2018-08-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Måste CBD binda sig i olja för att få bäst effekt eller kan man äta det rått och få lika god effekt? Är det bara klorofyllet man får bort genom extrahering? Vad är poängen med att extrahera det i olja förutom att det blir mer lätthanterligt och koncentrerat?

Bra fråga.
cannabinoider är fettlösliga, och löses i olja.
Men enligt min erfarenhet så får jag bäst effekt av att äta rå hampa (dekarboxylerad och rå) .
Men te, vape-a, olja, allt funkar väl på sitt sätt.

Det är en vetenskap, särskilt om man dessutom börjar studera olika terpener och cannabinoider.

Skulle säga att en bra hampasort och att äta den rå samt dekarboxylerad borde ge mest "heltäckande" effekter - då vet man att inget försvunnit från växten. Frågan är om man behöver tillsätta fett, men jag har ej behövt det. En bra hampasort kategoriserar jag utifrån fyllig, rik doft (nästan lite bensinaktig - terpener(?)) samt hyfsat rik färg.

eu-godkända Hampasorter ska vara lagliga inom eu, och således inom sverige. även för odling tror jag.

Andra får gärna fylla i.

Rc
Citera
2018-09-05, 22:23
Medlem
miss-fires avatar
Hej alla!
Tänkte få ställa lite frågor till er experter på Cbd-olja här.

För att göra en lång historia kort, så går jag med kronisk smärta efter en misshandel. Jag fick hela knät knäckt, man gjorde flera operationer och förra sommaren fanns ingen återvändo än att sätta in en knäprotes. Tyvärr blev operationen inte lyckad och jag har i stort sett lika ont som innan. Jag har även smärta pga reumatism.

Men nu till det viktiga. Jag står på en helvetets massa oxy och är inte så förtjust i det. Magen mår inte bra av det och inte kroppen heller. Tänkte jag skulle testa cbd-olja och fasa bort oxy.

Det jag skulle vilja veta är skillnaden på olja och tinktur? Sedan vilken styrka som kan vara lämplig? Står idag på 100mg oxy/dygn av både depot och snabbverkande.

Vore oändligt tacksam för svar.

Må väl!
Citera
2018-09-05, 23:54
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Hej alla!
Tänkte få ställa lite frågor till er experter på Cbd-olja här.

För att göra en lång historia kort, så går jag med kronisk smärta efter en misshandel. Jag fick hela knät knäckt, man gjorde flera operationer och förra sommaren fanns ingen återvändo än att sätta in en knäprotes. Tyvärr blev operationen inte lyckad och jag har i stort sett lika ont som innan. Jag har även smärta pga reumatism.

Men nu till det viktiga. Jag står på en helvetets massa oxy och är inte så förtjust i det. Magen mår inte bra av det och inte kroppen heller. Tänkte jag skulle testa cbd-olja och fasa bort oxy.

Det jag skulle vilja veta är skillnaden på olja och tinktur? Sedan vilken styrka som kan vara lämplig? Står idag på 100mg oxy/dygn av både depot och snabbverkande.

Vore oändligt tacksam för svar.

Må väl!
Tinktur är en alkohollösning, cbd löst i alkohol istället för olja. Dos är extremt individuellt men man brukar börja lågt och öka över tid. Spelar ingen roll vilken styrka du köper eftersom dos ändå justeras beroende på droppar.

Har också läst att "vejping" fungerar bra för smärta och ger snabbare smärtlindring, alltså att man röker eller vejpar industrihampa. Kan vara värt att testa.
Citera
2018-09-06, 16:23
Medlem
Har använt CBD-olja exakt en vecka idag och tog idag ett urinprov på mig själv med thc-sticka. Den visade positivt! Herregud, trodde inte det redan efter 1 vecka. Nu vågar jag inte fortsätta med oljan då jag är så rädd att behöva lämna urinprov på mitt arbete. Känns som att man oavsett dess laglighet skulle bli stämplad som en pundare. Jättetråkigt då jag är nöjd med effekten och dessutom betalat 1000 kr för en flaska 😪.
Citera
2018-09-06, 17:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowersour
Har använt CBD-olja exakt en vecka idag och tog idag ett urinprov på mig själv med thc-sticka. Den visade positivt! Herregud, trodde inte det redan efter 1 vecka. Nu vågar jag inte fortsätta med oljan då jag är så rädd att behöva lämna urinprov på mitt arbete. Känns som att man oavsett dess laglighet skulle bli stämplad som en pundare. Jättetråkigt då jag är nöjd med effekten och dessutom betalat 1000 kr för en flaska 😪.
Du kan ha ett kryphål och säga du har ätit industrihampa, och att denna är urtagen ur narkotikalagstiftningen.
Att säga du tagit CBD-olja, så kan man hävda medicinskt "missbruk", då man klassade den som medicin.

