2018-09-05, 21:40
Medlem
Kattenxs avatar
Yougov har ju ändrat sina mätsystem sedan valet 2014. Det är en dimension som måste tas i beaktande.
2018-09-05, 21:40
Medlem
Kan inte låta bli att få vibbar av att opinionsinstituten är extremt nervösa. Att medierna skriver om hur "osäkra" mätningarna är ännu en indikator.

Ska bli intressant att se om Ipsos, Sifo och Demoskop t ex börjar krypa uppåt nu dag för dag för att inte stå helt med byxorna nere på valdagen.

Hursomhelst, det stora gapet mellan mätningarna kommer att bli ett stort diskussionsämne dagen efter. Jag gissar att "hur kunde SD underskattas återigen?" kommer att stå i fokus.

Jag står fast vid min två veckor gamla gissning på 21.7 procent för SD.
2018-09-05, 21:41
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Yougov har ju ändrat sina mätsystem sedan valet 2014. Det är en dimension som måste tas i beaktande.
Vad är det för dimension?
2018-09-05, 21:52
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Är säker på att du kommer tillhöra den skara av skrivare som tyst vandrar ut till vänster eller höger på söndag kväll. För att sedan aldrig återses på FB.

Glöm det! Crispy är som ett levande lexikon i denna tråd när det gäller allt som har med opinionsundersökningar, statistik, historiska fakta etc. att göra. Varför skulle han "tyst vandra ut" vare sig till vänster eller höger? Det han gjorde var ju att teoretisera och spekulera över något, vilket vi alla mer eller mindre gör i denna tråd.
2018-09-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Vad är det för dimension?
Maria Borelius, som träffas någon sorts yougov-chef, berättade att de börjat korrigera för folks internetanvändare.
2018-09-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Ni som hoppas att SD hamnar runt 18% bör ta till er Marcus ord, så slipper ni få sammanbrott på Söndag. Han återger opartiskt sina analyser. Annars skulle han aldrig få vara med i TV4.
Betr. valet i USA så skrev Lena Mellin tror jag, en hånfull krönika före valet: BARA SVERIGEDEMOKRATER TROR PÅ ATT TRUMP VINNER. Hon ville påvisa hur korkat det var. Men hur gick det sen? Haha! Trump och Jimmie är utsatta för samma häxjakt. Slängde ett getöga i Aftonbladet webb.... Hoooo hejåhå... De kampanjar med en massa kändisar... Så jäkla lågt. Är det konstigt att man hatar gammelmedia? Jag tror fler väljare än jag blir uppretade på medias "opartiskhet".
Ja nu är det verkligen all-in hos MSM och public Service, indirekt eller direkt propaganda nästan konstant. Storsmockan kommer på söndag.

(Hörde just på TV att biljaktsmördarna släppts efter att tidigare blivit dömda till 18 års fängelse - lär ju knappast minska SDs siffror)
2018-09-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Maximal besvikelse över hela spektrat skulle kunna se ut ungefär så här:

S får 23,3, tillräckligt långt under deras worst case för att det ska bränna fastän de var beredda.

SD får 19,1, vilket gör att luften går ur hejaklacken som nu i 4 år kommer att trackas för att de trodde på Yougovs 24,8%. Samtidigt kommer inte SD-motståndarna att dra en suck av lättnad, eftersom 19,1% ur deras synvinkel ligger på mardrömsdelen av skalan. Gravöl i båda lägren alltså.

AfS får 0,2 och därmed krossas alla alt-R-drömmar om att SD gick mediokert pga "cuckat ur".

MED får 0,1 och lägger ner.

M får 16,2, en särskilt svidande siffra jag valt för att det var Kinberg Batras sista Sifo innan hon tvingades avgå. Detta tänder tillfälligt hoppet hos UK-belackare att han ska avgå, men M enas om att man inte kan byta partiledare igen utan att man istället ska satsa på att göra UK till M:s svar på Björklund som får tröska på i 10 år. Maxad besvikelse för både M och Kristersson-haters samtidigt, alltså.

Får återkomma om resten, med mina KD/C/L/V/MP-siffror skrapar jag bara ihop 89% totalt och det är c:a 96% som ska fördelas bland dem som är mätbara och icke blankröster.

