2018-09-08, 17:33
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vet inte vad jag ska säga faktiskt. Har de öht några hjärnceller dessa damer på SVT? Nu har alltså Åkesson uppbackning t.o.m. från medieexperter på Södertörns högskola. Kritik mot SVT kommer från alla möjliga håll och kanter från tunga namn dessutom.

Dock lyser de andra partiledarna med sin frånvaro. De borde för sin egen skull reagera på SVT:s tilltag, men det verkar utebli och kommer att straffa sig, speciellt för vissa av dem.

Vad i helvete skriver du uppbackning av självaste Södertörns medieexperter Nu har helvetet frusit till is. Vad säger Arnstad han föreläser där.

Det här känns mer och mer som ett avsnitt ur black mirror snart vaknar man upp och inse att det bara var en dröm.. Jag kan se hur stolt Landahl var nu har jag satt åt führern Åkesson och fått igång ett riktigt drev som slår tillbaka SD till det 5% parti SD är. Lagom till nästa val är SD ute i riksdagen. Så fel det slog kritik från tunga namn, experter och grannländerna oberoende public service. Istället för fokus på valet ligger nu fokus på en fräsch Svt-skandal.
Citera
2018-09-08, 17:34
Avslutad
Läser man hela hans citat blir hur som helst beslutet än märkligare. Som jag förstått det har SVT reagerat på två meningar, vilket för mig blir märkligt eftersom det hör ihop med resten av citatet.

Han inledde dock den delen på ett generaliserande sätt som är lätt att misstolka. Om man läser det med ”rasist-glasögon” så låter det lätt rasistiskt, jag reagerade också först på det. Men om man försöker vara neutral och inte utgår ifrån ”rasistiska baktankar” ser jag inte att det är tillräckligt för att klassas som antidemokratiskt eller rasistiskt.

Inte om man ser helheten och läser från början till slut.

Några andra ordval så hade det kunnat vara anti-rasism från vänstern :-) Så man får väga orden noga inom politik.

Antirasistisk version:

”varför är det så svårt för de här människorna att få jobb? Jo, det är tyvärr för att de inte ses som svenskar på arbetsmarknaden. De passar helt enkelt inte in i ett Sverige som diskriminerar människor med en annan hudfärg... man måste ge människor förutsättningar att bli en del av Sverige. Och detta leder till ett splittrat samhälle och till det eviga utanförskapet”.

Orginalet:

"Jobb är viktigt. Jobb är avgörande. Men vi måste ju också ställa oss frågan, för att hela integrationsdebatten har i alla dessa år handlat om just jobb. Bara invandrarna får jobb så kommer allt att lösa sig, har alla de här sagt alltid. Det händer ju inte. Det blir inte så. Och därför så måste man ställa sig frågan:

varför är det så svårt för de här människorna att få jobb? Jo, det är för att de inte är svenskar. De är, de passar inte in i Sverige. Det är klart, att då är det svårt att få jobb. Det är klart, att då är det svårt att få jobb, då måste man ju få förutsättningar att bli just svensk. Man måste få förutsättning att passa in i Sverige.

Men de här har i alla dessa år bemött nytillkomna på deras villkor, på deras språk, utifrån deras sedvänjor, utifrån deras kultur och då blir det detta splittrade samhälle och detta eviga utanförskap."
Senast redigerad av sjelvefan 2018-09-08 kl. 17:44.
Citera
2018-09-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Kristersson har sagt att det var konstigt av svt eller liknande.

Kristerssons uttalande:

Citat:
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson är dock skeptisk till beslutet.

