Ja, AfS kanske redan är körda som vissa är inne på. Man är redan förknippade med nazister och andra högerextremister i ganska hög grad och körde själva på en ytterst radikal retorik, mer eller mindre jämförbar med den NMR brukar ha i sina tal. Och alltihop finns på video.
Det fanns ett "nationalpopulistiskt" utrymme, det är jag rätt övertygad om men frågan är om inte AfS spårade ur fullständigt ju längre valturnén pågick. Att Kiwi uppträdde på valfinalen begrep jag mig inte på personligen, och han är tätt förknippad med Svegot-sfären. Vad Trump gjorde var att "hundvissla" högerut samtidigt som han låtsades inte känna till, förnekade eller fördömde de högerut när frågan kom på tal. AfS lyckades inte alls med den rågången.
Jag gillar inte att erkänna det, men (den gubbigt gnällige och lillgamle) Jan Olof Bengtsson hade en del poänger i sin analys, särskilt detta kanske:
Citat:
Detta resultat är än mindre förvånande än SD:s. AfS valde nämligen att helt avvisa det som varit huvudnyckeln till SD:s framgång, rörelsen bort från den radikala nationalism och allmänna politiska kultur, eller okultur, som vad jag kallat “sunkbunkern” stod för. Denna förändring är SD:s nuvarande partilednings stora förtjänst. Fjärmandet från detta “gamla första” medels bl.a. en ideologisk förskjutning från nationalism till socialkonservatism, och en kommunikationsplan med tydliga kriterier för acceptabelt och oacceptabelt beteende, har till stor del lyckats. Att det löpt parallellt med en problematisk liberal anpassning i flera frågor får inte överskugga detta avgörande framsteg. Det är fråga om två samtidiga men olika processer. Hos många partiföreträdare såväl som utomstående iakttagare har de dock kommit att framstå som en enda. Så tycks de också ha uppfattats av AfS’ ledning, som ju till största delen utgörs av det gamla SDU:s. Det är mycket beklagligt. Det innebär nämligen att de i förkastandet av den liberala anpassningen, det “gamla andra”, helt enkelt bara återvänt till det “gamla första”, nationalismen, sunkbunkern.
Framtiden får utvisa den saken helt enkelt.