2018-09-09, 13:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Nej det vet vi inte, vi vet att det observerbara av universum expanderar,
Vad jag vet så beskriver bigbang det observerbara universumet.

Resten av din spekulationer om "scientism" har jag ingen kommenterar till.
Citera
2018-09-09, 14:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilka "vi"?

Och med vilken typ av bevisföring "ser" DU (och dina geliker) detta?

(1)

Det är möjligt, att det observerbara kosmos är deterministisk.

Detta legitimerar doch inte nån god-of-gaps. (2)

Se (2).

"Vi" lever MÖJLIGEN i ett deterministisk kosmos, ...

... men att "vi" lever i ett simulerad kosmos är tills vidare bara en new age-förvrängning av viss vetenskap.

Se (2).

Irrelevant för bevis för eller emot nån 'gud'. (3)

Se (3).

Se (3).

Se (3).

Determinism är som sagt en möjlighet, men inte mer.

Se (2).

Se (2).

Vissa 'guder' går att motbevisa.

Jag kan rekommendera dig att du:

1. Lär dig elementär logik.

2. Anskaffar dig en mera modern missions-manual. Den använder är helt obsolet.
Verkar vara ett tag sen du uppdaterade din egen missionsmanual. Att universum kan vara en en simulering är inte alls bara "bara en new age-förvrängning av viss vetenskap" utan något som diskuteras seriöst av ffa Bostrom. Läs på, är faktiskt rätt så intressant.

https://www.simulation-argument.com
Citera
2018-09-09, 15:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
... men att "vi" lever i ett simulerad kosmos är tills vidare bara en new age-förvrängning av viss vetenskap.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Verkar vara ett tag sen du uppdaterade din egen missionsmanual.

Senast gjorde jag detta omkring simulerings-hypotesen var för ung. 5 år sen. Vad har jag missat?

Citat:
Att universum kan vara en en simulering är inte alls bara "bara en new age-förvrängning av viss vetenskap" utan något som diskuteras seriöst av ffa Bostrom. Läs på, är faktiskt rätt så intressant.

Citat:
https://www.simulation-argument.com

Vad är det du specifikt vill referera till på denna sajt? Sajten är ju bara en sorts synopsis omkring simulerings-hypotesen.

OCH: Gärna inkluderande DITT möjliga försvar av simulerings-hypotesen; auktoritets-argumentation deltar jag som bekant ogärna i.
Citera
2018-09-09, 17:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Senast gjorde jag detta omkring simulerings-hypotesen var för ung. 5 år sen. Vad har jag missat?

Vad är det du specifikt vill referera till på denna sajt? Sajten är ju bara en sorts synopsis omkring simulerings-hypotesen.

OCH: Gärna inkluderande DITT möjliga försvar av simulerings-hypotesen; auktoritets-argumentation deltar jag som bekant ogärna i.
Som vanligt förstår du inte orden du använder. En vetenskaplig referens är inte ett auktoritetsargument. ALLA forskningsartiklar har massor med referenser. Enligt dig är alltså all forskning byggd på auktoritetsargument.

I det här fallet drog jag fram det för att påvisa att det finns en seriös diskussion om simuleringshypotesen som inte har ett piss att göra med new age.

Läs på!

---

Relevansen för Topic är inte självklar. Men simulerings-hypotesen kan nog faktiskt användas i ett bemötande mot vissa bevisförsök mot Guds existens. Detta pga att den som kör simuleringen på sin dator i iaf någon mening har en sorts Guds-status i förhållande till den värld som simuleras. Så om man kan göra troligt att det iaf i framtiden kan gå att simulera ett universum, så har man en sorts Proof of Concept för Gud.

https://en.wikipedia.org/wiki/Proof_of_concept
Senast redigerad av nerdnerd 2018-09-09 kl. 17:15.
Citera
2018-09-09, 17:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Som vanligt förstår du inte orden du använder. En vetenskaplig referens är inte ett auktoritetsargument.

Du kan ju börja med att svara på min fråga. SEN kan vi diskutera om det rör sig om auktoritets-argument.
Citera
2018-09-09, 17:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du kan ju börja med att svara på min fråga. SEN kan vi diskutera om det rör sig om auktoritets-argument.
Första länken på sajten, ungefär mitt på sidan, har länk till ORIGINAL-artikeln, både som html och pdf.

Hur svårt var nu detta egentligen att förstå?
Citera
2018-09-09, 17:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du kan ju börja med att svara på min fråga.

Citat:
Första länken på sajten,

Tackar för din specifikation. Och vid läsning av din källa syns det tydligt, att det rör sig om spekulationer.

Så vad är din poäng?
Citera
2018-09-09, 17:43
Medlem
SektenAnderssons avatar
Människan kan tyvärr inte bevisa att Gud inte existerar, eftersom att Gud inte är av kött och blod utan av ande, oavsett vad forskare har för resurser är Gud smartare än så, tror ni att han på något sätt tillåter sig att bli upptäckt i fysisk form av en människa om han inte själv vill det ?

