Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-09, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Fast hur mycket tror du man skulle behöva betala per individ för att få en betydande mängd invandrare att återvandra frivilligt till sina hemländer?

Skiljer givetvis mycket från fall till fall och hur situationen ser ut i deras hemländer.

Skickar man dem med tvång måste man nog övertyga mottagarlandet med en rejäl påse biståndspengar. Det kanske också måste till om de återvänder frivilligt men på en lägre nivå.

Hur man än gör så kostar det pengar men är i längden positivt.
Du är naiv. Kanske inte just nu eftersom det är natt och du kanske är lika trött som jag och det nog inte är helt bra för psyket, men imorgon tycker jag du ska söka lite på Internet om projektionerna för Afrikas befolkningstillväxt de närmaste årtiondena och århundradet.

Finns inga pengapåsar i världen som kan få tillräckligt många att avstå från att stanna i Sverige och tigga resurser. Tvångsåtervandring nu och sedan världshistoriens mäktigaste flotta på Medelhavet är Jordens enda chans för att ha en civilisation värd namnet om bara några generationer. Tack och god natt.
Citera
2018-09-09, 02:13
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvarvinkel
Du säger att det mesta tyder på att AfS inte kommer in. Men belägg det med nån sorts data då. Allt det jag skrev innan har ju utförligt tagits upp varför AfS kan få ett starkt resultat. Argumenten mot har ju saknat substans eller varit obefintliga.
Inget opinionsinstitut tror på detta (är väl medveten om Bradleyeffekten men tror inte på en storskalig sådan i det här sammanhanget). AfS har varit i princip osynliga i etablerade medier på grund av deras taktik - ignorerande och osynliggörande. Likes mäter inte stöd i opinionen, kolla vilka stöd Feministiskt Initiativ och Piratpartiet har på Facebook och jämför det med deras röstantal.
Citera
2018-09-09, 02:13
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avblattning

Du är naiv. Kanske inte just nu eftersom det är natt och du kanske är lika trött som jag och det nog inte är helt bra för psyket, men imorgon tycker jag du ska söka lite på Internet om projektionerna för Afrikas befolkningstillväxt de närmaste årtiondena och århundradet.

Finns inga pengapåsar i världen som kan få tillräckligt många att avstå från att stanna i Sverige och tigga resurser. Tvångsåtervandring nu och sedan världshistoriens mäktigaste flotta på Medelhavet är Jordens enda chans för att ha en civilisation värd namnet om bara några generationer. Tack och god natt.

Fast du förstår väl att även tvångsmässig återvandring troligtvis kommer kosta pengar för Sverige i biståndsmedel till det aktuella landet för att de skall ta emot invandrarna?

Vad gäller Afrika så känner jag till dess befolkningstillväxt och har dessutom varit där flera gånger.
Senast redigerad av freeriderXII 2018-09-09 kl. 02:18.
Citera
2018-09-09, 02:17
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag håller med om att det är normalt i ett europeiskt perspektiv men efter decennier av hjärntvätt och indoktrinering av svenskarna så kan de inte jämföras med resten av Europa. AfS uppfattas som väldigt extremt. Delvis via medias lögner om ”högerextremt parti” osv.

Minns du inte hur massmedia behandlade Sverigedemokraterna 2010? Jag minns det.
Citera
2018-09-09, 02:20
Medlem
Supersoldats avatar
Citat:
Inget opinionsinstitut tror på detta (är väl medveten om Bradleyeffekten men tror inte på en storskalig sådan i det här sammanhanget). AfS har varit i princip osynliga i etablerade medier på grund av deras taktik - ignorerande och osynliggörande. Likes mäter inte stöd i opinionen, kolla vilka stöd Feministiskt Initiativ och Piratpartiet har på Facebook och jämför det med deras röstantal.

Feministiskt initiativ köpte massor med likes och piratpartiets likes är typ 8 år gamla (ingen bryr sig om dem längre). AfS å andra sidan har nästan 60 000 likes som man fått på bara några månader.
Citera
2018-09-09, 02:20
Medlem
Citat:
Låt mig vara tydlig här. Jag är positivt inställd till AfS. Jag ser inte riksdagsinträde som en komplett omöjlighet och jag ser absolut inte en röst på partiet som en meningslöshet.

