2018-09-08, 17:10
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Precis som du skriver skulle de inte ta avstånd från att generaliserara att alla män är potentiella våldtäktsmän.

Det hela är garanterat en strategi från SVT chef. "Får ni chansen om SD, ta den!".

Sen kan de så klart inte veta på förhand vad Åkesson skulle säga. Men de var garanterat förberedda.

Alla vet ju var de står politiskt på public service.

Kanske har varit dumt att betala tv licensen, men från idag är den avanmäld.
Citera
2018-09-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja kanske då. Jag hade ju inte tolkat det som SVT. Men anser likväl att bestämmelsen är onödig eller blir för godtycklig. Den verkar ju redan användas godtyckligt, eller har SVT ofta tagit avstånd till andra antidemokratiska uttalanden? Kommunistiska, vänsterextrema, islamistiska uttalanden osv.

Jag har i alla fall aldrig hört dom göra det och jag har då hört grova och antidemokratiska uttalanden, utan varken något avståndstagande eller att de har fällts för det. Så för mig är det uppenbart att bestämelsen blir helt meningslöst, om man inte är mer konsekvent än så vilka uttalanden som ska klassas som antidemokratiska:

”Bestämmelsen anses även innebära en skyldighet att markera avståndstagande från eller bemöta antidemokratiska uttalanden och att verka för att rasistiska fördomar bekämpas”

Men visst, det kanske hade hänt nu även utan den bestämmelsen. Fast utan den hade ingen å andra sidan heller kunnat hänvisa till en sådan bestämmelse och kommit undan med det, då hade det varit klart och tydligt för alla till 100 % att de brutit mot sitt eget regelverk :-)

Och då borde de snarare har fällts för det. Men nu lär inte det hända och jag tror att just den bestämmelsen är deras räddning. Fast det är ju vad jag tror, omöjligt att veta. Kanske de klarat sig även utan bestämmelsen.

Ja de ska ju generellt inte censurera politiker. De ska inte ta avstånd från politikers åsikter. Det är inte deras jobb. Om Mattias K eller någon annan säger nått i live-TV som är olagligt så är det polisens jobb att utreda det. SVT har inget med saken att göra.
Citera
2018-09-08, 17:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag har inte orkat gå igenom hela tråden men har förstått att Åkesson sa: "De passar inte in i samhället" - var detta allt, eller sa han nåt mer...? Var det nån särskild grupp av invandrare han syftade på, eller invandrare i allmänhet...?
Lyssna själv.

https://twitter.com/sdriks/status/1038166640817594368
Citera
2018-09-08, 17:11
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Exakt. Det handlar om att regeringen faktiskt missbrukar statstelevisionen och gör den till åsiktspolis och propagandistisk. Det är just det kritiken från omvärlden bottnar i. Fri och opartisk media agerar liksom inte så.

Du måste skilja på regering och riksdag. Faktum är att regeringen har väldigt lite att säga till om överlag. Det är riksdagen som bestämmer och regeringen som exekverar besluten.

Så kallad fri media agerar åt de som lägger upp sponsorpengarna. Det gör dem inte opartiska alls.
Citera
2018-09-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SickSickSick
Här finns det återgivet av Ivar Arpi:
https://mobile.twitter.com/Ivarpi/status/1038418365470203909

När man ser det i sin helhet blir SVT:s agerande helt absurt. Åkesson säger alltså i praktiken att invandrare från tredje världen av förklarliga skäl inte har samma förutsättningar som svenskar på en svensk arbetsmarknad och måste få hjälp med det snarare än att egna sedvänjor ska höjas till skyarna hela tiden vilket spär på splittringen i samhället.
Citera
2018-09-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uyggioj
När man ser det i sin helhet blir SVT:s agerande helt absurt. Åkesson säger alltså i praktiken att invandrare från tredje världen av förklarliga skäl inte har samma förutsättningar som svenskar på en svensk arbetsmarknad och måste få hjälp med det snarare än att egna sedvänjor ska höjas till skyarna hela tiden vilket spär på splittringen i samhället.

Jepp. Fast de har klippt och klistrat och sen tagit avstånd från sin egen version.
Citera
Medlem
xcoms avatar
Känns som det vore på sin plats med ett tv licens uppror. Har sagt upp mitt idag.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Med anledning av SVTs uttalande väljer jag att ta avstånd från TV-licensen.

1. Den är inte nått man kan säga upp (ska bli en skatt vad jag förstått)
2. Om SDare gör det för varje V inslag och V gör detsamma i motsatt håll blir de inte mycke TV-publik kvar, indicien blir; gör tv som passar min bubbla annars lämnar jag.. underförstått påverkningskampanj för ett visst innehåll, inge vidare bra ingång
Citera
2018-09-08, 17:14
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag håller med utom sista stycket. Jag tvivlar på att Svts budget påverkas av att yttrandefriheten tänjs lite under sändningar.

Observera att jag inte bedömer att JÅ missbrukat yttrandefriheten.

Den bedömningen gör inte jag heller.

De står inte i klartext just här kanske. Men anslagsvillkor ändras från år till år.

https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/3113/14620.pdf
Citera
Medlem
SVT behandlar import-kriminella rashatare med samma ändäktiga vördnad som om de vore SS-män 1943!
Skötsamma fattiga Svenskar som brottsoffer eller med "fel" självständiga tänkande behandlas som om de vore judar 1943.

Dubbla måttstockar så övertydliga att ingen kan tvivla på avgrundsskillnaden i olika människovärde!

Sen det helt mentalt sjuka motivet:
"Annars strider det mot allas lika värde..."

SVT ska precis som andra kriminella blodsbesudlade diktaturer i världen läggas ner och personalen sägas upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Det fullkomligt absurda i att en avdankad SVT-journalist ska gå in och agera smakdomare i en politisk slutdebatt två dar före valet borde framstå som uppenbart för alla.

I intervjuer efteråt har vänstermurveln dessutom ljugit om vad Åkesson pratade om.

Det är verkligen extra sjukt att SVT sedan lägger ut en klippt version av det som sägs så det tas helt utanför sitt sammanhang. Jämför uttalandet i sin helhet som Ivar Arpi la ut på Twitter och det som SVT lägger ut. Ska public service hålla på så här dagarna innan valet??
Citera
2018-09-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Känns som det vore på sin plats med ett tv licens uppror. Har sagt upp mitt idag.
Men det har de väl redan parerat för genom att lägga det i skatteuppbörden.
Ett antal vänsterpolitiker har uttalat sig, har M, L och Kd sagt något om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in