2018-09-06, 01:21
Medlem
Om man ser på Bali fb så ska han prata 2 gånger i Solna. Imorgon 14:30så han kan vi utesluta.
2018-09-06, 02:23
Medlem
Smoothmans avatar
Oförklarade SD-gapet: Är de störst eller ”bara” trea?

"Med bara några dagar kvar till valet skiljer det hela nio procentenheter för Sverigedemokraterna mellan olika opinionsinstitut. Valresultatet på söndag blir en nagelbitare – för instituten, väljarna och partierna.

– Det kan gå hur som helst, säger statistikprofessor Dan Hedlin."

https://www.svd.se/oforklarade-sd-gapet-ar-de-storst-eller-bara-trea

Dessvärre är denna artikel i SvD bakom en betalvägg, men återigen ser vi en text som handlar om den avgrundsdjupa skillnad som finns mellan opinionsinstituten när det gäller mätningen av SD. Alla vet att det är något som inte stämmer, alla känner på sig att något är tokigt, men ingen tycks fullt ut vilja reda ut vad det beror på.

Att det kan gå hur som helst som de skriver i SvD stämmer förmodligen inte. Det som kommer att hända är att Sverigedemokraterna kommer att underskattas mer än i något tidigare riksdagsval.

Såg ni folkhavet som lyssnade på Åkesson i Växjö, i Ljungby, i Värnamo, i Jönköping? I varenda stad på SD:s torgmöte har det varit packat med folk. Det säger minst lika mycket som diverse mätningar gjorda av mer eller mindre "erkända" opinionsinstitut.

https://www.youtube.com/watch?v=aL1KxmBO9VM&t
Senast redigerad av Smoothman 2018-09-06 kl. 02:26.
2018-09-06, 03:01
Medlem
Sueidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Oförklarade SD-gapet: Är de störst eller ”bara” trea?

"Med bara några dagar kvar till valet skiljer det hela nio procentenheter för Sverigedemokraterna mellan olika opinionsinstitut. Valresultatet på söndag blir en nagelbitare – för instituten, väljarna och partierna.

– Det kan gå hur som helst, säger statistikprofessor Dan Hedlin."

https://www.svd.se/oforklarade-sd-gapet-ar-de-storst-eller-bara-trea

Dessvärre är denna artikel i SvD bakom en betalvägg, men återigen ser vi en text som handlar om den avgrundsdjupa skillnad som finns mellan opinionsinstituten när det gäller mätningen av SD. Alla vet att det är något som inte stämmer, alla känner på sig att något är tokigt, men ingen tycks fullt ut vilja reda ut vad det beror på.

Att det kan gå hur som helst som de skriver i SvD stämmer förmodligen inte. Det som kommer att hända är att Sverigedemokraterna kommer att underskattas mer än i något tidigare riksdagsval.

Såg ni folkhavet som lyssnade på Åkesson i Växjö, i Ljungby, i Värnamo, i Jönköping? I varenda stad på SD:s torgmöte har det varit packat med folk. Det säger minst lika mycket som diverse mätningar gjorda av mer eller mindre "erkända" opinionsinstitut.

https://www.youtube.com/watch?v=aL1KxmBO9VM&t
Det har faktiskt hänt att högerpartier har ÖVERSKATTATS i opinionsmätningar. Exempel: Valet i Nederländerna, Österrikiska presidentvalet, Franska presidentvalet.
2018-09-06, 03:21
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Varför är det bättre att kasta bort en röst på ett parti som inte kommer in i riksdagen än att öka mandaten för ett parti som kanske tom har chansen att bli störst?

Jag trodde uppriktigt sagt att det framgick av texten.

Låt oss anta att det finns x% invandringskritiska röster, y% väljer dock att rösta på AfS. Antalet som röstar på SD är då x-y%. Nära nog alla AfS väljarna har lämnat SD för att de tycker att SD har gått för långt till PK.

Case 1.
SD gör allt vad de kan för att motarbeta AfS, vilket resulterar i ett invandringskritiskt riksdagsmandat motsvarande x-y%, där y% av rösterna går förlorade.

Case 2.
Om SD väljare stödröstar s på AfS i tillräckligt stor omfattning (dvs s+y ≥ 4), innebär att detta att SD får x-(s+y)%, där s utgör det procentuella antalet stödröster. Detta resulterar i ett invandringskritiskt riksdagsmandat motsvarande x%, där 0% går förlorade.

Case 3.
Möjligheten för att få AfS anhängare att återgå till SD torde vara obefintlig, då SD uttryckligen deklarerat att de inte vill ha dessa röster samt att AfS väljarna har lämnat SD för att de tycker att SD har gått för långt till PK.

Således, vill man optimera antalet invandringskritiska riksdagsmandat, så bör man stödrösta på AfS.
2018-09-06, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag trodde uppriktigt sagt att det framgick av texten.

Låt oss anta att det finns x% invandringskritiska röster, y% väljer dock att rösta på AfS. Antalet som röstar på SD är då x-y%. Nära nog alla AfS väljarna har lämnat SD för att de tycker att SD har gått för långt till PK.

