2018-09-05, 23:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Lena Melin talade för något eller några år sedan om att det kommer bli ett blodbad i valet. SD 20% är inget blodbad. Sverigevänliga rörelsen 31,4% är däremot rena slakten.

Hon syftade definitivt inte på ett SD som ligger på 18-22%. Det är inget blodbad. Inte ens i närheten.

Den 4 januari 2017 skrev Lena Mellin: "Nästa val kan bli ett blodbad för många partier: Aftonbladet/Inizio: SD vinner fråga efter fråga." Hade hon redan för drygt 1,5 år sedan inblick i att det gick mer uselt för Löfven & hans regering än många kunde ana?

Sedan tillkommer det lite kryptiska: "...kan bli ett blodbad för många partier..." Hon skriver plural. Och vilka partier menar hon?

https://twitter.com/lenamellin/status/816555585089011712
Senast redigerad av Smoothman 2018-09-05 kl. 23:31. Anledning: Tillägg av år
2018-09-05, 23:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hon syftade definitivt inte på ett SD som ligger på 18-22%.

Den 4 januari skrev Lena Mellin: "Nästa val kan bli ett blodbad för många partier: Aftonbladet/Inizio: SD vinner fråga efter fråga." Hade hon redan för drygt 1,5 år sedan inblick i att det gick mer uselt för Löfven & hans regering än många kunde ana?

Sedan tillkommer det lite kryptiska: "...kan bli ett blodbad för många partier..." Hon skriver plural. Och vilka partier menar hon?

https://twitter.com/lenamellin/status/816555585089011712
Att MP & L åker ut. Prisa gud om detta blir verklighet.
2018-09-05, 23:35
Medlem
Kekistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellirstreymr
Herregud, du har just beskrivit det absolut värsta scenariot för flest antal människor. Finns nog ingen annan fördelning som skulle göra så många människor så besvikna. En sorts omvänd utilitarism. Ingen, oavsett politisk färg, skulle vara nöjd med det resultatet. Sikken mardröm!

Haha, det knyter sig verkligen i magen när man läser CrispyCreams mardrömsscenario. Blir det 18 %, vilket inte är helt uteslutet med tanke på hur trögrörlig och korkad en andel av väljarkåren är så är det definitivt tid för SD att tänka över sina strategier. Tänk er fyra år av hån och vad-var-det-jag-sa från Powergirl mfl. Hemskt! Det torde ta knäcken på många nu när förväntningarna är så uppumpade.

Alla politiska rörelser får ju ett bakslag förr eller senare, och för SD har det bakslaget inte riktigt kommit ännu... Kanske blir valet 2018 känt som det val då SD för första gången inte överträffade förväntningarna.
Senast redigerad av Kekistan 2018-09-05 kl. 23:39.
2018-09-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror på 50 procents chans att ett av dem får lämna. Att båda får lämna ger jag 25 procents chans. Men om det inträffar så kommer jag förmodligen avlida i alkoholförgiftning. Men det kan det vara värt.
2018-09-05, 23:38
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Är det ens någon idé att lita på opinionsundersökningar? I dagarna har flera mätningar släppts och det är rejäla skillnader för SD i de olika mätningarna.

SD:s resultat i procent

Yougov - 24,8

Sentio - 24,0

Skop - 20,3

Demoskop - 19,8

SVD/Sifo - 17,1

DN/Ipsos - 16,3

Det skiljer över åtta procentenheter för SD i olika opinionsundersökningar som precis släppts och det är ju inte rimligt. SD verkar gå bäst i valundersökningar med självrekryterande paneler på webben. Men frågan är varför det är så här stora skillnader och vilken metod som är bäst att pricka in ett korrekt resultat? Problemet med telefonpaneler är den låga svarsfrekvensen.

Det intressanta här är ju vilka som rapporterar vad.

Yougov känns som en relativt ny spelare som förhoppningsvis försöker göra en bra prognos helt konsekvensneutralt.

DN/Ipsos är uttalat "agendasättande".

SVD är ju inte DN, men inte så långt ifrån.

Det hade varit intressant att se vad en GP-undersökning gett.
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror på 50 procents chans att ett av dem får lämna. Att båda får lämna ger jag 25 procents chans. Men om det inträffar så kommer jag förmodligen avlida i alkoholförgiftning. Men det kan det vara värt.
Som jag tidigare har rapporterat så tar jag ledigt resten av månaden för att festa, ifall detta inträffar.
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ja, i varje fall Mp eller åtminstone att de blir totalt maktlösa.
Livsfarligt parti som vill ställa till ett helvete för folk på alla sätt och vis.
Hejdlös massinvandring för att skapa kaos och bestraffa folk på landet.
Dom motarbetar Sverige på alla plan.
2018-09-05, 23:43
Medlem
Citat:
Och på det ett stukat C. Halleluja!
2018-09-05, 23:43
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sverigedemokraterna i Yougovs sista mätning.

24,8%

15,8% Kvinnor.
32,9% Män.
21,7% 18-34 år.
25,4% 35-54 år.
26,4% 55+ år.
22,5% Storstad.
26,2% Övriga Sverige.

