Citat:
Ursprungligen postat av
Enne
Utifrån handlingarna i ärendet verkar det som att det hanterats som en bygglovsansökan och inget kontrollärende. Misstänker att de avser att bevilja ansökan, men att det är ett känsligt ärende så tjänstemännen överlåter åt politikerna att besluta.
Majoriteten i nämnden är S - V - Mp.
Enne - Det är så här:
I april anmälde Debbie Nujen en Attefallsåtgärd på skolan (Jag tror växthuspaketet låg utanför när jag var där på sportlovet)
Ett par dagar senare ringde en handläggare upp henne och meddelade att någon Attefallsåtgärd inte kan registreras på en fastighet som inte är bostadsfastighet och om att det krävs bygglov för att ändra en fastighets användning genom ombyggnad. Han informerade henne att om hon inte drog tillbaka anmälan skulle det öppnas ett tillsynsärende.
Hon var så vettlös så hon drog inte tillbaka sin anmälan och efter en månad tvingades bygghandläggaren öppna ett tillsynsärende.
Jag vet att ett tillsynsärende kan ligga hur många år som helst om man inte VILL utöva tillsyn och jag vet att man kan om man VILL utöva tillsyn direkt. (Detta senare ofta mot mindre prominenta innevånare)
Eftersom jag vet att en ytterligare fastighet är ombyggd utan bygglov och att dessa ombyggnader verkar skett med ekonomiska oegentligheter och varit mycket omfattande anmälde jag att det verjkade ha skett olovliga ombyggnader på ytterligare en fastighet och ansåg att byggnadsnämnden skulle utöva tillsyn på båda. Jag har även sänt mail till ledmöterna i byggnadsnämnden och förklarat situationen. Min anmälan lades till i handlingarna för tillsynsärendet.
Jag vet inte vad som skall behandlas under denna punkt på dagordningen men det verkar som arbetsutskottet tagit upp detta enligt den lista du lade ut. En anmälan om Attefallsåtgärd är hur som helst inget man tar upp annars på Byggnadsnämnden.
Något har skett i byggnämndens arbetsutskott (Det går att begära ut protokoll tror jag) och det är något som skall avhandlas på byggnämndens möte. Men vad???
Det här är mycket spännande för det kan om man tänker optimistiskt vara början till att klanens affärer rullas upp av myndigheter.