2018-09-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
C är de flesta överens ligger runt 10% och där finns det inga incitament att korrigera åt något håll.
C ligger inte "runt" några 10%, ska vi slå vad? De gör med invandringspolitiken samma taktiska och strategiska misstag de gjort så många gånger tidigare, de för en politik som ligger i linje med vad som var som mest populärt decenniet innan (och det hade väl iofs varit ok om de gjort rätt val från start, men det gör de aldrig). Sen behöver de ett decennium eller två för att justera sig själva. SD ligger dock helt rätt i tiden, eller så satt säga definierar tiden, något C, som inte har någon profil kvar, hemskt gärna önskade att de gjorde.
2018-09-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
C ligger inte "runt" några 10%, ska vi slå vad? De gör med invandringspolitiken samma taktiska och strategiska misstag de gjort så många gånger tidigare, de för en politik som ligger i linje med vad som var som mest populärt decenniet innan (och det hade väl iofs varit ok om de gjort rätt val från start, men det gör de aldrig). Sen behöver de ett decennium eller två för att justera sig själva. SD ligger dock helt rätt i tiden, eller så satt säga definierar tiden, något C, som inte har någon profil kvar, hemskt gärna önskade att de gjorde.

Nu blir jag lite förvirrad Från när har du hämtat det där?
2018-09-01, 17:00
Medlem
snigel1s avatar
Enligt ”Franz’s” omräkningsfaktor för SKOP ger 1,46 x 19,5 = 28,5% för SD! Hoppsan!
2018-09-01, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så när 3% (c:a 200.000) går från M till C på en månad är det inga konstigheter men varje gång SD ökar eller minskar i samma omfattning är det en ”korrigering”. Oooo kej...

Jo... På 1950-talet. Då var det bara 11% som bytte parti i varje val. Sedan dess har andelen flytande väljare stigit snabbt. 2006 var det 37%.

Jag hoppas att SD är minst lika underskattade som 2014, för tänk vilken skitkväll 9 september kommer att bli annars?

Tänk dig att sista prognoserna innan valdagen ger SD mellan 23 och 27%. I tråden sitter ”inkompetensfaktor”-räknarna och gnuggar händer och tror på 30%. Och så börjar nedräkningen till VALU. 5... 4... 3... 2... 1... Boom. SD 21,5%.

Va? Fan vad segt. Nåja, det är VALU, dom är som dom är. Nu kommer rösträkningen, då jäklar ska ni få se vem som skrattar sist. Och så börjar första smådistrikten ticka in. Första SD-siffran som visas är 23,4. Hmm, ja, det var ju bättre än 20,5. Men sen börjar det ticka mer och mer neråt. 22. 21. 20,7. 20,4. 20,1. Helvete, det får inte gå under 20! Men det gör det. 19,8... 19,7... MEN VAD FAN...
I studion börjar gästerna diskutera varför SD-succén kom av sig. ”Jag tror väljarna tog sitt förnuft till fånga till slut” spekulerar Pascalidou samtidigt som man i hörnet ser SD ticka neråt... 19,6.... 19,5... ”Sören Holmberg, varför tror du att resultatet för SD ser ut att bli betydligt under förväntningarna?” 19,4... 19,1... ”Jag vet inte, vi felbedömde nog helt enkelt mörkertalet”... nu börjar de stora stockholmsdistrikten ticka in... och när allt är klart, 18,7.

Om det händer kommer det bli trångt under många stenar.

Det där skulle kunna hända. Pascalidu skulle nästan spricka av självrättfärdighet och knappt återhållen skadeglädje. Hennes slutsats skulle väl vara att svenska folket inte är rasister, och att svenskarna vill välkomna många fler flyktingar till Sverige. Nu är det dags att vi öppnar våra hjärtan och våra gränser, för nu har svenskarna sagt sitt!
2018-09-01, 17:11
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eftersnacket blir ett julbord av skadeglädje, förutsatt att SD överraskar positivt. Apropå Pascalidou vill jag dock återigen varna för det långsökta men fullt möjliga scenariot att det slår åt andra hållet. Skrev om det i somras:
Usch... Hemska tanke! Jag hoppas givetvis på ett riktigt bra valresultat av SD och någonstans har jag höga förväntningar. Men jag försöker samtidigt att hålla dessa nere, så att jag inte behöver ta mitt pick och trängas under en sten. Lär dessutom få stänga ner facebook ett tag om SD "floppar", så mycket som jag propagerar för dem där och fajtas med vänner som är vänster-liberaler!
2018-09-01, 17:14
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Och knappast Abdulla som går och förtdsröstar?

