romantiska komedier med näsdukar och rött vin, skita i exet och tillbringa sommaren bara med barnen. Men vad händer? Istället vänder hela berättelsen och går åt andra hållet. Makarna D börjar företa sig resor direkt dagen efter mordet, de åker runt och har det trevligt, semestrar ihop och umgås supertajta. Som sagt, inte ens femman skulle ta emot det manuset. Så varför ser det ut på detta viset? Jag tror inte att HD tillhör de här kvinnorna som förälskar sig i kåkfarare och finner SD plötsligt mer spännande och intressant för att han är mordmisstänkt. Hur kan hon ens lita på honom om hon själv inte vet om att han har absolut alibi eller hon själv är GM? Jag är nog en smula trög måste jag tillstå men jag får detta inte riktigt att bli rimligt ifall HD är helt oskyldig själv. Eller så är hon verkligen oerhört lojal och naiv.