2018-09-01, 14:32
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Nu haglar det in bortförklaringar och medgivanden. Självrekryterade webbpaneler öppnar för stora urvalsfel, men dessa paneler hamnade närmast SD:s valresultat.

Därför ger mätningar olika besked om SD

Haha, vilket skämt. När de skall skriva om vad alla OI är överens om skriver de om uppgång för V, men inget om uppgång för SD.

Kan verkligen se Wolodarski stå och titta över axeln på artikelförfattaren och mumla något om "självuppfyllande profetia" och "fiska i grumliga vatten".
2018-09-01, 14:37
Medlem
Citat:
Svenska Dagbladets vetenskapskrönikör Emma Frans talade om en kognitiv snedvridning som innebär att väljare gärna röstar på dem som har medvind och hänvisar till en amerikansk studie. Då förstår i alla fall jag varför SvD har anlitat Sifo för deras dagliga opinionsmätningar. Taktiken går ut på att försöka trycka ner SD så mycket som möjligt i opinionsundersökningar så att de förlorar medvinden inför Riksdagsvalet.

Artikeln är naturligtvis låst för deras prenumeranter. Jag har själv inget konto och kan inte citera något.

Mätningarna i sig kan påverka hur vi röstar

Citat:
Alltså – även om opinionsmätningar ibland har fel ger de oss en fingervisning om utfallet i ett val. Betyder detta att undersökningarna kan påverka hur vi röstar?

Ja, det verkar som om vi kan påverkas, särskilt tycks de kunna få oss att taktikrösta för att undvika att ett parti åker ut ur riksdagen.

Men om ett parti som vi egentligen tänkte rösta på inte alls verkar nå upp till riksdagsspärren kan vi undvika att lägga vår röst på det eftersom vi upplever att det skulle vara en bortkastad röst. Detta verkar särskilt gälla för mindre etablerade partier³.

https://www.svd.se/matningarna-i-sig-kan-paverka-hur-vi-rostar/om/opinionslaget

Citat:
Opinionsmätningar kan också påverka hur vi röstar genom en så kallad kognitiv snedvridning som kallas för "bandwagon"-effekten. Uttrycket kommer från den amerikanska valrörelsen och innebär att vi människor verkar gilla att tillhöra det "vinnande laget" – om det i opinionsmätningarna ser ut som att en kandidat eller ett parti har medvind ökar sannolikheten att vi röstar på dem. Det är dock oklart om detta verkligen är ett universellt fenomen⁴.

Citat:
Sammanfattningsvis, opinionsmätningar har ibland fel, men ofta ger de oss en ganska pålitlig fingervisning om utfallet i ett val. Den information som vi får via dessa undersökningar kan faktiskt påverka hur vi röstar – den kan få oss att taktikrösta eller satsa på det parti vi tror att majoriteten av människorna omkring oss röstar på och som ser ut att stå som segrare efter valdagen.

Artikeln innehåller självklarheter enligt min mening. Men kanske SvD och andra aktörer hoppas att om de kan publicera opinionsmätningar som är negativa för SD, så blir folk en smula mindre benägna att rösta på det partiet.
2018-09-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det här med förtidsröstande verkar ha ökat ordentligt. Som någon var inne på så kan detta fucka upp VALU ännu mer än vid förra valet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/fler-an-nagonsin-fortidsrostar-i-sormland
Och knappast Abdulla som går och förtdsröstar?
2018-09-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

Idag har flera hushåll i min by gått o röstat, alla SD såklart, så idag fick vi 30st fler SD röster
2018-09-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Idag har flera hushåll i min by gått o röstat, alla SD såklart, så idag fick vi 30st fler SD röster
Haha lysande
2018-09-01, 15:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nej knappast.

Jag var själv & förtidsröstade, pga. att jag inte är i min egen valkrets på valdagen. Det var inte någon större trängsel, men en lagom ström av röstande, det hela flöt på bra. Jag kan inte direkt avgöra om det var fler än vanligt just i den lokal jag röstade i.

De övriga som röstade var faktiskt alla svenska kvinnor, uppskattningsvis mellan 40-60 år gamla. Just de grupper där man antar att skämsfaktorn är som störst.
2018-09-01, 15:21
Medlem
Citat:
Svenska Dagbladets vetenskapskrönikör Emma Frans talade om en kognitiv snedvridning som innebär att väljare gärna röstar på dem som har medvind och hänvisar till en amerikansk studie. Då förstår i alla fall jag varför SvD har anlitat Sifo för deras dagliga opinionsmätningar. Taktiken går ut på att försöka trycka ner SD så mycket som möjligt i opinionsundersökningar så att de förlorar medvinden inför Riksdagsvalet.

Artikeln är naturligtvis låst för deras prenumeranter. Jag har själv inget konto och kan inte citera något.