Gud är alltid större, och då pratar jag även om hans son, Jesus och den heliga ande.

Bevisen är överflödiga, endast en dåre tror inte på Guds existens.
Citera
2018-09-09, 18:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Människan kan tyvärr inte bevisa att Gud inte existerar, eftersom att Gud inte är av kött och blod utan av ande, oavsett vad forskare har för resurser är Gud smartare än så, tror ni att han på något sätt tillåter sig att bli upptäckt i fysisk form av en människa om han inte själv vill det ?

Jag anser mig kunne motbevisa bibelns 'gud'. Men det kan vi väl ta på tråden "Är bibeln sann".

Citat:
Gud är alltid större, och då pratar jag även om hans son, Jesus och den heliga ande.

Belägg, tack. Men det kan vi väl ta på tråden "Är bibeln sann".

Citat:
Bevisen är överflödiga,

Endast på planhalvan av blind tro.
Citera
2018-09-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson

Bevisen är överflödiga, endast en dåre tror inte på Guds existens.
Frågan är varför han inte vill bli upptäckt? Två tredjedelar av jordens befolkning tror inte på den kristna guden. Är han nöjd med dessa siffror?
Citera
2018-09-10, 13:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Nej det vet vi inte, vi vet att det observerbara av universum expanderar, om vi visste att själva universum expanderar så skulle vi kunna se kanten eller slutet av universum vilket vi inte kan. Men visst, jag tror också på att universum expanderar. Det är så det är designat. Gud stretchade ut universum som det står i skrifterna.
Kanske dags för en ansökan till Nobel-akademien? Du har just motbevisat BBT! Helt otroligt! Dessutom helt utan instrument.

Citat:
Att det finns en superintelligent designer, skapare, matematiker, ingenjör och vad mer man kan kalla jahweh ser vi bevis för överallt runt omkring oss.
Konstigt att ingen kan peka på något definitivt som ugör dessa bevis.

Citat:
Inget i våran värld händer av en slump utan allt händer av en anledning där allt går att beräkna och förutse med matematik bara det att vi är inte riktigt där ännu. Men tex den sk butterfly effekten, gud sätter en boll i rullning och det sker saker som sker pga av att andra saker sker, här finns inget lämnat till slumpen.
Hur vet du att det är Gud som sätter bollen i rullning?
Om ni allt följer deterministiska principer och kausalitet, vad finns det för behov för någon gud? Hur ser du skillnad på vad gud gör och vad som händer av ren fysik?

Citat:
Hur våran värld är uppbygd med voxlar och som James Gates Jr fann datorkod i våran världs uppbyggnad.
https://arxiv.org/abs/0806.0051
Berätta vad som är datorkod.
Matematik som beskriver något betyder inte att saken är uppbyggd av kod eller matematik. Det är bara hur vi människor beskriver en händelse.

Citat:
När bibeln säger att gud skapade allt med sina ord så vad som egentligen menas är att han skapade våran värld tekniskt och matematiskt alltså genom programmering och kodning.
Efterrationalisering.

Citat:
Vi lever alltså i en typ av simulerad värld där allt styrs av matematik och butterfly effekter. Det här ser vi bevis för överallt runt omkring oss men scientismen eller vetenskapismen om man så vill har inga som helst bevis för the big bang, tvärtom finner många denna teori svår och ej applicerbar med vad vi vet om våran värld idag.
Vad har det med Gud att göra?
Dessutom, BBT beskriver Universums expansion som du just förklarat att du håller med om.
Du finner kanske inga som helst bevis för Big Bang, men det är inte relevant till teorin.

Citat:
Allt som enligt scientismen har tagit oss hit där vi är idag är helt befängt och omöjligt att det bara skulle ha skett av en slump och pga en del olyckor osv som ska ha hänt och skapat våran värld och allt liv från ingenting.
Ja, visst, men det är för att det är ett sk. strawmanargument.
Citat:
Att ingenting exploderade och blev allting är en mycket tokig och galen teori och alla slumpmässiga händelser och perfekta olyckor osv som slagits ut tex dinosaurierna och som lämnat världen där den är idag med oss i den.
Ja det låter helt tokigt. Tur att ingen tycker så.

Citat:
Evolutionen som ska gå hand i hand med the big bang är också helt galen och befängt.
Evolutionsteorin beskriver arternas mångfald och har ingenting med Big Bang att göra.
Citat:
Det finns inte ett enda fossilt bevis på att någon som helst art genom tid har evolverat till en annan art som tex att en fisk gick upp på land och stegvis bytte sina fenor mot ben och sina gälar mot lungor och sedan gradvis blev till människan och varenda annat djur det finns det inte ett enda fossilt bevis för.
Eller så är samtliga fossiler bevis för det. Du förstår att alla arter är mellanformer?

