2018-09-06, 10:53
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrinkBleach
Fan vad folk här var kåta på den kulturkärringen. Har jag missat något? Är inte hon en feminist i mängden?

Hon är vänsterpartist (möjligen ännu mer vänster?), feminist och en klassisk kulturtant. Det som gjorde att hon fick viss "respekt" och senare ett erkännande när det gällde att förutsäga hur det skulle gå för SD, var att hon någon dag innan riksdagsvalet 2014 sa att Sverigedemokraterna skulle få 13%, d v s nästan mitt i prick. Hon lät sig uppenbarligen inte styras av känslotänkande utan sa vad hon trodde att SD skulle få - trots att hon avskyr allt vad partiet står för. Sedan är hon - för att låna Enochs ord - en sötnos...
2018-09-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hon är vänsterpartist (möjligen ännu mer vänster?), feminist och en klassisk kulturtant. Det som gjorde att hon fick viss "respekt" och senare ett erkännande när det gällde att förutsäga hur det skulle gå för SD, var att hon någon dag innan riksdagsvalet 2014 sa att Sverigedemokraterna skulle få 13%, d v s nästan mitt i prick. Hon lät sig uppenbarligen inte styras av känslotänkande utan sa vad hon trodde att SD skulle få - trots att hon avskyr allt vad partiet står för. Sedan är hon - för att låna Enochs ord - en sötnos...
Det hon främst vunnit respekt för är att hon är ärlig och säger vad hon tycker om vissa saker som kulturvänstern håller på med - t ex identitetspolitik och genustrams. Hon intar inte den typiska nyvänsterpositionen som är inne för dagen. Denna integritet gör att hon inte fastnar i önsketänkande, och därför kunde hon förutsäga en rimlig SD-nivå över 10% medan hennes kollegor förmodligen i sista stund trodde på ett 3,9%-mirakel.
2018-09-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Swexit och abortgrejen, till exempel, är gamla reliker som funnits i partiprogrammet i evigheter, men det var ingen idé att angripa dem på dessa punkter tidigare. I år funkar det.

Särskilt abortfrågan var nog en stor plump. Särskilt som om det helt plötsligt framstod som om SD motsatte sig aborträtten som sådan. Satt i en soffa med två kvinnor under debatten när alla fyra motståndarna fick möjlighet att en efter en argumentera efter linjen att SD motsätter sig fri abort som sådan.

Det greppet av TV4 bet bra kan jag lova. Som att se en rad linjeskepp segla förbi och få fritt sikta in var sin bredsida när det egna krutet är vått.

Nu håller vi tummarna. Kanske den tysta majoriteten gör sitt ändå. Valet 2022 blir ändå det avgörande.
2018-09-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Särskilt abortfrågan var nog en stor plump. Särskilt som om det helt plötsligt framstod som om SD motsatte sig aborträtten som sådan. Satt i en soffa med två kvinnor under debatten när alla fyra motståndarna fick möjlighet att en efter en argumentera efter linjen att SD motsätter sig fri abort som sådan.

Det greppet av TV4 bet bra kan jag lova. Som att se en rad linjeskepp segla förbi och få fritt sikta in var sin bredsida när det egna krutet är vått.

Nu håller vi tummarna. Kanske den tysta majoriteten gör sitt ändå. Valet 2022 blir ändå det avgörande.
Kvinnor är vindflöjlar framför TV:n, genomslaget i vallokalen blir i praktiken lika med noll.
2018-09-06, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
en sötnos...
Du har riktigt dålig smak när det kommer till kvinnor, både utseende-mässigt och politiskt

On-topic

SD verkar vara ett parti som många diskuterar
https://www.dn.se/nyheter/politik/svalt-intresse-for-m-bland-valjarna/
Citat:
Det i särklass mest omdiskuterade partiet är Sverigedemokraterna. 7 av 10 väljare har pratat med någon om Jimmie Åkessons parti, vilket innebär att andelen har ökat ytterligare under augusti. Moderaternas och Socialdemokraternas väljare talar till och med mer om SD än om det egna partiet. Nära kopplat till SD är frågan om hur en regering ska kunna bildas efter valet, något som också är föremål för många diskussioner väljare emellan. Intresset varierar mellan olika grupper.
2018-09-06, 11:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det verkar vara olika bud om när väljarna bestämmer sig.

Citat:
Men enligt Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap på Göteborgs Universitet, är det sällan en enskild fråga som påverkar valresultatet.

– Även om händelserna kommer ganska nära valet har partierna inte kommit med några utspel som i grunden ändrar vad de har sagt förut, de har bara upprepat sina förslag. För att det ska bli riktig kraft i en opinionsförändring så krävs det långvarig opinionsbildning, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsvetare-kravs-langsiktig-opinionsbildning-for-att-paverka-val

Men sedan har vi någon annan vid samma universitet som säger så här:
Citat:
Många bestämmer sig under valrörelsen

Allt fler väljare bestämmer sig för
hur de ska rösta under valrörelsen
eller så sent som på valdagen.