Men efter det så vet jag inte vad som sker, men väljer man att tro du ljuger rätt igenom.
Så menar dom på att lagen inte spelar någon roll, och det är ett rätt stort påstående man gör.
Kanske det går säkerställa med fackets hjälp, men hitta någon som hjälper en med detta känns svårt.

Och ni har överraskningsurinprov?
Eller bara vid misstanke?
Mer och mer företag går över till salivprov som inte är så integritetskränkande som urinprov.
Dessa som jag förstått det bara klarar av att dekretera 2-4h efter intag, vilket borde betyda man kan ta efter jobb och på kvällen.
Och utan fastna i denna screening.
Citera
2018-09-06, 22:08
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Tinktur är en alkohollösning, cbd löst i alkohol istället för olja. Dos är extremt individuellt men man brukar börja lågt och öka över tid. Spelar ingen roll vilken styrka du köper eftersom dos ändå justeras beroende på droppar.

Har också läst att "vejping" fungerar bra för smärta och ger snabbare smärtlindring, alltså att man röker eller vejpar industrihampa. Kan vara värt att testa.
Tack för tips! Jo hittade en sida som rekommenderade ett startpaket med vejping, för just smärta. Det blir nog att prova det och en olja.

Må väl!
Citera
2018-09-06, 22:17
Medlem
Citat:
Tack för tips! Jo hittade en sida som rekommenderade ett startpaket med vejping, för just smärta. Det blir nog att prova det och en olja.

Må väl!

"Andreas Thörn har fått speciallicens för medicinsk cannabis mot svår smärta"
https://www.youtube.com/watch?v=7bk30y4X6M0

Man kan nog eventuellt behöva även thc mot svår smärta.

mch
Citera
2018-09-07, 04:07
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
"Andreas Thörn har fått speciallicens för medicinsk cannabis mot svår smärta"
https://www.youtube.com/watch?v=7bk30y4X6M0

Man kan nog eventuellt behöva även thc mot svår smärta.

mch
Jo känner väl till hans fall, då vi kommer från samma stad. Tanken har slagit mig, men tänker att det kanske är väldigt svårt att få igenom. Dock har jag en rätt ung läkare som är cool, empatisk, har humor och bryr sig om sina patienter. Så kanske det finns en chans.

Jag odlar själv i just smärtlindringssyfte, men jag är en av dem som inte riktigt gillar att bli hög. Jag kan känna lite obehag över att inte ha kontroll över mig själv och ibland blir jag lite ledsen när jag är hög. Vet inte varför, men kan känna mig deppig ibland. Därför tänkte jag att olja kanske passar mig bättre? Jag vet ju att röka hjälper mot både smärta och sömnproblem.

Funderar på e-juice och vaporizer. Jag har stått på oxy i 3år och väldigt höga doser och det känns inte bra. Tänker att CBD kanske kan vara en bra lösning för att få en dräglig vardag och att det inte är beroendeframkallande.

När jag har dagar som är bättre och inte tar oxy, så mår jag piss, får ångest, svettas och det kryper i hela kroppen. Det talar ju sitt tydliga språk, att kroppen har tillvänjt sig oxy. Jag vet att man ska trappa ur långsamt, men samtidigt vill jag ju inte ta bara för att. Tänkte trappar oxy och in CBD, då jag verkligen inte vill ha skräpet.

Jättetack för tipset! Ska genast prata med min läkare.

Allt gott!
Citera
2018-09-07, 19:53
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Jag odlar själv i just smärtlindringssyfte, men jag är en av dem som inte riktigt gillar att bli hög. Jag kan känna lite obehag över att inte ha kontroll över mig själv och ibland blir jag lite ledsen när jag är hög. Vet inte varför, men kan känna mig deppig ibland. Därför tänkte jag att olja kanske passar mig bättre? Jag vet ju att röka hjälper mot både smärta och sömnproblem.

