Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Fast det flyttar ju bara målstolparna.
Ett exempel är ju argumentet för att utomjordingar skapade livet på Jorden. Hur kom då utomjordingarna till? Det blir ju bara en extra nivå med samma tvist i slutet.
Ok, Universum är en simulation. Var genereras den simulationen och vad skapade den som skapade simulationen?
Problemet är att man utgår fortfarande ifrån omvänd bevisbörda och det vet du om.
Jag hävdar att Uglubuk är en förträfflig analogi för problemet. Skulle du drista dig till att försöka motbevisa Uglubuk? Jag lovar att jag kan ad-hocca ner alla dina motargument precis på samma sätt som en religiös hade gjort om det handlade om Jahve.
Är det här en tävling i att vara sämst på att läsa innantill eller vad? Jag försöker inte bevisa någonting här, var har du fått det ifrån?
Topic är: Bevisa att Gud inte existerar.
Det har jag inte försökt bevisa här, och inte något annat heller. Däremot har jag tagit upp hur relevant simulerings-hypotesen kan vara i en sån diskussion.
Notera också begreppet
falsifiering. T ex väldigt viktig i vetenskap. Vetenskapliga teorier måste ju vara falsifierbara, dvs motbevisbara, annars är de inte vetenskapliga. Nu finns det iofs inget generellt krav på gudstro att den ska vara formulerad som en vetenskaplig teori. Men OM man formulerar en sådan med samma krav som man har på vetenskapliga teorier, så ÄR den falsifierbar. Något som förstås lämpar sig väl i den här tråden.
Eller om man säger så här:
1. Vilka sorters (teorier om) gud eller gudar ÄR falsifierbara?
2. Vilka av dessa har dessutom falsifierats?
Detta kan sen möjligen också vara relevant för hur folk faktiskt tror på Gud. Eller också är det inte det. Som övning kan det vara intressant ändå.
Iaf skapades ju inte världen för 6000 år sen på det sätt som beskrivs i Bibeln. Den teorin ÄR falsifierad av vetenskapen om livets och jordens och universums historia.