Citat:
Ursprungligen postat av verido
Har du underlag till att CBD är substansen som är viktigast för smärtlindring?
Använder själv cannabis som smärtlindring och har märkt att marijuana bara i sig funkar alldeles förträffligt bara i sig.
Har som regel att inte ta sövande saker under vardagen utan håller mig till "uppåt", vilket jag förmodar inte håller lika hög halt av cannabinoider.
Fungerat bra hittills.
Det som ger indica den sk. "Couchlockeffekten" är indicas i regel högre halt av CBD. Indica ger som bekant en mer fysisk effekt snarare än psykisk. Man blir stenad, krppen domnar bort nästan, av indica medans man brukar tala om att man blir hög av sativa.
Precis som jonny säger så är det alltså indica strains du ska leta efter.
Canabinoider är ett samlingsnamn för olika kemikalier i cannabisplantan så att säga att något innehåller en hög halt av cannabinoider är ointressant då även THC och CBN är cannabinoider i lika hög grad som CBD. Finns förövrigt många fler cannabinoider än dessa tre.
En sativa planta innehåller i regel alltså en lägre grad av cannabinoiden CBD än vad indicaplantor i regel gör.
Tror DJ Short brukar ange både THC-, CBD- och CBN-halt på sina strains.
Men å andra sidan så vet jag inte vilka metoder han använder för att komma fram till dom resultaten. Det är ju ändå en marknadsföring av fröna som är anledning till att han anger halterna, så jag skulle ta uppgifterna med en nypa salt.
Titta o andra sidan
inte efter CBN då detta endast är den restprodukt som uppkommer när THC oxiderar(förbrukas). Den har vad man vet inga smärtlindrande effekter.