Case 1.
SD gör allt vad de kan för att motarbeta AfS, vilket resulterar i ett invandringskritiskt riksdagsmandat motsvarande x-y%, där y% av rösterna går förlorade.

Case 2.
Om SD väljare stödröstar s på AfS i tillräckligt stor omfattning (dvs s+y ≥ 4), innebär att detta att SD får x-(s+y)%, där s utgör det procentuella antalet stödröster. Detta resulterar i ett invandringskritiskt riksdagsmandat motsvarande x%, där 0% går förlorade.

Case 3.
Möjligheten för att få AfS anhängare att återgå till SD torde vara obefintlig, då SD uttryckligen deklarerat att de inte vill ha dessa röster samt att AfS väljarna har lämnat SD för att de tycker att SD har gått för långt till PK.

Således, vill man optimera antalet invandringskritiska riksdagsmandat, så bör man stödrösta på AfS.

Case 4:
Man tar inga risker och röstar på SD. Man förbättrar SD:s chanser till att bli störst samtidigt som man förbättrar chansen till riksdagsmajoritet för SD+M+KD. Nu tvingas M och KD välja mellan storkoallition eller en M+KD+SD regering. Win-win.

Storkoallition: SD växer kraftigt, AfS växer kraftigt. Saftigt Sverigevänligt block till 2022.
M+KD+SD majoritetsregering: Eftersom SD är störst så har de ett fantastiskt förhandlingsläge internt. Kan kräva stopp och återvandring av kriminella och illegala invandrare. På sikt kommer M och KD kuvas under SD precis som de övriga allianspartierna gjorde under M med Reinfeldt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sueidi
Det har faktiskt hänt att högerpartier har ÖVERSKATTATS i opinionsmätningar. Exempel: Valet i Nederländerna, Österrikiska presidentvalet, Franska presidentvalet.

Detta skrämmer ärligt talat skiten ur mig. Har tänkt mycket på det. Men sen vet vi ju också att Svenskar är ovanligt fega.
Senast redigerad av Troett 2018-09-06 kl. 03:43.
2018-09-06, 04:06
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Har du någon källa på att det är yngre som står för SDs ökning? I min bekantskapskrets, 40+, har folk nämligen gått från (M) till (SD). Det är den typen jag är orolig för ska gå tillbaka.
Jag tolkade kanske felaktigt dina "nya väljare" som förstagångsväljare.
Jag vet flera f.d. borgerliga väljare (mig själv inkluderad) som har hållit för näsan och röstat på SD för att det är det enda invandringskritiska alternativet. Numera finns ytterligare ett invandringskritiskt (icke-perfekt) parti, som tillskillnad från SD förespråkar en borgerlig ekonomisk politik.
Jag skulle gissa flertalet av de invandringskritiska rösterna bottnar i en uppfattning att invandringspolitiken kommer sluta i en ekonomiskt katastrof oavsett vilken ekonomisk politik man försöker föra då en stor invandring av extremt lågutbildade män med tvivelaktig kvinnosyn på ett effektivt vis kommer dränera statens resurser.
Jag förstår inte hur ett än mindre skatteuttag skulle kunna få f.d. moderata väljare att återvända ett ett parti som bäddar för en oundviklig ekonomisk katastrof?

Citat:
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Jag har nog 100-150 inlägg i denna tråd och tror det märks att jag röstar SD? Min AFS-tråd gjordes eftersom INGEN jag känner har hört talas om ett parti som Flashback verkar tro kommer in i riksdagen.
Då får jag be om ursäkt om jag tolkat dig fel.
Vidare tror jag att man skall vara försiktig med att anta att ens egen informationsmängd är identisk med alla andras informationsmängd. Public Service's uppenbara bias har gjort att Sverige numera inte delar ett gemensamt informationsflöde, vilket i sin tur har lett till att vi får allt svårare att förstå varandra.

Citat:
Så, summering:
1. Orolig för att nya väljare blir avskräcktas och går tillbaka till tex M
Just vad skulle avskräcka dessa väljare?
Jag har mycket svårt att föreställa mig att ekonomisk sinnade Moderater kan tänka sig att återvända till moderpartiet när det går att läsa typ detta i Expressen, vilken knappast kan betecknas som invandringskritisk.

Citat:
2. Tror absolut inte att AFS kommer in riksdagen, tror inte den når 2% heller men de stjäler nog åtminstone 1%
Personligen tror jag att AfS kommer landa runt 2-3%. Detta bygger jag på YouGovs uppgifter att AfS har legat mycket nära 2% i deras mätning trots att de inte har särredovisats och trots att de tydligen inte finns som ett separat svarsalternativ.
Jag är således tveksam till huruvida AfS förmår att ta sig in i finrummet vid detta val, då väldigt många nyfrälsta SD-väljare tycks hysa ett besynnerligt hat mot AfS. Jag är dock helt övertygad om att AfS kommer kommer ta plats i Riksdagen vid det oundvikliga extravalet 2019.
Senast redigerad av vanartad 2018-09-06 kl. 04:46.
2018-09-06, 05:42
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Jag har bara läst att värvningen är från ett av riksdagspartierna, inte att den värvade själv sitter där (kan iofs vara så såklart). En liten men viktig skillnad om vi nu pratar direkta effekterna på valsedlar etc.
2018-09-06, 08:51
Medlem
Kejsarslaget i OU står mellan SAP och SD. Ju högre siffror för SD desto lägre för S.

