2018-09-11, 20:35
Medlem
Guillounisms avatar
Ja, AfS kanske redan är körda som vissa är inne på. Man är redan förknippade med nazister och andra högerextremister i ganska hög grad och körde själva på en ytterst radikal retorik, mer eller mindre jämförbar med den NMR brukar ha i sina tal. Och alltihop finns på video.

Det fanns ett "nationalpopulistiskt" utrymme, det är jag rätt övertygad om men frågan är om inte AfS spårade ur fullständigt ju längre valturnén pågick. Att Kiwi uppträdde på valfinalen begrep jag mig inte på personligen, och han är tätt förknippad med Svegot-sfären. Vad Trump gjorde var att "hundvissla" högerut samtidigt som han låtsades inte känna till, förnekade eller fördömde de högerut när frågan kom på tal. AfS lyckades inte alls med den rågången.

Jag gillar inte att erkänna det, men (den gubbigt gnällige och lillgamle) Jan Olof Bengtsson hade en del poänger i sin analys, särskilt detta kanske:

Citat:
Detta resultat är än mindre förvånande än SD:s. AfS valde nämligen att helt avvisa det som varit huvudnyckeln till SD:s framgång, rörelsen bort från den radikala nationalism och allmänna politiska kultur, eller okultur, som vad jag kallat “sunkbunkern” stod för. Denna förändring är SD:s nuvarande partilednings stora förtjänst. Fjärmandet från detta “gamla första” medels bl.a. en ideologisk förskjutning från nationalism till socialkonservatism, och en kommunikationsplan med tydliga kriterier för acceptabelt och oacceptabelt beteende, har till stor del lyckats. Att det löpt parallellt med en problematisk liberal anpassning i flera frågor får inte överskugga detta avgörande framsteg. Det är fråga om två samtidiga men olika processer. Hos många partiföreträdare såväl som utomstående iakttagare har de dock kommit att framstå som en enda. Så tycks de också ha uppfattats av AfS’ ledning, som ju till största delen utgörs av det gamla SDU:s. Det är mycket beklagligt. Det innebär nämligen att de i förkastandet av den liberala anpassningen, det “gamla andra”, helt enkelt bara återvänt till det “gamla första”, nationalismen, sunkbunkern.

Framtiden får utvisa den saken helt enkelt.
Senast redigerad av Guillounism 2018-09-11 kl. 20:56.
Citera
2018-09-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Ja, men du får ta in kontexten också. Detta är ett främlingsfientligt parti och på filmen skriker dom "Ut med packet!".

Du gör extremt långsökta kopplingar. Förmodligen för att du sitter i den socialdemokratiska trollfabriken på Sveavägen.
Citera
2018-09-11, 20:39
Medlem
Citat:
Okej, nu är jag övertygad om att AfS köpt likes på Facebook. Efter fiaskot i valet har antalet likes ökat från 59k-nånting till 61209 likes. Inte ens chans i helvetet att dom skulle öka med flera tusen efter detta nederlag.

Antagligen har dom betalat nåt företag (finns MÄNGDER) för att få likes, och det kostar bara ett par hundra spänn enligt vissa sidor för att få 1000 likes. Med tanke på att dom lagt flera hundra tusen på torgmötet i Kungsan var dom nog villiga att lägga lite pengar på detta, för att verka större än vad dom är. Och det är alltså därför som det fortsätter rulla in likes efter nederlaget, som annars borde orsakat en minskning.

Så, helt uppenbara fulmetoder a la Trumpadministrationen, vilket inte alls förvånar. De blev säkerligen inspirerade av just Trumps framgångar som många förklarar med en aktiv onlinenärvaro, och trodde att detta skulle få fler folk att rösta. Visst, det kanske fick några fler att rösta, men uppenbarligen inte många...

Det finns ett speciellt forum för konspirationsteorier. Bara så att du vet det.
Citera
2018-09-11, 20:40
Medlem
Enmansdemos avatar
Jag hörde att AFS fick 0,2 %, stämmer det?
Vad fick MED?
Citera
2018-09-11, 20:41
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Ja, AfS kanske redan är körda som vissa är inne på. Man är redan förknippade med nazister och andra högerextremister i ganska hög grad och körde själva på en ytterst radikal retorik, mer eller mindre jämförbar med den NMR brukar ha i sina tal. Och alltihop finns på video.

Det fanns ett "nationalpopulistiskt" utrymme, det är jag rätt övertygad om men frågan är om inte AfS spårade ur fullständigt ju längre valturnén pågick.

Jag gillar inte att erkänna det, men (den gubbigt gnällige och lillgamle) Jan Olof Bengtsson hade en del poänger i sin analys, särskilt detta kanske:

Framtiden får utvisa den saken helt enkelt.

Japp, helt klart en analys med bra poänger och det är detta jag har sagt hela tiden också. Majoriteten av svenskarna vill inte ha med nassar att göra. Medias bevakning av NMR:s närvaro på Almedalsveckan var knappast till fördel för högerextremisterna, och AfS placerade sig i samma fåra med sin radikala profilering.
Citera
2018-09-11, 20:43
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du gör extremt långsökta kopplingar. Förmodligen för att du sitter i den socialdemokratiska trollfabriken på Sveavägen.