Mätningarna i sig kan påverka hur vi röstar

Helt klart om man tvekar mellan olika partier, vill man alltid satsa på en vinnande häst.

Så fungerar jag i alla fall!
2018-09-01, 15:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Jag känner nästan att man måste vara ledig den 10:e så man kan ta del av alla tårar och panikattacker i sociala medier.

Vi kommer få läsa kommentarer som ser ut att komma från patienter i ett mentalsjukhus.

Jag planerar att ta ledigt på förmiddagen så alkohol från gott vin och Champagne hunnit lämna kroppen tillräckligt samt kunna njuta av PKs ångest i direktsändning. Jobbar sedan eftermiddagen och kommer få köra "high five" bildligt talat med kunderna.

Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag tycker detta skvallrar om att Socialdemokraterna har sett något i sina egna polis den senaste tiden.Margot Wallström :

De har garanterat bra koll på var SD befinner sig. Och S. Inte fansen har SD 16-18% och inte har S några 25-27%, men kanske tvärtom?

Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Är det någon som vet om det görs OI separat för kommuner? Jag gissar att det i vissa kommuner kommer att bli ett totalt tillintetgörande av de etablerade partierna. Wow, valvakan nästa söndag blir nåt extra! Ska brassa lite gott käk och ha en flaska bubbel till hands.

Samma här. Några goda tips på festmåltid och snacks på valvakan kanske vi kan förmedla i tråden?

Citat:
Hela kampanjen är riktad mot SD, och så kopplar de SD till M.
Jag undrar vad de har sett egentligen, detta är ju rena panikåtgärder.

Det är härligt att se onda människor ha panik. Jag njuter. HRC beteende efter hon insåg valförlusten var musik för ögonen.

Citat:
Ursprungligen postat av CylonToaster
Haha, sant

Ansvariga för valvakorna hos 7k partierna får se till att blanda generösa mängder valium i bålen.
Det kommer bli en fantastisk kväll för oss andra.
Tur man tagit ledigt på måndagen, ska bli en fröjd att glida upp till frukost den 10e och lyssna på "expert" analyser och övrigt.

Vilken kanal tror vi kommer lysa av mest panik och frustration? Vänster-liberala SVT eller jude-TV4?

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Helt klart om man tvekar mellan olika partier, vill man alltid satsa på en vinnande häst.

Så fungerar jag i alla fall!

Jag har alltid röstat M oavsett framgångar. När jag gick över till SD så gjorde jag det när de fortfarande låg på ca 6%. Nu blir det AfS. De kanske inte kommer in, men jag ser inte min röst som bortslängd oavsett.
2018-09-01, 15:36
Avslutad
Kan man anta att ett ökat intresse för förtidsröstning kan ha att göra med många nya oroliga SD-sympatisörer som på detta sätt försöker smyga lite när dom röstar? Eller börjar folk i regel bli lika bekväma som t ex mig som alltid förtidsröstat för att slippa knö som en dåre?

edit. Snackade lite med en lastbilschaufför idag som var fascinerad över att en Iranier han kände hade berättat att han skulle rösta SD. Kändes rätt gött när man fick berättat att SD mycket väl kunde nått egen majoritet om bara Sverige-Iranier som flytt Islamismen fick rösta I Sveriges val.

Han hade tydligen börjat luta åt SD också efter att alltid ha röstat Folkpartiet tidigare. Han nämnde även att han alltid tyckt att "humanism" varit viktigt men att det inte funkar längre. Alltid kul med folk som tvärvänder så!
Senast redigerad av trazke 2018-09-01 kl. 15:48.
2018-09-01, 15:36
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Hur ser ni på Expressens drev då, kommer det påverka SD negativt?

Påverkar inget. Väljare som kan tänka sig SD har slutat tro på Expressen för länge sedan. Att misstro MSM är ett tidigare skede i människors radikalisering än skedet att rösta SD. Däremot kan det ju få några till att överge MSM och börja följa alternativmedia, vilket kan få dem att lämna sjupartiet om ett par år.
2018-09-01, 15:40
Medlem
SD starkt framåt i ny väljarundersökning
Kristianstad
I dag 09.43

SD 24%
2018-09-01, 15:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nej knappast.

Jag var själv & förtidsröstade, pga. att jag inte är i min egen valkrets på valdagen. Det var inte någon större trängsel, men en lagom ström av röstande, det hela flöt på bra. Jag kan inte direkt avgöra om det var fler än vanligt just i den lokal jag röstade i.

De övriga som röstade var faktiskt alla svenska kvinnor, uppskattningsvis mellan 40-60 år gamla. Just de grupper där man antar att skämsfaktorn är som störst.

Tänkte du på att man förut fick ett litet kvitto på att man förtidsröstat. Nu är det borttaget och därmed går det smidigare, en aning fortare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in