Citat:
Ursprungligen postat av
Energiknippe
Markus Oskarsson på Facebook för ett par minuter sen:
SD ÄR SVERIGES STÖRSTA PARTI ENLIGT YOUGOV
– KAN SLÅ TILL MED 31,4 PROCENT PÅ VALKVÄLLEN
SD är Sveriges största parti i YouGovs allra sista mätning före valet med 24,8%. Om partiet är lika underskattat som vid valet 2014 så kan det innebära att SD får 31,4% på valkvällen.
ANALYS
YouGov var ett av de mätbolag som var närmast när det gällde att pricka in SD inför valet 2014. I YouGovs sista mätning innan valkvällen fick SD då 10,2 av YouGov. När alla röster hade räknats landade slutresultatet på 12,9. Med andra ord låg SD:s slutresultat på 1,26 över YouGovs sista mätning.
Om 24,8 multipliceras med samma faktor landar SD på 31,4% nu på söndag.
Mätbolagen understryker att de förfinat sina modeller sedan valet 2014 men å andra sidan kan man anta att väljarnas missnöje med regeringens flyktingpolitik med mera är ännu större denna gång jämfört med 2014. Dessutom är SD-väljarna mer benägna än andra att avstå från medverkan i opinionsundersökningar.
Det är med andra ord möjligt att SD överraskar kraftigt ytterligare en gång. Om SD får 31,4% på söndag lär jublet inte veta några gränser på SD:s valvaka.
Spänningen stiger!
På min ära! Oscarsson verkar ha huvudet på skaft. Eftersom han tar hänsyn till att yougov viktat om sedan 2014 och ändå spår 31,4% är onekligen anmärkningsvärt. Hoppas han får rätt!
OCH att AfS kommer in!
Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Jag tror helt klart att SD och AFS tillsammans kan få ca 30%. Svårt att spå hur de fördelar sig dock när AFS är så nytt.
Jag har spått att SD och AfS får 29% tillsammans, dvs att den Sverigevänliga rörelsen får 29%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Twiggygirl
Ni som hoppas att SD hamnar runt 18% bör ta till er Marcus ord, så slipper ni få sammanbrott på Söndag. Han återger opartiskt sina analyser. Annars skulle han aldrig få vara med i TV4.
Betr. valet i USA så skrev Lena Mellin tror jag, en hånfull krönika före valet: BARA SVERIGEDEMOKRATER TROR PÅ ATT TRUMP VINNER. Hon ville påvisa hur korkat det var. Men hur gick det sen? Haha! Trump och Jimmie är utsatta för samma häxjakt. Slängde ett getöga i Aftonbladet webb.... Hoooo hejåhå... De kampanjar med en massa kändisar... Så jäkla lågt. Är det konstigt att man hatar gammelmedia? Jag tror fler väljare än jag blir uppretade på medias "opartiskhet".
Lena Melin talade för något eller några år sedan om att det kommer bli ett blodbad i valet. SD 20% är inget blodbad. Sverigevänliga rörelsen 31,4% är däremot rena slakten.