2018-09-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Även ni som försvarar det här vansinniga beslutet av SVT borde väl hålla med om att det är fullkomligt orimligt att ett beslut av SVT blir den stora valfrågan de sista 48 timmarna före valdagen?

SVT borde ha insett detta och legat lågt för att inte lägga sig i valspurten.

Nej, egentligen inte, då detta är ett oerhört stort problem. SD kommer tjäna enormt på detta. Händelsen provocerade till och med min annars valskolkande kusin att gå och rösta.

Naturligtvis borde de ha bett om ursäkt (och korrigerat fulklippet dessutom). Men det gjorde de inte. Regeringen har gett dem direktiv att följa avseende värdegrunden och avseende vilka åsikter som ska anses vara okej. Således bedömer SVT att de gjort rätt.

Men visst. Hade man inte velat spela SD i händerna samt ytterligare bidra till misstänksamheten mot media så borde de fått frågan att försvinna.

S, Mp och VP har ju dessutom redan gått i fällan och sagt att SVT agerat okej. Alliansen fattar dock hur allvarligt det är.
Citera
2018-09-08, 17:05
Medlem
foxtrouts avatar
Ja vilket klavertramp av (S)(V)T. De inser att svensken börjar vakna och de trodde att de kunde få svensken att tänka om. ALLA svenskar jag känner har sagt att de kommer rösta SD. Tror SD får 25-30%. Vi vill ha Sverige tillbaka.

SD2018
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Norsk Presseforbund och experter i pressetik i Norge reagerar starkt:

Våra grannländer är helt oförstående till SVT:s agerande.
Har de inte förstått vad som hänt i deras grannland det senaste 1/4 seklet? De borde skärpa sin omvärldsbevakning så de förstår att i Sverige har vi en värdegrund som man inte får tumma på.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jo fast jag vill då också poängtera att all lagtext i så fall är ’godtycklig’. Lagar bygger också på kontext och praxis och oftast är det inte särskilt svårt att förstå andemeningen i lagar och förordningar.

Jag har läst både styrdokumentet och om vad som hände när SVT kritiserades i Mattias Karlsson fallet.

Jag kan tycka att ett minimum när man är chef för SVT är att man tillfrågat juridisk expertis om man själv saknar den. Tvärt emot SVTs beslut har ju redan yttrandefrihetsjurister och sakkunniga kritiserat detta.
Ja kanske då. Jag hade ju inte tolkat det som SVT. Men anser likväl att bestämmelsen är onödig eller blir för godtycklig. Den verkar ju redan användas godtyckligt, eller har SVT ofta tagit avstånd till andra antidemokratiska uttalanden? Kommunistiska, vänsterextrema, islamistiska uttalanden osv.

Jag har i alla fall aldrig hört dom göra det och jag har då hört grova och antidemokratiska uttalanden, utan varken något avståndstagande eller att de har fällts för det. Så för mig är det uppenbart att bestämelsen i praktiken blir helt meningslös och motsatsen till opartisk, om man nu inte är mer konsekvent än så vilka uttalanden som ska klassas som antidemokratiska:

”Bestämmelsen anses även innebära en skyldighet att markera avståndstagande från eller bemöta antidemokratiska uttalanden och att verka för att rasistiska fördomar bekämpas”

Men visst, det kanske hade hänt nu även utan den bestämmelsen. Fast utan den hade ingen å andra sidan heller kunnat hänvisa till en sådan bestämmelse och kommit undan med det, då hade det varit klart och tydligt för alla till 100 % att de brutit mot sitt eget regelverk :-)

Och då borde de snarare har fällts för det. Men nu lär inte det hända och jag tror att just den formuleringen är deras räddning. Fast det är ju vad jag tror, omöjligt att veta. Kanske de klarat sig även utan bestämmelsen.
Senast redigerad av sjelvefan 2018-09-08 kl. 17:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Det mesta är nog sagt redan men min uppfattning var helt enkelt att Jimmie som ju normalt är högst samlad och koncentrerad faktiskt tappade det igår. Känslorna bubblade upp och det blev ett litet klavertramp. Naturligtvis till mångas förtjusning och andras förfäran. Överlag tycker nog jag (som faktiskt såg debatten) att han verkade mer stressad än vanligt vilket nog alla gjorde i och för sig och det är kanske inte konstigt i sluttampen på en valrörelse.

