2018-09-07, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det lär bli hey baberiba när den första större fastighetsutvecklaren inte fixar att betala på sina obligationslån. Jag gissar att vi får se en Klövern 2.0 som utlösande faktor på bostadskraschen.
Undrar om SBAB tar över alla bostäder från konkursbona efter de bostadsutvecklare som går under och säljer ut dom i lugn takt för att förhindra priskrasch? Eller kommer förvaltaren att bara slänga ut 500 lägenheter i ett block på Hemnet? Kan ju bli panik om man måste sälja allt på ett bräde.
2018-09-07, 05:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Undrar om SBAB tar över alla bostäder från konkursbona efter de bostadsutvecklare som går under och säljer ut dom i lugn takt för att förhindra priskrasch? Eller kommer förvaltaren att bara slänga ut 500 lägenheter i ett block på Hemnet? Kan ju bli panik om man måste sälja allt på ett bräde.
Det tror jag knappast, det lär bli som på 90 talet att alla springer mot dörren. De stora bankerna har betydligt bättre buffertar idag än då. Däremot kommer kreditgivningen strypas rejält under en period vilket kommer accelerera raset.
Många talar om att Sverige klarade sig bra 2008 och att det berodde på att myndigheter och regering var så skickliga. Det berodde lika mycket på slumpen. Hade Lettland och sedan Estland och Litauen låtit sina valutor flyta så hade Swedbank smällt. Det hade blivit ett nytt Nordbanken.
Folk är naiva, nu fortsätter byxpissningen i några månader till före det börjar svaja igen.
2018-09-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Många talar om att Sverige klarade sig bra 2008 och att det berodde på att myndigheter och regering var så skickliga. Det berodde lika mycket på slumpen. Hade Lettland och sedan Estland och Litauen låtit sina valutor flyta så hade Swedbank smällt. Det hade blivit ett nytt Nordbanken.

Stockholm klarade sig rätt bra, där var det ingen märkbar effekt av diverse olika anledningar, Norrland var väl den del av landet som det tog längst tid att återhämta sig för, dvs innan man var tillbaka på samma nivå som innan finanskrisen. I västsverige låg varslen på ca 2000/månaden, vilket kan jämföras med 2000-talets median på 323/månaden(genomsnitt på 160 varsel förra kvartalet), bland annat kom ju Saab-konkursen.

Edit: För att precisera, för jag var lite slarvig, med Västsverige, menar jag Göteborgsregionen(13 kommuner), i hela Västsverige var det betydligt högre.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-07 kl. 10:43.
2018-09-07, 10:09
Medlem
docentdisciplins avatar
Senaste värdeindikatorn från Booli fick iallafall mig att sätta kaffet i vrångstrupen imorse. Sedan december 2017 har man skrivit ned sin värdering på huset med 32%, men av den nedgång kom det mesta bara den senaste månaden som man sänkte med hela 19% eller runt 1,2miljoner. Nu är vi bara ett par hundratusen ifrån de värderingar som ett annat värderingsföretag gav runt 2013.

Värderingarna är ju väldigt osäkra, och stämmer ofta dåligt med det faktiskt marknadsvärdet, men det är ett villa område i stockholm norrort så det är inte ödemark vi pratar om.... Jag personligen har goda marginaler och det måste rasa mycket mycket mer, men jag tror att andra på gatan ligger risigt till, de som köpt 2015-17.
Detta kan bli jobbigt om vi nu går mot en lågkonjuktur där fler kan förlora jobbet och kanske måste sälja. Företagskonkurserna ökar just nu explosivt i Stockholms kranskommuner.
2018-09-07, 10:22
Medlem
bohrdohrs avatar
Ja, att få vanligt folk att förstå att det centralbanken håller på med är en extra skatt som gör att deras köpkraft minskar är nog hopplöst. Den värsta effekten är antagligen "Cantillon-effekten". Dvs att de första som får de nytryckta pengarna (alltså de som har starka politiska kopplingar; statliga institut, banker stora företag) får se sin förmögenhet öka samtidigt som gemene man bara får se sin köpkraft minska. Folk får tyvärr lära sig den hårda vägen istället (och samtidigt gå runt med illusionen att de är "rika"). Vänsterfolket som sägs jobba för jämställdhet borde fokusera på detta istället, men det är ju troligt
https://mises.org/library/how-central-banking-increased-inequality

Som togs upp för någon vecka sedan så tycker jag förändringarna i totalpris (medel och median) är kanske det mest tydliga.