Min fråga utgår snarare ifrån partiets ståndpunkt eftersom jag inte är en anhängare. Det mesta tyder på att ni inte kommer in. Vad tjänar då partiet och dess anhängare på att sätta ribban så pass högt som 4% på en gång? Fallhöjden blir bara väldigt stor och detta kan få ett bra resultat att framstå som ett fiasko.
Ett lika enkelt som krasst svar är att SD:arnas enda argument mot att rösta på AfS är att de rent psykologiskt har inbillat sig att det är en bortkastad röst om partiet inte kommer in. Även om de rationellt förstår att även 1% skulle skaka om det politiska samtalet i grunden så har de en inre spärr som säger att "det är nog säkrast ändå att rösta på ett parti som förnedrar sig inför en gammal Reinfeldt-minister".
Citera
2018-09-09, 02:22
Medlem
Citat:

FI har köpt tiotusentals likes och att gilla PP på Facebook är väl ungefär lika kontroversiellt som att säga att Game of Thrones är bra. PPs likes är till största delen också flera år gamla. Jämför med Afs som är ett ganska kontroversiellt parti varav alla likes har tillkommit de senaste 6 månaderna. Så det finns absolut skäl att räkna med deras antal likes på Facebook. Bradleyeffekten existerar definitivt, dessutom skulle det inte förvåna mig ifall instituten viktar med nackdel för AfS.

Om ett dygn har vi facit iaf så slipper man tjafsa vareviga dag.
Citera
2018-09-09, 02:24
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Minns du inte hur massmedia behandlade Sverigedemokraterna 2010? Jag minns det.
Jo, absolut. Skillnaden är att massmedia har en helt annan taktik den här gången. SD stal showen i medierna och dubblerades med varje val. Den här gången kör medierna tysta leken gällande AfS. De få gånger som de faktiskt nämner partiet så är det alltid med orden ”högerextrema” eller ”högerpopulistiska”.

Det är alltså isolering och smutskastning på samma gång. Väl spelade kort ur deras synvinkel. De ställer absolut inte AfS i rampljuset men de avmålar dem subtilt i bakgrunden av de politiska diskussionerna.
Citera
2018-09-09, 02:43
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Jo, absolut. Skillnaden är att massmedia har en helt annan taktik den här gången. SD stal showen i medierna och dubblerades med varje val. Den här gången kör medierna tysta leken gällande AfS. De få gånger som de faktiskt nämner partiet så är det alltid med orden ”högerextrema” eller ”högerpopulistiska”.

Det är alltså isolering och smutskastning på samma gång. Väl spelade kort ur deras synvinkel. De ställer absolut inte AfS i rampljuset men de avmålar dem subtilt i bakgrunden av de politiska diskussionerna.

Å andra sidan så har det alternativa medialandskapet blivit starkare och fått fler följare sedan 2010.
Citera
2018-09-09, 02:45
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Å andra sidan så har det alternativa medialandskapet blivit starkare och fått fler följare sedan 2010.
Helt riktigt, men särskilt mycket tyder inte på att detta kommer generera en kvarts miljon röster. Men i morgon får vi facit i hand och vi kan ju alltid hoppas på det bästa!
Citera
2018-09-09, 02:48
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Helt riktigt, men särskilt mycket tyder inte på att detta kommer generera en kvarts miljon röster. Men i morgon får vi facit i hand och vi kan ju alltid hoppas på det bästa!

Det har påpekats flera gånger att det kan bli ett bra valresultat även om partiet inte når riksdagen. Personligen så ser jag så "lite" som 1 procent som klart godkänt exempelvis.
Citera
2018-09-09, 02:53
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Det har påpekats flera gånger att det kan bli ett bra valresultat även om partiet inte når riksdagen. Personligen så ser jag så "lite" som 1 procent som klart godkänt exempelvis.
Jag håller med och min inledande kritik var att partiet inte lyfter det perspektivet. De ser inte de små delmålen utan höjer ribban till ett väldigt högt mål som det blir svårt att nå som splitternytt parti. Det skapar mest bara en fallhöjd, många anhängare kommer bli besvikna över ett resultat som egentligen är bra. De bygger upp för ett antiklimax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in