Att SVT tar avstånd ifrån uttalandet handlar inte om att organisationens ansvariga är vänsterorienterade, som de flesta vill göra gällande här, utan snarare om att man är rädda att fällas i granskningsnämnden för att ha släppt fram något som av den kan anses olämpligt utan att agera.

Ytterst handlar det om pengar och i det här fallet anslag eftersom SVT ytterst finansieras genom det. Och ju fler fällningar i granskningsnämnden desto mindre anslag kan det ge till nästa budgetår.

Exakt. Det handlar om att regeringen faktiskt missbrukar statstelevisionen och gör den till åsiktspolis och propagandistisk. Det är just det kritiken från omvärlden bottnar i. Fri och opartisk media agerar liksom inte så.
Citera
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag har inte orkat gå igenom hela tråden men har förstått att Åkesson sa: "De passar inte in i samhället" - var detta allt, eller sa han nåt mer...? Var det nån särskild grupp av invandrare han syftade på, eller invandrare i allmänhet...?
Citera
2018-09-08, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag har inte orkat gå igenom hela tråden men har förstått att Åkesson sa: "De passar inte in i samhället" - var detta allt, eller sa han nåt mer...? Var det nån viss typ av invandrare han syftade på, eller invandrare i allmänhet...?
Här finns det återgivet av Ivar Arpi:
https://mobile.twitter.com/Ivarpi/status/1038418365470203909
Citera
Medlem
Vad tycker journalister anställda på SVT om avståndstagandet? Har ni läst något? Finns det något? Eller har kanske SVT:s journalister fått talförbud?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag kan tänka mig att det finns vissa problem med att låta det här passera. Därför att om man låter det här passera i Sveriges Televison, då har man gett ett frikort till Jimmie Åkesson och hans efterträdare att säga samma sak i alla framtida debatter som någonsin kommer att hållas. Då kan han vid varje debatt säga att nyanlända inte är svenskar och inte passar in i vårt samhälle. Dessutom kan han krydda med att islam är en religion som för tankarna till mörkaste medeltiden. Och då startar en ny diskussion. Det är därför Pia Kjærsgaard kunde tala så öppet under sin tid som partiledare. Allting är ett spel där man flyttar fram positionerna. Det är ingen slump att Jimmie Åkesson har gjort det här ordvalet. Lika lite som att det är en slump att USA placerade sitt fångläger på Guantanamo.

Vänta nu.. det är SVTs sak att avgöra vad en demokratiskt vald politiker ska säga och inte säga? Är du helt från vettet?
Citera
2018-09-08, 17:08
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag har inte orkat gå igenom hela tråden men har förstått att Åkesson sa: "De passar inte in i samhället" - var detta allt, eller sa han nåt mer...? Var det nån särskild grupp av invandrare han syftade på, eller invandrare i allmänhet...?

Om du inte orkar läsa varför ska vi orka skriva?
Citera
2018-09-08, 17:09
Medlem
Det fullkomligt absurda i att en avdankad SVT-journalist ska gå in och agera smakdomare i en politisk slutdebatt två dar före valet borde framstå som uppenbart för alla.

I intervjuer efteråt har vänstermurveln dessutom ljugit om vad Åkesson pratade om.
Citera
2018-09-08, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uyggioj
Vänta nu.. det är SVTs sak att avgöra vad en demokratiskt vald politiker ska säga och inte säga? Är du helt från vettet?

I en debatt dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in