Nä, och det är synd, för det är mycket enklare att utföra valfusk med förtidsrösterna. Det vore ju trist om någon obehaglig typ slängde valda delar av förtidsrösterna i trygg förvissning om att de var folk som röstat fel på SD.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Nu blir jag lite förvirrad Från när har du hämtat det där?
Min mage (Min och Sharias magar utnyttjas flitigt nu..). Fast mest bygger det på MPs katastrof förra valet. Och Centern har inför detta val intagit, och i MSM, fått samma roll - jag tror och hoppas att historien upprepar sig.
Medlem
FlashyBears avatar
Sammanfattning för aug-2018:

Genomsnittet:

I slutet av juni/början av augusti minskade SD från sina toppnoteringar under juni-juli, från ~22% till ~20%. Sedan dess har SD legat på ungefär samma nivå ~20%.

Även AfS verkar ha ökat och ligger nu över 1% i snitt.

"Korrigeringen":
Tar man hänsyn till de historiska underskattningar kan man skatta deras stöd som:
SD – 22-26%
AfS – 1-3%

Tillsammans – 23-29%

Om AfS/Övriga förtsätter att öka/ligga på höga nivåer är det nog värt att stödrösta på dem, iaf om man kan tänka sig sympatisera med clownerna - annars kan det kan det komma surt efter om 2-3% går bort
2018-09-01, 17:15
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Fan om inte SIFO försökte med samma knep 2014 då de sänkte SD oerhört mkt strax före valet. Det funkade inte då och det kommer inte funka nu. Sorgligt att deras politiska uppfattningar ska göra så att deras opinionsundersökningar blir mer värdelöst än använt dasspapper.

Som Annie Lööf har använt, fy fan jag förstår inte vad folk ser i henne, hohn är ju som en stel flinande robot med extremt obehaglig blick. )Jo jag minns tyvärr exakt hur fanskapet ser ut)
Tänk mörk höstkväll. Regnet forsar ner. Stormen sliter i väggarna. Det bultar tungt på dörren. Du öppnar för att se en rödhårig kvinna med stirrande blick och en stor jaktkniv höjd över huvudet, färdig att hugga.😱
2018-09-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Nä, och det är synd, för det är mycket enklare att utföra valfusk med förtidsrösterna. Det vore ju trist om någon obehaglig typ slängde valda delar av förtidsrösterna i trygg förvissning om att de var folk som röstat fel på SD.
Nja det är svårt, så det kan vi utesluta. Det är stenkoll på detta.
2018-09-01, 17:18
Medlem
8711s avatar
Intressant att Sentio har 27% för Sverigedemokraterna i sin rådata

Citat:
”SD kan få 29 procent i valet”: Sentio kommenterar rådatan i senaste mätningen

I senaste Sentio-mätningen med bara dagar kvar till valet når SD 24,0 procent och är därmed största parti. Men enligt Arve Östgaard, som driver mätinstitutet Sentio, talar rådatan för att SD skulle kunna få så mycket som 29 procent i valet.

https://nyheteridag.se/plus/sd-kan-fa-29-procent-i-valet-sentio-kommenterar-radatan-i-senaste-matningen/
2018-09-01, 17:22
Medlem
Citat:
Min mage (Min och Sharias magar utnyttjas flitigt nu..). Fast mest bygger det på MPs katastrof förra valet. Och Centern har inför detta val intagit, och i MSM, fått samma roll - jag tror och hoppas att historien upprepar sig.

Exakt, C är det nya MP.

https://www.metro.se/artikel/mp-tredje-störst-och-sd-gör-rekordmätning-hit-flyr-s-väljare-xr

Eller denna: 11 Sep 2014

"Nu är det match"
I Svd:s/Sifos senaste opinionsmätning som presenterades sent på onsdagen når Miljöpartiet 10, 3 procent och landar därmed på bronsplatsen.

https://www.expressen.se/nyheter/val2014/kampen-mellan-sd-och-mp-hardnar/

Sen gick det så här: 12 juni 2015

"Miljöpartiet har gett upp kampen med Sverigedemokraterna om att bli riksdagens tredje största parti. Nya målet som kongressen ska slå fast handlar om att nå tvåsiffriga opinionssiffror."

https://www.svd.se/mp-ger-upp-kampen-med-sd
Senast redigerad av runorkul 2018-09-01 kl. 17:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in