Så var går då gränsen för att SD ska bli störst i valet. Enligt mig runt 25 procent. Alltså som senaste Yougov.

Även de vänsterblivnas husorgan Aftonbladet verkar smygläsa denna tråden. Först nu har man uppmärksammat att det skiljer runt 8 PE mellan högsta och lägsta för SD. Något som vi känt till i flera år. En viss rädsla kan spåras mellan raderna i vänsterns Pravda. Tänk om Sentio kommer att bli lika träffsäkra som i de senaste 2 valen.

Upp till kamp emot kvalen. Sista striden det är.

Favorit i repris. Från sozzarnas valvaka 2010.

https://www.youtube.com/watch?v=g5VjuPsT-84
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-06 kl. 08:57.
2018-09-06, 09:17
Medlem
Thraxxs avatar
Alltså vad är det som händer egentligen Sossarna ökar och SD minskar!? Jag förstår fortfarande inte vad det är som hänt på bara någon månad eller 2 som fått SD i opinionen att minska så mycket, vad jag kan se nu så ligger Sossarna på runt 24% och SD på 20/19%. För bara ett litet tag sen så var det inte långt ifrån det var tvärtom. Får bara hoppas dom glömt ett stort antal mörkertal som dom inte fått med vilket är mycket troligt när det gäller att säga att man ska rösta på Sverigedemokraterna.
2018-09-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Alltså vad är det som händer egentligen Sossarna ökar och SD minskar!? Jag förstår fortfarande inte vad det är som hänt på bara någon månad eller 2 som fått SD i opinionen att minska så mycket, vad jag kan se nu så ligger Sossarna på runt 24% och SD på 20/19%. För bara ett litet tag sen så var det inte långt ifrån det var tvärtom. Får bara hoppas dom glömt ett stort antal mörkertal som dom inte fått med vilket är mycket troligt när det gäller att säga att man ska rösta på Sverigedemokraterna.

Sossarna har väl då aldrig vart på den låga nivån?
2018-09-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Haha, det knyter sig verkligen i magen när man läser CrispyCreams mardrömsscenario. Blir det 18 %, vilket inte är helt uteslutet med tanke på hur trögrörlig och korkad en andel av väljarkåren är så är det definitivt tid för SD att tänka över sina strategier.
En sak som kommer att testas i detta val är hur stor efterfrågan egentligen var på ett hårdare SD. Det gamla förment mellanmjölkiga SD som trålade med optimerad upptagningsyta, fångade miljoner 7K-väljare i nätet och slog nya rekord hos olika OI så sent som i somras, valde ju efter sommaren att istället gå all-in med Trump-buffé i form av återvandring, kvotflyktingstopp, klimatskepsis, sänkt abortgräns och Swexit. Budskapen har gått fram med blixtens hastighet i varenda MSM-kanal och debatterats flitigt i alla partiledardebatter. Särskilt aborter, Swexit och klimatet, men även kvotflyktingstoppet som alla 7K-partiledare marknadsförde gratis åt SD genom att förfasa sig över förslaget, från Kristersson och Lööf till Sjöstedt.

Responsen? Well... ett hårdare ”man vill ju inte va cuck”-SD var visst ingen kioskvältare, istället har de tappat runt 3% i flera mätningar. Nåväl, nu är tärningen kastad, och då får vi se – kanske, kanske blir det superskräll för både SD och AfS. Men, om nya tuffare SD floppar samtidigt som AfS blir en flugskit med 0,2... ja, då får vi 4 år med DÖ 3.0 och ett stukat SD i frysboxen. Skicka i så fall räkningen för ytterligare fyra förlorade år till alla som tyckte det var ett genidrag att hetsa Åkesson med ”What’s the matter, McFly? CHICKEN?”.
Citat:
Alla politiska rörelser får ju ett bakslag förr eller senare, och för SD har det bakslaget inte riktigt kommit ännu... Kanske blir valet 2018 känt som det val då SD för första gången inte överträffade förväntningarna.
Om det slutar med 18 el dyl är det ju bara ett bakslag ställt i relation till alla enorma förväntningar. +6 procentenheter är en utveckling som ledarna för de två statsbärande kolosserna bara kan fantisera om. De får andas ut om det stannar vid ”bara” MINUS 6 pe. Men visst, under 20% skulle vara ganska snopet.
2018-09-06, 09:50
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Sossarna har väl då aldrig vart på den låga nivån?

Nej det har dom ju inte men ändå dom var väl nere på cirkus 21% för inte så länge sedan och har fått lite krafter från någonstans, Och SD var uppe i hela 25% också för inte så länge sedan också. Så hur det har kunnat slå om så fort vet jag inte. Men sen vet jag ju inte vilka opinionsinstitut som är dom pålitligaste häller. Via Yougov & Sentio så ligger SD väldigt bra till på runt 24% medans dom andra ligger alla under 20% på SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in