Citat:
Ursprungligen postat av
Energiknippe
Har du någon källa på att det är yngre som står för SDs ökning? I min bekantskapskrets, 40+, har folk nämligen gått från (M) till (SD). Det är den typen jag är orolig för ska gå tillbaka.
Jag tolkade kanske felaktigt dina "
nya väljare" som förstagångsväljare.
Jag vet flera f.d. borgerliga väljare (mig själv inkluderad) som har hållit för näsan och röstat på SD för att det är det enda invandringskritiska alternativet. Numera finns ytterligare ett invandringskritiskt (icke-perfekt) parti, som tillskillnad från SD förespråkar en borgerlig ekonomisk politik.
Jag skulle gissa flertalet av de invandringskritiska rösterna bottnar i en uppfattning att invandringspolitiken kommer sluta i en ekonomiskt katastrof oavsett vilken ekonomisk politik man försöker föra då en stor invandring av extremt lågutbildade män med tvivelaktig kvinnosyn på ett effektivt vis kommer dränera statens resurser.
Jag förstår inte hur ett än mindre skatteuttag skulle kunna få f.d. moderata väljare att återvända ett ett parti som bäddar för en oundviklig ekonomisk katastrof?
Citat:
Ursprungligen postat av
Energiknippe
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Jag har nog 100-150 inlägg i denna tråd och tror det märks att jag röstar SD? Min AFS-tråd gjordes eftersom INGEN jag känner har hört talas om ett parti som Flashback verkar tro kommer in i riksdagen.
Då får jag be om ursäkt om jag tolkat dig fel.
Vidare tror jag att man skall vara försiktig med att anta att ens egen informationsmängd är identisk med alla andras informationsmängd. Public Service's uppenbara bias har gjort att Sverige numera inte delar ett gemensamt informationsflöde, vilket i sin tur har lett till att vi får allt svårare att förstå varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Energiknippe
Så, summering:
1. Orolig för att nya väljare blir avskräcktas och går tillbaka till tex M
Just vad skulle avskräcka dessa väljare?
Jag har mycket svårt att föreställa mig att ekonomisk sinnade Moderater kan tänka sig att återvända till moderpartiet när det går att läsa typ
detta i Expressen, vilken knappast kan betecknas som invandringskritisk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Energiknippe
2. Tror absolut inte att AFS kommer in riksdagen, tror inte den når 2% heller men de stjäler nog åtminstone 1%
Personligen tror jag att AfS kommer landa runt 2-3%. Detta bygger jag på YouGovs uppgifter att AfS har legat mycket nära 2% i deras mätning trots att de inte har särredovisats och trots att de tydligen inte finns som ett separat svarsalternativ.
Jag är således tveksam till huruvida AfS förmår att ta sig in i finrummet vid detta val, då väldigt många nyfrälsta SD-väljare tycks hysa ett besynnerligt hat mot AfS. Jag är dock helt övertygad om att AfS kommer kommer ta plats i Riksdagen vid det oundvikliga extravalet 2019.