Citat:
Det finns ett speciellt forum för konspirationsteorier. Bara så att du vet det.

Du beter dig som en typisk dålig förlorare, det är bara pinsamt så jag tycker, mest för din egen skull, att det är bättre du kniper käft.
Citera
2018-09-11, 20:46
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Afs har inte bildats för att anpassa sig, behövs inte ett nytt parti som anpassar sig. När väljarna inser att inget kommer hända med SD kanske de kommer över, men detta val var de inte redo. Det är bara att inse, att sålänge de flesta svenskar lever ett skyddat medelklassliv kommer de inte chansa att ge makten till oprövade partier.

Synd att folk inte kan tänka långsiktigt och se vad dagens demografiska tendenser leder till om 10-100år.
Anpassningen behöver inte nödvändigtvis handla om partiprogrammet i sig, det viktiga är vad man fokuserar på och hur man presenterar programmet för väljarna.

Tyvärr har vi ett politiskt system som belönar lögnare och opportunister, sedan har vi de som själva tror på vad de går till val på men dessa tenderar att bli utmanövrerade av mer slipade politiker.

Även AfS är för dagens system med demokrati och har inte presenterat några åtgärder för att höja svenskarnas intelligens, ingen lyckad kombination.
Citera
2018-09-11, 20:48
Medlem
Citat:
Du beter dig som en typisk dålig förlorare, det är bara pinsamt så jag tycker, mest för din egen skull, att det är bättre du kniper käft.

Sorry, men jag tänker fortsätta att avslöja troll som dig. Du gör bäst i att lämna tråden nu.
Citera
2018-09-11, 20:50
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Sorry, men jag tänker fortsätta att avslöja troll som dig. Du gör bäst i att lämna tråden nu.

Haha gör du det, men jag lämnar dock inte tråden.

Jag tycker du ska gå och äta lite persisk mat så du blir go och glad, men jag rekommenderar dig att lämna AfS-broschen hemma.
Citera
2018-09-11, 20:55
Medlem
baggebo1s avatar
AfS gjorde allt rätt. De skulle inte ha tagit avstånd, de skulle inte ha tonat ner sitt budskap. De visade att de behövdes, att de fyllde en roll som saknades. Vi kommer aldrig att behöva ett nytt SD, och chansen att lyckas ersätta SD genom att bli likadana som dem är svårare än att ersätta dem genom att bli bättre.

Men saker och ting är inte så jävla lätta. AfS gjorde ett rejält försök att satsa allt på kort tid. Det blev inget riksdagsinträde. Det blev inte ens en procent. Men de förändrade samtalsklimatet den senaste månaden. De gjorde att SD förändrade retorik. Och de engagerade och entusiasmerade tusentals svenskar. Vi blev ju glada när de höll på, eller hur? Vi kände ju att de här jävlarna gör ju precis allt rätt, fy fan vad bra de är, eller hur?

Nu är det besvikelse och bitterhet och allt som inte SD-iseras går inte att göra och bla bla bla. Men jag tittar på siffrorna som strömmar in. Och hur jävla besviken man än kan vara, utifrån de målen som sattes upp och som i euforin kanske t.o.m började tros på av våra respektive realistjag, så ser jag att i varenda liten håla i hela Sverige så finns det folk som gillar det här. Som ser att det här är precis det vi vill ha. I varje lite större stad får de hundratals röster. Hundratals smarta människor som fattar vad som gäller. Hundratals människor som kan vara med att lägga grunden till den verkliga folkrörelsen AfS nu när de fantastiska företrädarna fortsätter den här kampen tillsammans med oss andra. I varenda svensk stad finns det hundratals, och i varenda svensk håla finns det åtminstone tiotals. Det är den grund som nu är lagd.
Senast redigerad av baggebo1 2018-09-11 kl. 21:00.
Citera
2018-09-11, 21:00
Medlem
Till alla belackare av AfS, tror ni verkligen på valresultatet så här långt. Visst, AfS gjorde inte så bra ifrån sig som man hade hoppats. Men SAP(såssarna) ligger på 32,6 procent, mer än de fick 2014. SD ligger på 16,74 procent. SAP ligger långt över det officiella resultatet och SD långt under det redan sjukt låga officiella valresultatet.
Citera
2018-09-11, 21:05
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Var finns en sådan filmsnutt?

Jag har aldrig sett någon heila, men har å andra sidan bara sett en mindre del av alla filmer från Kungsträdgården.

Det var en facebook-video som en kompis visade på sin mobil. Filmen var tagen ganska långt bak i publiken, troligen av en motdemonstrant. Personen som visade filmen för mig var antagligen FB-vän med personen som hade länkat (laddat upp?) filmen; ty jag fick en länk till filmen på mail. När jag försökte klicka länken så stod det att den inte kunde visas. Jag gissar att den var satt som "visa endast för vänner". Eftersom jag inte har sett denna eller några liknande filmer från AFS-möten (har i.o.f.s. inte direkt letat) så antar jag att personen som filmade inte var organiserad aktivist (i sådana fall borde filmen varit känd vid det här laget).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in