2018-09-08, 02:08
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ser man på, Scherman tycker SVT gjort ett grovt övertramp - det var en överraskning.

Jag tror att SD plockade minst 1% pga Svt´s övertramp. Grejen är att detta belyser SD på bästa sätt, vanliga människor som inte följer politik till vardags, inte ens kvällens debatt, kommer att gå in på Svtplay och se hela segmentet, följer man hela Jimmies resonnemang så är det inga konstigheter. Friska människor fattar vad han menar, alla har väl sett Somaliska påskkärringar som bara drar runt under vardagarna med sina exklusiva barnvagnar betalade av staten.
2018-09-08, 02:09
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Ulf Kristersson 3,12 (3,29)
Ebba Busch Thor 3,09 (3,22)
Jan Björklund 3,08 (3,21)
Jonas Sjöstedt 2,91 (2,85)
Annie Lööf 2,85 (2,87)
Stefan Löfven 2,69 (2,72)
Jimmie Åkesson 2,55 (2,82)
Isabella Lövin 2,35 (Gustav Fridolin: 2,36)

Vad är detta för stort skämt? Hahaha

Så här blir det när folk får rösta själva, inte hittepåsiffror. SD - S - M - KD - MP - V - C - L.

https://nyheter24.se/maktkamp24/914002-vem-tycker-du-vann-slutdebatten-rosta-har
2018-09-08, 02:47
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Så här blir det när folk får rösta själva, inte hittepåsiffror. SD - S - M - KD - MP - V - C - L.

https://nyheter24.se/maktkamp24/914002-vem-tycker-du-vann-slutdebatten-rosta-har

Det var ju superkul för 15 år sedan när webbtidningarna hade sina egna små omröstningar. Men eftersom det blev så konstiga svar så fick alla lära sig att det inte var folkets röst utan "Aftonbladets läsare av deras webbupplaga som lyckats klicka sig in till den speciella artikeln och beslutat sig för att rösta's" åsikt. Så frågan är:

1) Varför länkar du till en meningslös omröstning?

2) Varför måste "vänsterdåren" påpeka detta! Vill ni aldrig hålla rent i ert egna hus?

(Svar: 1:dum i huvudet, 2: nej)
Senast redigerad av greta75 2018-09-08 kl. 02:53.
2018-09-08, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det var ju superkul för 15 år sedan när webbtidningarna hade sina egna små omröstningar. Men eftersom det blev så konstiga svar så fick alla lära sig att det inte var folkets röst utan "Aftonbladets läsare av deras webbupplaga som lyckats klicka sig in till den speciella artikeln och beslutat sig för att rösta's" åsikt. Så frågan är:

1) Varför länkar du till en meningslös omröstning?

2) Varför måste "vänsterdåren" påpeka detta! Vill ni aldrig hålla rent i ert egna hus?

(Svar: 1:dum i huvudet, 2: nej)

OM man recenserar alla partiledares prestation så är det inte så konstigt att Jimmie får så låga betyg. Vänstern trycker ju på lägsta betyg vad han än säger.
2018-09-08, 03:29
Medlem
freshboys avatar
S-boostningen för att få S>SD är intressant, visar att S fortfarande har lite smart folk i kulisserna?

S-boostningen gavs även tid och spridning i fredagens Studio Ett, jag tror det var TV4 journalisten som tyckte många pratade om detta.

Frågan är dock vilket extra totalstöd S kan räkna med?

Med MP nära 4% lär S inte få några extra röster från klimatister, samtidigt som röster från S och V går in för att säkra kvar MP. Fis (!) 1% schymanister lär väl främst gå till MP?

S kan nog maximalt räkna med nettoflöden från klassisk-vänster-folk som funderat på V, samt några tiondelar från C.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jo mp åker ut. Inom vänstern uppmanar man just nu V, mp och FI-sympatisörer att rösta S för att inte SD ska bli störst. Har flera källor på detta och på både Elsa Billgrens, Sandra beijers och Bloggbevsknings bloggar uppmanas man att rösta S oavsett partitillhörighet för att stoppa SD.

SD kommer ändå få 30% är jag övertygad om. Det kommer stå mellan S och SD på söndag.

Citat:
Ursprungligen postat av Troett
FI sympatisörer kan jag köpa. Men jag tror inte att MP och V sympatisörer tänker stödrösta på S. Men ja som du säger, MP kanske ligger pyrt till eftersom det saknas stödröster.

