Citat:
Ursprungligen postat av
vasaboy28
Nej, jag menar kostnaden för byggnadsarbetare verksamma i Sverige, alltså lönekostnader.
Ursäkta om jag varit otydlig.
Låt mig formulera mig så här; Anser du att löneökningar för byggnadsarbetare de senaste 10 åren är den primära orsaken till de långt större ökningarna av priser på fastigheter/bostäder?
Ja, vad specifikt det är som behöver förbättras/effektiviseras är subjektivt. Jag skulle gärna se en omfattande robotosering i branschen. Jag tror inte de negativa effekterna på exempelvis boendmiljö skulle vara särskilt omfattande, finns i min mening mycket mer avgörande faktorer som påverkar boendmiljö långt mer än var/hur bostden produceras. Jag är kanske inte lika känslig för det estetiska som dig, vad som är fult eller inte, anser jag är för svårt att bedöma på bra sätt, det finns säkert folk som anser sig vara lämpade för den uppgiften.
Finns många exempel på fastigheter/konstruktioner som till stor del prefabricerats på en annan ort i en mer industriell process som anses som vackra av de som anser sig kunna avgöra detta. Senast jag hörde någon lovorda en fastighets utseende var atrium Ljungbergs nya kontorshus mellan Sickla och Hammarby sjöstad, husen har till stor del producerats på annan ort.
http://ssark.se/projekt/sickla-front/
Tror det är denna kåk som osyftades. Atrium har flera nybyggda fastigheter i området
Som jag skrev i något inlägg tidigare i tråden så skulle man kunna kalla det ett bristyrke framförallt nu när byggindustrin varit totalt överhettad, och det påverkar såklart lönen en del när det är dragkomp om en viss kompetens. Jag tror ju inte direkt att det kommer bli någon jättestor brist på arbete för svenska byggnadsarbetare, det finns som jag skrev i det inlägget 35-40k byggnadsarbetare som är 60+ år gamla, så man får väl räkna med en del naturliga avgångar, samtidigt har ansökningarna till byggprogrammen på gymnasiet minskat med ca 30% de 10 senaste åren... har jag för mig. Jag tror ju inte det blir som på 90-talet när det till och med kunde vara svårt för gymnasiestudenter att få yrkesbeviset, dvs få praktiken.
Priserna på bostäder och byggkostnad för bostäder är ju egentligen två olika saker och påverkas inte nödvändigtvis av samma saker, men man får höga byggkostnader när man har låg produktivitetsutveckling samtidigt som man har kostnadsinflation(t ex löner) om inte företagens lönsamhet tar smällen.
Att priserna på bostäder har exploderat(främst de senaste åren) har ju dock framförallt att göra med priset på pengar(typ gratis) och tillgången till finansiering, det påverkar ju betalningsförmågan och det har påverkat allt, exempelvis markpriser, men jag skulle ju inte säga att markpriserna är prisdrivande, markpriserna är snarare ett resultat av hur marknaden varit, inte en orsak till det, det markpriserna påverkat är företagens resultat och marginaler... och även i en del fall kommuners exploateringsekonomi.
Är betalningsviljan 5 miljoner så kommer en normalbegåvad byggherre sälja för 5 miljoner, alldeles oavsett om marken kostade 0 eller 20 000 kr, allt annat hade ju varit oerhört korkat, skulle man dessutom sälja något billigt(låt säga 4 miljoner) enbart för att marken var billig så hade det ju gett bostadsspekulanter alldeles ypperliga möjligheter att köpa på ritning och sälja innan tillträde, eftersom betalningsviljan för objektet på marknaden är 5 miljoner. Att frivilligt nöja sig med ett mindre fördelaktigt resultat när man kan nå ett resultat som är bättre genom att prissätta sin produkt "korrekt" känns ju helt främmande.
Betalningsförmågan/betalningsviljan påverkar ju även vart man kan bygga, det måste ju överstiga den totala produktionskostnaden(och gärna generera lite vinst också), så även mark man lyckats få tag på "gratis" kan ju faktiskt vara obyggbar.
Så det är enligt min syn på saken tillgången på krediter och priset på pengar som bidragit till att bostadspriserna är vad dom är, och nu har vi finansiella regleringar som gör att många har väldigt svårt att sälja sina projekt, jag menar vi har genomsnittliga skulder som motsvarar ca 455 procent av inkomsterna i Stockholm(ca 400 procent i Göteborg och runt 350 i Malmö det är ju dessa områden flesta affärer görs)... och då får man betona genomsnittliga, för hos de som maxat lånen och köpt dyrt på toppen(dyrare än vad de kanske borde gjort) är ju skuldkvoten troligtvis mycket högre.
Det jag menar med det är att det kommer finnas ett ganska litet utrymme för design och arkitektvariation om man vill få till kostnadseffektiv serietillverkningen, Sicka Front kan man såklart ha delade åsikter om, men det är inte serietillverkade bostadshus, det är ett arkitektritat kontorshus. Med serietillverkning i fabrik får man nog tänka lite mer typ BoKlok/random skittråkigt radhusområde... eller som senaste miljonprogrammen.