– Jag tycker man ska vara varsam med att låta SVT vara någon slags recensent av politiska partier, det tror jag demokratin sköter bättre själv, säger Kristersson.
https://www.svt.se/nyheter/lofven-jag-kommenterar-inte-redaktionella-beslut

Även KD:s Skyttedal är kritisk till SVT:
Citat:
Sara Skyttedal
@skyttedal

Man får tycka precis hur illa man vill om Jimmie Åkessons uttalanden - men det är tveklöst så att @svt kraftigt överskridit sitt uppdrag ikväll.
https://twitter.com/skyttedal/status/1038194382858604544
Citera
2018-09-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Det finns inget rasistiskt eller egentligen kontroversiellt i det JÅ säger. Varje tänkande människa förstår ju att det är så här. Vill man inte integreras i Sverige och bli svensk så är det svårt att komma in på arbetsmarknaden. Dessutom får du bara tillfälliga arbetstillstånd om du inte är svensk eller EU-medborgare.
Fattar du inte det rasistiska i uttalandet så borde du undersöka innehållet i huvudet. Det är klart rasistiskt och mycket olämpligt i slutdebatten två dagar innan valet. Kommer kosta SD många marginalväljare
Citera
2018-09-08, 17:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Norska TV2 tar avstånd från SVT.
https://pbs.twimg.com/media/DmlIlQjWwAAdCn2.jpg:large

Om detta bara blir en stor fråga internationellt så kommer även CNN ta avstånd från SVT.
Citera
2018-09-08, 17:38
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad0122
Fattar du inte det rasistiska i uttalandet så borde du undersöka innehållet i huvudet. Det är klart rasistiskt och mycket olämpligt i slutdebatten två dagar innan valet. Kommer kosta SD många marginalväljare
Undersökte mitt huvud i fredags. Hittade inget fel. Kan du däremot förklara det rasistiska i JÅ citat? Utan att komma med personliga påhoppp tack.
Citera
2018-09-08, 17:40
Medlem
Thomas Gür går igenom vad Åkesson sagt:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2079413188776863&id=100001246 056672

Mynnar ut i följande hårda omdöme om Eva Landahl:
Citat:
Detta är en ren förfalskning av Åkessons uttalande i debatten, den ansvarige utgivaren sprider här en osanning om inte ren lögn"
Citera
2018-09-08, 17:41
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Norska TV2 tar avstånd från SVT.
https://pbs.twimg.com/media/DmlIlQjWwAAdCn2.jpg:large

Om detta bara blir en stor fråga internationellt så kommer även CNN ta avstånd från SVT.
Norska TV2:s åsikt är ju helt rätt, men jag fattar inte varför också de skall "ta avstånd från" nåt som inte på nåt sätt har med dem att göra...?
Citera
2018-09-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Thomas Gür går igenom vad Åkesson sagt:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2079413188776863&id=100001246 056672

Mynnar ut i följande hårda omdöme om Eva Landahl:

Blir bara värre och värre detta.

Skandalen kunde verkligen inte kommit lägligare för SD.
Citera
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:

Förklara gärna då om jag är så korkad.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det där dillandet om "rasism" från tokvänstern, om allt man inte håller med om, är helt överspelat i dagsläget. Hur många orkar ni skicka in i trådarna bara för att tramsa om "rasism"?
Citera
Medlem
Ansvarig utgivaren Eva Landahl säger att det inte räckte om andra debattdeltagare argumenterade emot Åkessons generalisering, då ingen av programledarna gjorde det. Hon säger även, på fullt allvar, att program/debatt-ledarna ska delta i partiledardebatten utifrån deras tolkning av sändningstillståndet och argumentera emot det som de upplever som generaliseringar. I sådana här debatter förekommer det generaliseringar hela tiden. Fullständigt bisarrt att SVT tycker att de ska agera politisk kommissarie och avgöra vad svenska partiledare får säga i en debatt.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/svt-backar-inte-fran-sitt-avstandstagande/
”– Jag tycker man ska vara varsam med att låta SVT vara någon slags recensent av politiska partier, det tror jag demokratin sköter bättre själv, säger Kristersson.”
Som vanligt från Kristersson, lamt och mähäigt med alla nödutgångar öppna. Recensenter är de hela tiden i sina för och eftersnack med allehanda experter som de valt ut. Detta handlade inte om att recensera, Kristersson kanske skulle gå en SFI kurs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in