Personligen så tror jag att samtliga partier förutom SD och M är underskattade i opinionen atm.
2018-09-08, 03:34
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
SD får (12,9% * 2) - AfS 2,0% + (M 0,5% direkt till AfS).
Dvs SD 23,8% och AfS 2,5%

Jag är SD, men kommer att rösta AfS själv. Jag tror förövrigt på nyval inom 6 mån, men det är en annan femma.....

Det kommer inte bli nyval eller extraval, av en enkel anledning, nämligen att denna tråden är rätt ute:

(FB) Jag spår massiva upplopp 10/9

Ett nyval efter detta skulle ge SD 30+% och AfS över 4%. Det kommer alla i 7-klövern att vilja undvika, så högt att SD-stödd M+KD kan accepteras.
2018-09-08, 03:40
Medlem
Amors avatar
Blev helt tokig efter det idiotiska svt-uttalandet. Smsade kompisar som tvekar mellan botgerligt eller Sd. Röstar ni på något annat än Sd röstar ni för en DDR-stat
2018-09-08, 03:43
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det var avslappnat mellan JÅ och EBT, men det knyter sig alltid för UK tycker jag. Han blir väldig bister och rynkar ögonbrynen kring det mesta som har med SD att göra. Närmanden som när JÅ kallade honom “Uffe” en gång möter han med väldigt avvisande signaler. Överlag tyckte jag debatten var en nästan fysisk manifestation av politiken. Ytterkanterna tog mest plats, Sjöstedt/Åkesson och EBT/Lövin, i mitten stod SL och UK inklämda och menlösa med uppenbara svårigheter att fånga uppmärksamheten.

Personkemi är svårfångad när 8 st kacklar samtidigt, desto lättare när det är en mot en som t ex Expressens Bar & Politik. Där såg jag Lööf mot Åkesson och det var bisarrt för det låg nästan äktenskapstycke i luften. Jag såg även EBT mot Lövin och det som låg i luften där var att om de hade fått tag i varsin jaktkniv skulle det mest bestialiska handgemänget genom tiderna ha ägt rum. Blodbad upp till knäna.

Jag hoppas att den på SVT som tyckte att det var en god idé att ställa partiledarna på en rak linje i debatten redan har fått sparken. Helt idiotiskt. Ge mig minst en båge, gärna en halvcirkel!

Helt omedvetet tror jag SVT här gynnade SD (och V), kanterna var de enda som hade total översikt och total projektionsförmåga utan att vrida sig 180 grader. Hjälpte knappast en redan svag Löfven. Tack SVT!

Finns det någon som mätt talartiderna i partiledardebatten?
2018-09-08, 04:00
Medlem
freshboys avatar
Jag tror snitt på yougov och sentio är nära valresultatet:

sd 24,4
s 22,95
m 17,35
mp 4,0
v 10,05
L 5,45
kd 4,9
c 6,0
fi 0,95

sd vs s och mp>4 blir de intressantaste frågorna.
2018-09-08, 04:23
Medlem
Kantar/Sifo (Svensk väljaropinion, ergo en sammanvägning av telefon-instituten) har släppt en ny(?) mätning
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7038660
SD får 17,6% och är näst största parti
Edit: uppenbarligen fick man 17,7% i förra mätningen så man minskar med 0,1%
2018-09-08, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Jag tror snitt på yougov och sentio är nära valresultatet:

sd 24,4
s 22,95
m 17,35
mp 4,0
v 10,05
L 5,45
kd 4,9
c 6,0
fi 0,95

sd vs s och mp>4 blir de intressantaste frågorna.

Tror också så. Hade varit väldigt fint om AfS kom in och gav SD+AfS 30%, samtidigt som mp åker ut. Det hade varit en sån otrolig moralseger. Ännu bättre om L också åkte ut, men det är nog inte så troligt.
2018-09-08, 06:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag
Kantar/Sifo (Svensk väljaropinion, ergo en sammanvägning av telefon-instituten) har släppt en ny(?) mätning
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7038660
SD får 17,6% och är näst största parti
Edit: uppenbarligen fick man 17,7% i förra mätningen så man minskar med 0,1%
OBS ingen egen mätning:

Svensk väljaropinion är en sammanvägning av flera stora opinionsmätningar som Sifo gör för Ekot.

De institut som ingår i sammanvägningen är Novus, Kantar Sifo och Ipsos.
Senast redigerad av arbetet 2018-09-08 kl. 06:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in