Funderar på e-juice och vaporizer. Jag har stått på oxy i 3år och väldigt höga doser och det känns inte bra. Tänker att CBD kanske kan vara en bra lösning för att få en dräglig vardag och att det inte är beroendeframkallande.
Om du odlar eget så tycker jag verkligen att du ska köpa en vaporizer för örter. Då kan du blanda "droghampa" med industrihampa och på så sätt få smärtlindrande effekt av THC samtidigt som CBD håller nere ruset. Mycket skonsammare att vejpa än att röka också. E-juice tycker jag personligen blir lite sliskigt men det är en smaksak.
Citera
2018-09-08, 14:40
Medlem
Citat:
Jo känner väl till hans fall, då vi kommer från samma stad. Tanken har slagit mig, men tänker att det kanske är väldigt svårt att få igenom. Dock har jag en rätt ung läkare som är cool, empatisk, har humor och bryr sig om sina patienter. Så kanske det finns en chans.

När jag har dagar som är bättre och inte tar oxy, så mår jag piss, får ångest, svettas och det kryper i hela kroppen. Det talar ju sitt tydliga språk, att kroppen har tillvänjt sig oxy. Jag vet att man ska trappa ur långsamt, men samtidigt vill jag ju inte ta bara för att. Tänkte trappar oxy och in CBD, då jag verkligen inte vill ha skräpet.

Jättetack för tipset! Ska genast prata med min läkare.

Allt gott!

Du kommer hitta en bra väg.
CBD blir man som du vet ej berusad av.

Du måste inte heller nödvändigtvis ta cbd som olja.
Du kan köpa rå hampa från återförsäljare i sverige - denna kan du sedan "dekarboxylera" (baka) för att få cbd. Du kan använda hampan i te, i örtvaporizer (rå) som nämns här i tråden, samt i kapslar med mera. Man kan även ganska enkelt göra egen olja.

Örtvarporizer ger snabbt upptag, bra upptag och det krävs lite av växten. Smidigt och enkelt att använda.

Man kan köpa 1kg laglig, eu-godkänd inudstrihampa idag i sverige för runt 1000 kronor - den räcker väldigt länge, i synnerhet om man använder örtvaporizer. Finns flera olika sorter att välja på.
Men även att äta rå och dekarboxylerad hampa har fungerat väl för mig (främst använt det mot stress).

mvh
rc
Citera
2018-09-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du kan ha ett kryphål och säga du har ätit industrihampa, och att denna är urtagen ur narkotikalagstiftningen.
Att säga du tagit CBD-olja, så kan man hävda medicinskt "missbruk", då man klassade den som medicin.

Men efter det så vet jag inte vad som sker, men väljer man att tro du ljuger rätt igenom.
Så menar dom på att lagen inte spelar någon roll, och det är ett rätt stort påstående man gör.
Kanske det går säkerställa med fackets hjälp, men hitta någon som hjälper en med detta känns svårt.

Och ni har överraskningsurinprov?
Eller bara vid misstanke?
Mer och mer företag går över till salivprov som inte är så integritetskränkande som urinprov.
Dessa som jag förstått det bara klarar av att dekretera 2-4h efter intag, vilket borde betyda man kan ta efter jobb och på kvällen.
Och utan fastna i denna screening.

Har aldrig blivit ombedd att lämna urinprov på något av mina arbeten under 15 år i arbetslivet men är ändå rädd att det just därför ska ske nu när jag är positiv på THC. Risken är kanske liten men det känns inte bra att gå omkring med THC i blodet. Tänk om man skulle krocka i trafiken å behöva lämna UP, eller hamna på sjukhus. Jag har ett ansvarsfullt jobb. Känns för riskabelt.. finns det ingen CBD-olja HELT utan THC?
Citera
2018-09-08, 17:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowersour
Har aldrig blivit ombedd att lämna urinprov på något av mina arbeten under 15 år i arbetslivet men är ändå rädd att det just därför ska ske nu när jag är positiv på THC. Risken är kanske liten men det känns inte bra att gå omkring med THC i blodet. Tänk om man skulle krocka i trafiken å behöva lämna UP, eller hamna på sjukhus. Jag har ett ansvarsfullt jobb. Känns för riskabelt.. finns det ingen CBD-olja HELT utan THC?
Jag har för mig det finns nån, men väldigt dyra och utomlands.
Kommer tyvärr inte ihåg vem, det är ju en jävla uppsjö med såna som påstår vara THC-fria.
Den jag såg då, var att dom hade ett testprotokoll på att det var noll.
Men vem vet, kanske det bara vara en lögn det med.

Om du krockar så att det blir tänka på att testa för alkohol och narkotika.
Så skulle jag nog vara mer oroad över sin egna hälsa., då krocken troligtvis var väldigt våldsam.
Annars är det inte olagligt att ha THC i blodet vid bilkörning, och om denna kommer av industrihampa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in