Citat:
Dessutom har vi idag funnit dinosaurielik med mjuk vävnad och som visar sig vara max tiotusentals år och inte mångmiljoner år, som alltså levt med människan vilket man också hittat fotavtryck med dinos och människa lika gamla på samma ställe och vi finner bevis genom att kolla på gamla civilisationers skrifter och stenkonst att dinosaurier fanns på deras tid men dom kallades då för drakar.
Efterrationaliseringar och när det gäller mjuk vävnad så har hon inte lyckats återskapa någon vävnad trots att fler fossiler testats.

Citat:
Dessutom vad vi vet idag så har en levande varelse med sina gener och DNA en programmeringen som gör att varelsen blir precis vad den är programmerad och inget annat samt att för varje kopia aka generation förlorar vi information i våran kodning, ingenting tyder på någon som helst förändringar som skulle tyda på evolution och det är helt omöjligt att en art skulle kunna bli en helt ny art med tiden, vi har inte ett enda bevis på någon ny art som utvecklats, dock har vi sett arter dö ut.
Ok, så vi har perfekta instruktioner som blir precis vad den är programmerad till, men instruktionerna tappar information och vi har mutationer i koden. Borde inte det bli exakt just förändringar? Om varje kopia är lite annorlunda från sin föregångare och de dåliga förändringarna dör med individen (selektion), vad händer då?
Och vad är art? Det är en godtycklig beskrivning satt på olika grupper av djur av oss själva. Det finns ingen naturlig skiljelinje där man kan säga att en art slutar och en börjar. Egentligen uppkommer inte nya arter. Det är gamla arter som utvecklas åt olika håll och ser annorlunda ut. Nog annorlunda för att inte kunna föröka sig med varandra, möjligtvis.

Citat:
Det som många skulle vilja peka på som visar på evolution är inget annat än anpassning. Tex bakterier dom blir antibiotikaresistenta har anpassat sig, inte evolverat till ett djur eller annan art av annan sort. Detsamma gäller med djur inom samma art men med en del olika egenskaper beroende på olika miljöer dom lever i på olika platser runt jorden, dom har anpassat sig till sin omgivning, inte blivit en annan art genom evolution.
Som sagt, anpassningen du beskriver är en del av det evolution handlar om. Du vill bara inte att man använder ordet art, men art är ett påhittat koncept för beskrivningssyften.

Citat:
Med allt detta i åtanke och hur precist och helt ofelbar ned till minsta detalj, molekyl, partikel och voxle och hur allt händer av en orsak och inte av en slump så anser jag att det talar för en intelligent skapare mer än en rad av slumpmässiga, omöjliga, otroliga och ej sannolika händelser som inte bara skapat en värld med liv av en mängd variationer utan också en massa slumpmässiga osannolika händelser med precis exakt så stora kometer som slagit till så precist att bara människans möjliga konkurenter utrotats innan överlevande gnagare blivit till apor som blivit till människor som blivit till en så otroligt komplex och avancerad art och så unik och som saknar någon som helst i närheten lika superavancerad varelse som ens kommer i närheten, med självmedvetenhet och ett jag och medvetande och en superintelligens som saknar motstycke.
Bara för att du inte förstår hur det annars skulle ske, så är det inte bevis för någon gud eller medvetande.

Citat:
Så, i dagsläget kan vi inte bevisa varken gud eller scientismen men det går absolut inte heller att bevisa att gud inte finns men med det vi vet i dagsläget och med de bevis vi har runtomkring oss i våran värld så är det mindre galet att tro på en intelligent skapare än att tro på att ingenting exploderade och slumpmässigt skapat en perfekt värld med liv och allt annat.
Ja, man ska inte tro på strawmanargument, men inte heller ska man tro på arguments from ignorance.
Citera
2018-09-10, 13:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Relevansen för Topic är inte självklar. Men simulerings-hypotesen kan nog faktiskt användas i ett bemötande mot vissa bevisförsök mot Guds existens. Detta pga att den som kör simuleringen på sin dator i iaf någon mening har en sorts Guds-status i förhållande till den värld som simuleras. Så om man kan göra troligt att det iaf i framtiden kan gå att simulera ett universum, så har man en sorts Proof of Concept för Gud.

Fast det flyttar ju bara målstolparna.
Ett exempel är ju argumentet för att utomjordingar skapade livet på Jorden. Hur kom då utomjordingarna till? Det blir ju bara en extra nivå med samma tvist i slutet.
Ok, Universum är en simulation. Var genereras den simulationen och vad skapade den som skapade simulationen?

Problemet är att man utgår fortfarande ifrån omvänd bevisbörda och det vet du om.
Jag hävdar att Uglubuk är en förträfflig analogi för problemet. Skulle du drista dig till att försöka motbevisa Uglubuk? Jag lovar att jag kan ad-hocca ner alla dina motargument precis på samma sätt som en religiös hade gjort om det handlade om Jahve.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in