2018-09-04, 11:06
Medlem
Jag har varit med hela vägen. Från SDs tiondelar av procent till dagens 20-tal procent.

Vid en jämförelse är det en enorm skillnad.

Från Anna Dahlbergs krönika 2010 med en röstsedel på SD i rännstenen till Jimmies esor 2010-2014. Med en dreglande kommunistisk saxofontratt Dror Feiler i spetsen. Till dagens segertåg. Där protesterna reducerats till VPKs svans.

Skillnaden är enorm. Att det skulle avspeglas i form av ynka 4 procent jämfört med 2014 är vänsterblivet. Som vissa institut påstår. Det finns inte en chans att stor politisk förändring och samhällsförändring kan rymmas inom dessa ynka procent.

Min poäng är att Löfven och resten av 7K inte förfasas, liksom MSM, över att Sifo visar 17 procent för SD. Det man förfasas över är att SD har mycket högre än så. Annars skulle man inte reagerat som man gör.

Och här finns något att lära.

Panikåtgärder med efterföljande lögner utlöses inte via modesta uppgångar för partiers motståndare via Sifo. Det utlöses via insikt och verklighet.

Mina 25 procent plus minus 2 kvarstår till valdagen.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-04 kl. 11:09.
2018-09-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Det kan mycket väl tänkas att de ökar, men det är nog sjupartiet som kannibaliserar på varandra. De som röstar SD vill inte att deras barn skall våldtas, rånas och misshandlas i skolan. De byter inte för en underfinansierad semestervecka. Om SD tappar är det nog mer p.g.a. av abortdebatt; där har inte svenskarna lärt sig att man inte måste tycka samma ännu. SD behöver trycka på att resten av Europa har samma regler.
Hoppas verkligen att du har rätt men jag litar fan inte på ”svenska folket”
2018-09-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Du måste mäta mot facit och t.ex. under alla mätningar som gjorts 2014. Min poäng är att Sentio visade mest rätt 2014 och dessutom konsekvent högre än YouGov.

Vad facit är 2018 vet vi om fem dagar men det är märkligt att YouGov under 2018 visar SD högre än Sentio i många mätningar (som du visar). Något har hänt som förbryllar. Antingen är Sentio fortfarande bäst men då får SD lägre eller så har YouGov nu bättre precision.

Fast mycket har ju ändå hänt sedan 2014?

Hur som haver; opinionsundersökningar är kluriga. Oavsett hur många som ingår i undersökningarna så går det inte riktigt att lita på. Som du säger så är självfallet olika undersökningar mer "spot on" än andra. Dock kan det trots detta vara "en slump" eller liknande.

Något vi kan vara överens om (hoppas jag) är att det blir den mest spännande valdagen på decennier!
2018-09-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer

Hur som haver; opinionsundersökningar är kluriga. Oavsett hur många som ingår i undersökningarna så går det inte riktigt att lita på. Som du säger så är självfallet olika undersökningar mer "spot on" än andra. Dock kan det trots detta vara "en slump" eller liknande.

Något vi kan vara överens om (hoppas jag) är att det blir den mest spännande valdagen på decennier!

Valvakor under 100 år har inte varit spännande. De har redovisat orsaken till Sveriges problem idag.
2018-09-04, 11:24
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer

Nej det är inte antalet respondenter som är det viktiga i sig utan urvalet. 10 000 sossar ger ingen bar OU.
2018-09-04, 11:24
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Jag har varit med hela vägen. Från SDs tiondelar av procent till dagens 20-tal procent.

Från Anna Dahlbergs krönika 2010 med en röstsedel på SD i rännstenen till Jimmies esor 2010-2014. Med en dreglande kommunistisk saxofontratt Dror Feiler i spetsen. Till dagens segertåg. Där protesterna reducerats till VPKs svans.

Skillnaden är enorm. Att det skulle avspeglas i form av ynka 4 procent jämfört med 2014 är vänsterblivet. Som vissa institut påstår. Det finns inte en chans att stor politisk förändring och samhällsförändring kan rymmas inom dessa ynka procent.

Min poäng är att Löfven och resten av 7K inte förfasas, liksom MSM, över att Sifo visar 17 procent för SD. Det man förfasas över är att SD har mycket högre än så. Annars skulle man inte reagerat som man gör.

Panikåtgärder med efterföljande lögner utlöses inte via modesta uppgångar för partiers motståndare via Sifo. Det utlöses via insikt och verklighet.

Sossarna utropade även SD till deras huvudmotståndare igår, låter märkligt att man gör det om hotet från SD dalar. Så något vet partierna som inte vi vet!
2018-09-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tror faktiskt att MP ryker på söndag. Om 132 timmar är de ute ur riksdagen. En rad mätningar nu på sistone kring 5%, samtidigt som vi känner till att de har (eller åtminstone haft) en tydlig tendens till att överskattas i flera opinionsmätningar gör att jag tror de åker ut. Saknad av ytterst få.
Vilken underbar dröm, även om jag inte riktigt vågar tro på det. Jag är rädd att MP's rekyl uppåt efter den varma sommaren är tillräcklig för att hålla de kvar.

Men åker MP ut så vore det den enskilt bästa händelsen på flera decennier i svensk politisk historia. Inte bara pga deras vrickade politiska åsikter och skadliga inflytande, utan också för att en socialdemokratisk regering blir nästan omöjlig utan MP's mandat.
2018-09-04, 11:25
Medlem
Citat:

SD 25% +- 0,5%. Det är min prognos inför valdagen.
2018-09-04, 11:29
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Sossarna utropade även SD till deras huvudmotståndare igår, låter märkligt att man gör det om hotet från SD dalar. Så något vet partierna som inte vi vet!

Precis SD på 17 % rimmar inte med S och många journalisters reaktioner. De måste veta något som populasen undanhålls. Inte ens SD på 20 % borde innebära denna reaktion, det är något man redan räknat med i flera månader: "SD kan få 20 %" har varit mantrat. Reaktionerna nu tyder mer på 25 %.
2018-09-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
De har slutat att kalla dem nazister (kontraproduktivt) och kör, liksom Expressen et consortes, en mer subtil form av propaganda mot SD. Nu handlar det om "politik". Det är ju oftast lögn från start till mål när S "diskuterar" politik, men möjligen får det någon pensionär att tveka. Åkesson, om han inte klappar ihop, kan lätta bemöta den kritik/lögner som sossarna sprider omkring sig i de sista valdebatterna.

I praktiken har S har sedan ett decennium haft SD som huvudmotståndare, så gårdagens bombastiska statement är bara ett spel för gallerierna. I slutändan tror jag inte att SD förlorar på att polariseringen ökar, och att de utsätts för kritik. SDs livsluft är kritik. Men en del känsliga kvinnliga vindflöjlar må påverkas, och det är också meningen med sossarnas kampanj. Om sossarna lyckas med detta, en sista desperat kampanj, i någon mån överhuvudtaget vet vi på Söndag
2018-09-04, 11:37
Medlem
Citat:

Utmärkt analys, som jag rekommenderar samtliga att läsa!

Hade SD:s ökning legat på ynka 4% hade 7-klövern och etablissemanget inte panikat i den omfattning vi nu ser.

Partierna genomför egna OU. S vet mycket väl vid det här laget att de kommer göra ett katastrofval och att SD sannolikt blir största parti.
2018-09-04, 11:37
Medlem
Stor kraftansamling av media mot sd nu. Hur väl tror ni dom lyckas påverka opinionen? Mer eller mindre än 3 pe?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in