Enligt valforskare i Göteborg bestämde
sig 59 procent månaden före valet
2014, jämfört med 18 procent på 1960-
talet. Så många som 12-13 procent
bestämde sig först på valdagen 2014,
enligt SVT:s vallokalsundersökning.

Många väljer dock till sista samma
parti som tidigare. Under de senaste
valen har runt 60 procent röstat på
samma parti som senast, säger stats-
vetaren Maria Solevid vid Göteborgs
universitet till SVT Nyheter.
http://archive.is/huvzG
2018-09-06, 11:15
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag
Du har riktigt dålig smak när det kommer till kvinnor, både utseende-mässigt och politiskt

Det var inte jag som drog upp det. Kan vi släppa Linderborg nu och fortsätta med SD i opinionsundersökningar?
2018-09-06, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du börjar tappa greppet med dina fantiserade dystopier. Inge kul längre.
Nja. Verkliga domedagsprofeter modell Nostradamus brukar bara presentera ett möjligt scenario - katastrof. Jag bjöd på två, braksuccé och flopp. Om du är 100% säker på att mitt floppscenario är omöjligt så är det ju bara att du fastställer det nu och nitar fast plaketten direkt, så att du på söndag kan peka på den och säga told ya so.
2018-09-06, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det verkar vara olika bud om när väljarna bestämmer sig.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsvetare-kravs-langsiktig-opinionsbildning-for-att-paverka-val

Men sedan har vi någon annan vid samma universitet som säger så här:

http://archive.is/huvzG
De liberala "tänkarna" slår sina kloka huvuden ihop..
2018-09-06, 11:19
Medlem
Citat:
Det har knappt krökt ett hår på SD tidigare och det har inte dykt upp nån ny anledning som skulle göra det mer verksamt denna gång. Det har väl t o m Baas själv konstaterat surt vid nåt tillfälle, att han typ häller vatten på en gås. Tusen varianter av ”Reservledamot på SD-listan i Grythyttan skrev arabjävel på Avpixlat 2012” har samma effekt som ”Upprop med 250 kändisar mot SD” dvs om det ens påverkar är det genom att det ger FLER SD-röster, inte färre. De överträffade alla opinionsmätningar 2014 trots sista minuten-hitjobs som spelberoendescoopet.

Det som riskerar skada SD är snarare att nu när de inte längre har monopol på blotta tanken på minskad invandring så drar det fram andra aspekter i ljuset, och politiska ställningstaganden som tolererades tidigare för att invandringskritiken var en oemotståndlig ”USP” får större uppmärksamhet och granskas mer kritiskt. Swexit och abortgrejen, till exempel, är gamla reliker som funnits i partiprogrammet i evigheter, men det var ingen idé att angripa dem på dessa punkter tidigare. I år funkar det, och det tycks ha överraskat Åkesson.

Yes. Partiledardebatt i TV4 ikväll, i SVT imorgon, sen är det examen.

Det finns dock ingenting som säger att SD inte kunde varit ännu större utan t.ex. "sista minuten-hitjobs som spelberoendescoopet".
2018-09-06, 11:22
Medlem
Citat:
Nja. Verkliga domedagsprofeter modell Nostradamus brukar bara presentera ett möjligt scenario - katastrof. Jag bjöd på två, braksuccé och flopp. Om du är 100% säker på att mitt floppscenario är omöjligt så är det ju bara att du fastställer det nu och nitar fast plaketten direkt, så att du på söndag kan peka på den och säga told ya so.
Jag är ju inte dummare än att jag kan läsa mellan raderna. Men det är härmed fastställt (med en brasklapp: AfS dränering)
2018-09-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag
SD verkar vara ett parti som många diskuterar
https://www.dn.se/nyheter/politik/svalt-intresse-for-m-bland-valjarna/
Ändå står många och stampar på ruta ett kunskapsmässigt. Om de inte rakt av ljuger då.

Jag har t.ex. följt SD sen 2007 och vetat sen dess att SD är för fri abort i 12 veckor. Men då hör du ändå lögner om abortmotstånd.

Har man följt allmänna debatten om kvoterad föräldraförsäkring senaste åren, ska man som väljare, förstå att påstådd ”kvinnofientlighet” främst härrör från att SD vill att föräldrarna själva ska fördela föräldrapenningen. Då är det ju i så fall den egne mannen i hushållet som är den skyldige om feministen inte tycker att det är jämställt mellan dem. Men som vanligt är det alltid andras förhållanden feministerna uttalar sig om. Är ju som Paolo Roberto sa bara att skilja sig om kvinnan inte är nöjd med parförhållandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in