Att kvinnor, som på många sätt påverkas mest av massinvandring från stenålderskulturer inte fattar bättre, det är fasiken tragiskt.
2018-09-05, 23:53
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Att kvinnor, som på många sätt påverkas mest av massinvandring från stenålderskulturer inte fattar bättre, det är fasiken tragiskt.

Det är det verkligen. Men hjärntvätten och stigmatiseringen är stor.

Sen tror jag att institutens felbedömningar av stödet bortsett från Yougov beror just på att man underskattar särskilt stödet från kvinnor. Siffran är sannolikt några procentenheter högre för kvinnor i respektive mätning och det är därför det blir en underskattning.

Även i Yougov tror jag snarare det är 19-29 kanske än 16-32 i fördelning mellan kvinnor och män. Tror det är en kraftigt överdriven skillnad.
2018-09-06, 00:08
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Tråden har hakat upp sig med en evighetsdiskussion huruvida Yougov eller SIFO eller annat OI ligger närmast, utan att något nytt skrivs. SD-anhängarna tror på de högsta siffrorna och Anti-SD på de lägsta och så kivas man om och om igen.
Det är val om fyra dagar. Lägg tiden och energin på att övertala släkt och vänner att rösta SD, istället för att spilla krut på att 18-procentarna i tråden ska tro på 25%. Svaret får vi ju ändå snart.

Det här är ju en tråd om sånt vi gillar att kivas om sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Jag tror många invandrare i dagens Sverige är rädda för en fortsatt hög invandring. Många av dem inser att om inflödet av bidragstagare fortsätter som tidigare, då kommer välfärdsstaten att krascha, vilket inte är optimalt även för invandrare som själva går på bidrag. Då kan en invandrares röst på SD vara en röst på fortsatta skapliga bidrag. Visst, risken finns väl för ett radikaliserat SD som börjar med repatrieringsprogram, men detta skall då vägas mot risken att det inte finns några bidrag kvar att få.

Detta gäller de invandrargrupper som har någon form av jobb eller har jobbat. De mest utslagna som arbetslösa somalier fattar inte sådant; de tänker bara på hur många släktingar de skall lyckas ta hit.

Citat:
Sverigedemokraterna i Yougovs sista mätning.
24,8%

15,8% Kvinnor.
32,9% Män.
21,7% 18-34 år.
25,4% 35-54 år.
26,4% 55+ år.
22,5% Storstad.
26,2% Övriga Sverige.

Jag tror också kvinnorna innehåller det stora mörkertalet tom i YG. De ligger nog på 25 och männen på 35. Kan finnas lite mörkertal i 55 + år och storstad också. 32 % verklig siffra?

Citat:
Om det är Hanif Bali så kommer det skjuta i höjden i stöd i opinionen

Citat:
Den typen av värvning skulle ge enormt eko och en rejäl skjuts i uppmärksamhet i valspurten och därmed i opinionen. Men det kan fungera med ett annat känt namn också.

Om det är Hanif Bali kraschar M totalt. Då klarar inte de 15 %. Men jag tror inte det han är för liberal och rent av libertarian för SD, han skulle passa bättre i MED. Och vill SD ha honom? Han är ett wild card, den typ SD utesluter eller tar bort från listorna som Ekeroth.
2018-09-06, 00:52
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Avdelningen ”hur man än vänder sig har man arslet bak”?

Förr när de hade invandring/integration ihopbakade blev de anklagade för att försöka dölja invandringsmotståndet genom att gömma det i den mindre laddade integrationsfrågan. Nu när de splittat dem i två för att få bättre koll på huruvida det är invandring eller integration som folk har hängt upp sig på, blir de anklagade för att ha delat upp dem i syfte att de ska se mindre ut var för sig... att ni orkar!

Ang vilka som indirekt kan kopplas till invandring skulle jag väl säga att alla utom miljö och försvar passar in där, ja.
Tyvärr stämmer inte de två undantag du nämner, här kommer några exempel hur invandring, likt tidigare års, påverkar:

_Miljön_
Invandrare:
. ökar CO2 utsläppen när de flyttar från u-land till Sverige genom den högre konsumtionsnivån i Sverige, det kallare klimatet, etc.
. förbrukar andra naturresurser mer i Sverige än sina ursprungsländer, såvida de inte flytt från USA
. har du någonsin besökt ett soprum i ett bostadshus där det bor icke-assimilerade invandrare? De kan ofta inte sopsortera
. flygresorna när de skall semestra "hemma"
. ökad matimport och försämrad självförsörjning i Sverige med större befolkning (hänger också ihop med försvar)

_Försvaret_
. "frågan väcks hos soldater: vad är det för samhälle försvaret är satt att försvara?"
. trängre i befintliga skyddsrum
. ansträngd statlig ekonomi leder till mindre pengar till försvaret
. en större befolkning att försvara, men värnpliktiga med sämre genomsnittliga skolresultat etc
Senast redigerad av freshboy 2018-09-06 kl. 01:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in