Speciellt medelpriset. Det visar verkligen hur kredittillväxten kommer stanna av (=bust!).
Tittar vi på medelpriser i Stockholms län och jämför augusti 17 och 18 är fallet kraftigt:
Bostadsrätter:
Augusti 2017 - 3899k (median 3250k)
Augusti 2018 - 3285k (median 2920k)
Hus (ett mindre urval):
Augusti 2017 - 7995k (median 6495k)
Augusti 2018 - 5715k (median 5350k)

Alltså en minskning i medelpris med 16% för bostadsrätter och 29% för hus på ett år. Hussiffran ska man ta med en nypa salt då det var ett litet sample och medelpriset påverkas ju mycket av om något dyrt objekt sålts. Men även medianen visar ju -10% för bostadsrätter och -18% för hus.. (Siffror från Penates).
2018-09-07, 11:06
Medlem
Greenskys avatar
Hur stor är risken att nystartade bostadsrättsföreningar i nybyggen i Stockholm går i konkurs? Får dom/byggföretagen inte sålt lägenheterna borde väl risken vara överhängande?

Självklart går det inte räkna ut exakt men på ett ungefär/gissningsvis i skala 0-10?

Vad tror ni? Kan ni med gott samvete rekommendera era vänner att slå till och köpa nu?
2018-09-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Hur stor är risken att nystartade bostadsrättsföreningar i nybyggen i Stockholm går i konkurs? Får dom/byggföretagen inte sålt lägenheterna borde väl risken vara överhängande?

Självklart går det inte räkna ut exakt men på ett ungefär/gissningsvis i skala 0-10?

Vad tror ni? Kan ni med gott samvete rekommendera era vänner att slå till och köpa nu?
Ja, för att någon annan ska betala.

Du tror väl inte på allvar att Kronofogden ska be polisen fösa ur folk ur sina lägenheter och göra dessa hemlösa?
2018-09-07, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky

Vi får väl se om några föreningar går i konkurs, det är inte omöjligt men inte så speciellt troligt givet nuvarande förutsättningar.

Det stora problemet med dyr nyproduktion är att ekonomin är mer än maxad redan när köparna flyttar in. Allt är redan intecknat och fullbelånat utan någon vettig ekonomisk plan, många föreningar kommer mycket sannolikt behöva höja sina avgifter långt mycket mer än orginalplanen för att klara sin löpande ekonomi och framtida underhåll. Riktigt trist för folk som köpt en jättedyr fin lägenhet med relativt låg avgift eftersom stora avgiftshöjningar slår direkt mot värdet på boendet.
2018-09-07, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Ja, för att någon annan ska betala.

Du tror väl inte på allvar att Kronofogden ska be polisen fösa ur folk ur sina lägenheter och göra dessa hemlösa?

Vem ska betala?

Varför skulle så inte ske? Varför ska personerna få bo kvar?
2018-09-07, 17:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cap
Vem ska betala?

Varför skulle så inte ske? Varför ska personerna få bo kvar?

Bara i Sverige så har fårket så stort förtroende på staten att de alltid tror att alla ska bli räddade. Men en vacker dag så får fårket lära sig hur det fungerar i verkligheten...
2018-09-07, 17:47
Medlem
Vad säger ni om fredagsutbudet på hemnet? Inga chocksiffror. Jag kan tänka mej att många dragit tillbaka sina annonser. Undrar vad nästa steg är? Skum sits att vara tvingad att sälja men kan inte sälja för billigt.

8120 annonser inklusive kommande försäljningar.

Edit en första annonsen jag ser på hemnet är en 1.5 i ett område kallat Lilla Alby i Sundbyberg på 35 kvm.

Pris 2 495 000. Det kändes dyrt. Får man kalla vadsomhelst för 1.5?

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-lilla-alby-sundbybergs-kommun-franstorpsvagen-11-14655637
Senast redigerad av dc3102 2018-09-07 kl. 17:59.
2018-09-07, 20:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Vad säger ni om fredagsutbudet på hemnet? Inga chocksiffror. Jag kan tänka mej att många dragit tillbaka sina annonser. Undrar vad nästa steg är? Skum sits att vara tvingad att sälja men kan inte sälja för billigt.

8120 annonser inklusive kommande försäljningar.

Edit en första annonsen jag ser på hemnet är en 1.5 i ett område kallat Lilla Alby i Sundbyberg på 35 kvm.

Pris 2 495 000. Det kändes dyrt. Får man kalla vadsomhelst för 1.5?

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-lilla-alby-sundbybergs-kommun-franstorpsvagen-11-14655637

Jag undrar hur fan vissa resonerar.
Det börjar komma ut liknande lägenheter, där lägenheterna är lika högt prissatta, eller mer, som toppen av det gångna året.

Priset på ovanstående är 71 695 kr/m²
Sundbyberg ligger på 52 500 kr/m²

Här har man alltså prissatt sig lika högt som vissa områden i innerstan.
De kan dra åt helvete och jag hoppas de åker på en rejäl förlust.

Edit: Att tillägga är 2 495 000 kr utgångspris, så de förväntar sig alltså att ettan ska sluta på lika hög nivå som Södermalm/Kungsholmen/Vasastan.
Senast redigerad av kajusi 2018-09-07 kl. 20:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in