2018-09-08, 17:16
Medlem
Larasofts avatar
Själva inledingen på uttalandet fick mig att tro att JÅ fått spel. Men tydlighet i sin politik är önskvärt oavsett om innehållet inte är det.
Senast redigerad av Larasoft 2018-09-08 kl. 17:31.
Citera
2018-09-08, 17:17
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lyssna själv.

https://twitter.com/sdriks/status/1038166640817594368
Citat:
Ursprungligen postat av SickSickSick
Här finns det återgivet av Ivar Arpi:
https://mobile.twitter.com/Ivarpi/status/1038418365470203909
Tack för det, då förstår jag vad tråden handlar om...

Det Åkesson säger är väl mer eller mindre sant och inte nåt som någon behöver ta avstånd ifrån... Närmast löjeväckande att SVT tar avstånd från något som de inte ens har sagt eller gjort själva...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-09-08 kl. 17:19.
Citera
2018-09-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uyggioj
När man ser det i sin helhet blir SVT:s agerande helt absurt. Åkesson säger alltså i praktiken att invandrare från tredje världen av förklarliga skäl inte har samma förutsättningar som svenskar på en svensk arbetsmarknad och måste få hjälp med det snarare än att egna sedvänjor ska höjas till skyarna hela tiden vilket spär på splittringen i samhället.
Nej, alla invandrare, Finland- Somalia-Norge- Eritrea osv
Citera
2018-09-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Du måste skilja på regering och riksdag. Faktum är att regeringen har väldigt lite att säga till om överlag. Det är riksdagen som bestämmer och regeringen som exekverar besluten.

Så kallad fri media agerar åt de som lägger upp sponsorpengarna. Det gör dem inte opartiska alls.

Tack för basic utbildning i stats- och förvaltningskunskap för småbarn. De flesta över 15 år vet skillnaden på RD och regering, men nu har du fått visa upp att du också kan!

Jag är rätt övertygad om att detta bottnar i vår nuvarande regering (vår kultur- och demokratiminister har bl.a. varit väldigt pådrivande i ’värderingsfrågor’ och medias roll etc). Blir inte alls förvånad om hon på något sätt knyts an personligen till detta.
Citera
2018-09-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uyggioj
Det är verkligen extra sjukt att SVT sedan lägger ut en klippt version av det som sägs så det tas helt utanför sitt sammanhang. Jämför uttalandet i sin helhet som Ivar Arpi la ut på Twitter och det som SVT lägger ut. Ska public service hålla på så här dagarna innan valet??

SVT försökte förmodligen starta ett sista-minuten drev mot SD och tänkte att de andra medierna skulle hänga på. Att det är grov valpåverkan bryr de nog inte sig om. Men de räknade nog inte heller med att de andra medierna och politiker skulle bli tvungna att ställa sig bakom SD.
Citera
2018-09-08, 17:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Tack för basic utbildning i stats- och förvaltningskunskap för småbarn. De flesta över 15 år vet skillnaden på RD och regering, men nu har du fått visa upp att du också kan!

Jag är rätt övertygad om att detta bottnar i vår nuvarande regering (vår kultur- och demokratiminister har bl.a. varit väldigt pådrivande i ’värderingsfrågor’ och medias roll etc). Blir inte alls förvånad om hon på något sätt knyts an personligen till detta.
Hm.. du kanske har rätt. Hur som helst så bör mailkonversation & telefonloggar begäras ut från regeringskansliet för gårdagskvällen. Skadar inte att kolla.
Citera
2018-09-08, 17:24
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vet inte vad jag ska säga faktiskt. Har de öht några hjärnceller dessa damer på SVT? Nu har alltså Åkesson uppbackning t.o.m. från medieexperter på Södertörns högskola. Kritik mot SVT kommer från alla möjliga håll och kanter från tunga namn dessutom.

Dock lyser de andra partiledarna med sin frånvaro. De borde för sin egen skull reagera på SVT:s tilltag, men det verkar utebli och kommer att straffa sig, speciellt för vissa av dem.

Kristersson har sagt att det var konstigt av svt eller liknande.
Citera
2018-09-08, 17:25
Medlem
Citat:
Hm.. du kanske har rätt. Hur som helst så bör mailkonversation & telefonloggar begäras ut från regeringskansliet för gårdagskvällen. Skadar inte att kolla.

Jag menar mer att A-B Kunkhe under större delen av sin tid som statsråd ganska rejält missbrukat sin ställning som demokratiminister. SVTs galna ’avståndstaganden’ började väl denna mandatperioden?
Citera
2018-09-08, 17:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag menar mer att A-B Kunkhe under större delen av sin tid som statsråd ganska rejält missbrukat sin ställning som demokratiminister. SVTs galna ’avståndstaganden’ började väl denna mandatperioden?
Det fattar jag. Men det skadar nog ändå inte att dubbelkolla om det utövades lite ministerstyre igår.
Citera
2018-09-08, 17:27
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Det finns många i tråden som tycks hålla med Landahl eller bagatelisera vad som hänt. Det är så förvånande att jag ännu en gång publicerar citatet av det Åkesson sade och som föranledde avståndtagandet från en gravt obildad ansvarig svt figur.

Kort kritik av de övriga partiernas hitillsvarande förmåga att lösa detta

Kan någon av er peka på något i denna text som föranleder en reaktion från SVT som är historiskt unik inte bara i Sverige med, så vitt jag vet, i alla jämförbara demokratier. Jag tar ert ställningstagande på allvar och vill verkligen förstå vad ni ser som inte jag ser.
Hoppas på en reaktion annars blir jag tvungen att tro er om oärlighet.

Det finns inget rasistiskt eller egentligen kontroversiellt i det JÅ säger. Varje tänkande människa förstår ju att det är så här. Vill man inte integreras i Sverige och bli svensk så är det svårt att komma in på arbetsmarknaden. Dessutom får du bara tillfälliga arbetstillstånd om du inte är svensk eller EU-medborgare.
Citera
2018-09-08, 17:28
Medlem
Citat:
Det fattar jag. Men det skadar nog ändå inte att dubbelkolla om det utövades lite ministerstyre igår.

Nej, helt korrekt. Man bör även kolla SVTs riktlinjer som de hänvisar till - dvs när de antogs, när kraven ändrades och varför samt vilka som ligger bakom.
Ska se vad jag kan hitta.
Citera
2018-09-08, 17:29
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:

Så lite så Jag skulle nog kunna lära dig en hel del till faktiskt.

Citat:

Om så nu verkligen är fallet så faller SVTs opartiskhet och är därmed i allra högsta grad ett föremål för granskningsnämnden för att reda ut ett finnas samband mellan en ministers agerande och kanalernas sändningsinnehåll. Om du kan se det och "pinpointa" enskilda uttalanden i förhållande till nyhetsvinklingar etc är du i din fulla rätt att själv anmäla sakerna till granskning. Skulle jag nog faktiskt själv ha gjort ifall jag upptäckt tydliga samband, oavsett styre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in