• 1
  • 2
2007-09-17, 22:31
Medlem
klybans avatar
CBD är den substansen som är viktigast för medcinal marijuana har jag kommit fram till.

Har kronisk ryggvärk och mår inte bra av att använda tiparol,och funderar på detta som en möjlig medicin istället.

Finns det någon sida där man lägger vikten på att redovisa dessa värden i % dom olika strainarna har?
Har hittat värden upp till CBD 1,7% är detta så långt man kan komma?

För vill ju inte testa "fel" sorts marijuana när jag ska testa det som medicin,vore ju förjävligt om det fanns nått som funkar bra och jag köper fel grejor och det inte hjälper så bra
Citera
2007-09-17, 22:34
Medlem
yonnys avatar
Många tycker att indica fungerar bäst för smärtlinding.

Jag tror att i princip all marijuana lindrar dina symptom, men det hela handlar om att hitta den sort som passar just dig. Precis som vid vinsmakning så finns det alltid en variant man tycker bäst om.

Mer info: http://fajaf.com/lokalt/mm/strains.html
Citera
2007-09-17, 22:36
Medlem
Härligt att du tänker använda marijuana som medicin. Du får berätta senare hur det funkar!
Citera
2007-09-17, 22:45
Medlem
klybans avatar
Får leta bland indica då se om vi kan få upp CBD en del.
Och som sagt va de flesta sorter innehåller en del CBD.
Medans ett fåtal har riktigt hög halt.

Antar att man måste ge sig på hem odling för att få lite bättre ekonomi i det hela.
Men framför allt för att få den strain som funkar bäst för mig.

En hollänsk sort "Big Bang" som de säljer som medicinsk marijuana på de hollänska apoteken har CBD 1,5% det värdet för man väl anta att det är fullgott till detta enda mål kan man då tro.
Citera
2007-09-17, 22:50
Medlem
shizzles avatar
Ja 1.5 låter högt. Brukar det inte normalt ligga på 0.1-0.4 vanligtvis? Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2007-09-18, 00:13
Medlem
Har du underlag till att CBD är substansen som är viktigast för smärtlindring?

Använder själv cannabis som smärtlindring och har märkt att marijuana bara i sig funkar alldeles förträffligt bara i sig.
Har som regel att inte ta sövande saker under vardagen utan håller mig till "uppåt", vilket jag förmodar inte håller lika hög halt av cannabinoider.
Fungerat bra hittills.
Citera
2007-09-18, 17:21
Medlem
klybans avatar
Nej ingen källa det är efter har kollat runt på diverse "medical marijuana" så har dom haft hög CBD halt därav frågan.

Efter att kollat länken yonny tillhanda höll så finns det smärt lindrande både på satvia och indica.

Min rygg smärta är överlägset värst på nätterna.
Då jag inte kan ligga i samma ställning länge,vilket med för man vaknar hela tiden.
Så en indica skulle inte vara till nackdel för mig eftersom jag inte har nått som måste göras mer än att sova.

Sen går det säkert kombinera det på nått sätt

Men jag måste pröva mig fram sakta men säkert så man får det som fungerar bäst,med viss hjälp så ska vi hoppas det går snabbare.

Men problemet är ju att det finns ju faan hur många strains som helst
Citera
2007-09-18, 17:54
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verido
Har du underlag till att CBD är substansen som är viktigast för smärtlindring?

Använder själv cannabis som smärtlindring och har märkt att marijuana bara i sig funkar alldeles förträffligt bara i sig.
Har som regel att inte ta sövande saker under vardagen utan håller mig till "uppåt", vilket jag förmodar inte håller lika hög halt av cannabinoider.
Fungerat bra hittills.

Det som ger indica den sk. "Couchlockeffekten" är indicas i regel högre halt av CBD. Indica ger som bekant en mer fysisk effekt snarare än psykisk. Man blir stenad, krppen domnar bort nästan, av indica medans man brukar tala om att man blir hög av sativa.
Precis som jonny säger så är det alltså indica strains du ska leta efter.

Canabinoider är ett samlingsnamn för olika kemikalier i cannabisplantan så att säga att något innehåller en hög halt av cannabinoider är ointressant då även THC och CBN är cannabinoider i lika hög grad som CBD. Finns förövrigt många fler cannabinoider än dessa tre.
En sativa planta innehåller i regel alltså en lägre grad av cannabinoiden CBD än vad indicaplantor i regel gör.

Tror DJ Short brukar ange både THC-, CBD- och CBN-halt på sina strains.
Men å andra sidan så vet jag inte vilka metoder han använder för att komma fram till dom resultaten. Det är ju ändå en marknadsföring av fröna som är anledning till att han anger halterna, så jag skulle ta uppgifterna med en nypa salt.
Titta o andra sidan inte efter CBN då detta endast är den restprodukt som uppkommer när THC oxiderar(förbrukas). Den har vad man vet inga smärtlindrande effekter.
Citera
2007-09-18, 17:55
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nej ingen källa det är efter har kollat runt på diverse "medical marijuana" så har dom haft hög CBD halt därav frågan.

Efter att kollat länken yonny tillhanda höll så finns det smärt lindrande både på satvia och indica.

Min rygg smärta är överlägset värst på nätterna.
Då jag inte kan ligga i samma ställning länge,vilket med för man vaknar hela tiden.
Så en indica skulle inte vara till nackdel för mig eftersom jag inte har nått som måste göras mer än att sova.

Sen går det säkert kombinera det på nått sätt

Men jag måste pröva mig fram sakta men säkert så man får det som fungerar bäst,med viss hjälp så ska vi hoppas det går snabbare.

Men problemet är ju att det finns ju faan hur många strains som helst
Jag antar att du ska börja odla eftersom det inte är många kranar som har ett lager med all världens cannabis.

Välj någon av de stora, kända strainsen och en strain som är enkel att odla. Ifall du ska odla mer än en planta så kan det vara bra att välja några olika strains och se vilken du gillar mest.

En wiki: http://www.wikistrains.com/Main_Page
Citera
2007-09-18, 20:25
Medlem
klybans avatar
Mycket information att ta in,jag får läsa en jävla massa och smälta det hela så få jag se vad jag hamnar.

Att odla utomhus är tyvärr ett måste.
Så där får jag genast mindre att välja på,bor i en stark Zon 3 odlings zon så där rök ett par till
Citera
2007-09-18, 20:30
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Mycket information att ta in,jag får läsa en jävla massa och smälta det hela så få jag se vad jag hamnar.

Att odla utomhus är tyvärr ett måste.
Så där får jag genast mindre att välja på,bor i en stark Zon 3 odlings zon så där rök ett par till
Då kanske det är bäst att ta Lowryder för säkerhets skull (+ kanske andra strains). Då vet du iallafall att den hinner blomma klart innan vintern kommer.

Och kom ihåg att hitta en bra plats och veta mycket om odling så att dina plantor inte dör.
Citera
2007-09-18, 21:30
Medlem
klybans avatar
Kollat på många strains och en del säger sen oktober och det förstår jag är hel kört.
Men slutet på september är det möjligt att få den klar.

Sett en del på "months 8","months 8/9" dessa borde gå.

När gäller odla så har jag bra erfarenhet har odlat blommor,tomater,chili och en del övriga grönsaker.
Så lite bas odlings kunskaper finns,men visst måste det läsas en hel del här också.
Ska försöka få upp en odling till 2008 så man får ett test.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in