Det med M låter bra, riktigt bra. Fattas bara att småpartierna trillar ur också. SD på 18 %, 25 % eller 30 % spelar ingen större roll förutom att det stressar resten av partierna, vilket i och för sig skulle vara riktigt trevligt.
2018-09-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Glöm det! Crispy är som ett levande lexikon i denna tråd när det gäller allt som har med opinionsundersökningar, statistik, historiska fakta etc. att göra. Varför skulle han "tyst vandra ut" vare sig till vänster eller höger? Det han gjorde var ju att teoretisera och spekulera över något, vilket vi alla mer eller mindre gör i denna tråd.
Nu är du lite naiv.
2018-09-05, 22:01
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Markus Oskarsson på Facebook för ett par minuter sen:

SD ÄR SVERIGES STÖRSTA PARTI ENLIGT YOUGOV
– KAN SLÅ TILL MED 31,4 PROCENT PÅ VALKVÄLLEN

SD är Sveriges största parti i YouGovs allra sista mätning före valet med 24,8%. Om partiet är lika underskattat som vid valet 2014 så kan det innebära att SD får 31,4% på valkvällen.

ANALYS
YouGov var ett av de mätbolag som var närmast när det gällde att pricka in SD inför valet 2014. I YouGovs sista mätning innan valkvällen fick SD då 10,2 av YouGov. När alla röster hade räknats landade slutresultatet på 12,9. Med andra ord låg SD:s slutresultat på 1,26 över YouGovs sista mätning.

Om 24,8 multipliceras med samma faktor landar SD på 31,4% nu på söndag.

Mätbolagen understryker att de förfinat sina modeller sedan valet 2014 men å andra sidan kan man anta att väljarnas missnöje med regeringens flyktingpolitik med mera är ännu större denna gång jämfört med 2014. Dessutom är SD-väljarna mer benägna än andra att avstå från medverkan i opinionsundersökningar.

Det är med andra ord möjligt att SD överraskar kraftigt ytterligare en gång. Om SD får 31,4% på söndag lär jublet inte veta några gränser på SD:s valvaka.

Spänningen stiger!

På min ära! Oscarsson verkar ha huvudet på skaft. Eftersom han tar hänsyn till att yougov viktat om sedan 2014 och ändå spår 31,4% är onekligen anmärkningsvärt. Hoppas han får rätt! OCH att AfS kommer in!

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror helt klart att SD och AFS tillsammans kan få ca 30%. Svårt att spå hur de fördelar sig dock när AFS är så nytt.

Jag har spått att SD och AfS får 29% tillsammans, dvs att den Sverigevänliga rörelsen får 29%.

Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Ni som hoppas att SD hamnar runt 18% bör ta till er Marcus ord, så slipper ni få sammanbrott på Söndag. Han återger opartiskt sina analyser. Annars skulle han aldrig få vara med i TV4.
Betr. valet i USA så skrev Lena Mellin tror jag, en hånfull krönika före valet: BARA SVERIGEDEMOKRATER TROR PÅ ATT TRUMP VINNER. Hon ville påvisa hur korkat det var. Men hur gick det sen? Haha! Trump och Jimmie är utsatta för samma häxjakt. Slängde ett getöga i Aftonbladet webb.... Hoooo hejåhå... De kampanjar med en massa kändisar... Så jäkla lågt. Är det konstigt att man hatar gammelmedia? Jag tror fler väljare än jag blir uppretade på medias "opartiskhet".

Lena Melin talade för något eller några år sedan om att det kommer bli ett blodbad i valet. SD 20% är inget blodbad. Sverigevänliga rörelsen 31,4% är däremot rena slakten.
2018-09-05, 22:04
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx

Helt rätt. Det borde rimligen göra Yougov mer träffsäkert.

Men samtidigt har ofattbart mycket hänt med Sverigedemokraterna i opinionen under de senaste fyra åren som ännu kan försvåra mätningar. Hur ser t ex skamfaktorn ut i nya grupper som tillkommit sedan 2014? Hur är läget i de nya SD-grupperna som tillkommit i form av stigma och att hålla tyst med sitt SD-stöd? Det finns säkert hundratals nya faktorer som tillkommit sedan 2014, och ett opinionsinstitut kan omöjligen ta höjd för alla dessa genom förbättrade mätsystem, bättre viktningar etc även om det säkert gör något. Personligen tror jag att såväl Yougov som Sentio kommer att underskatta SD långt mer i årets val än i tidigare val. Just p g a att SD har vuxit så starkt och nya väljargrupper tillkommit där mörkertalet kan vara större än vi anar.
2018-09-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Maximal besvikelse över hela spektrat skulle kunna se ut ungefär så här:

S får 23,3, tillräckligt långt under deras worst case för att det ska bränna fastän de var beredda.

SD får 19,1, vilket gör att luften går ur hejaklacken som nu i 4 år kommer att trackas för att de trodde på Yougovs 24,8%. Samtidigt kommer inte SD-motståndarna att dra en suck av lättnad, eftersom 19,1% ur deras synvinkel ligger på mardrömsdelen av skalan. Gravöl i båda lägren alltså.

AfS får 0,2 och därmed krossas alla alt-R-drömmar om att SD gick mediokert pga "cuckat ur".

MED får 0,1 och lägger ner.

M får 16,2, en särskilt svidande siffra jag valt för att det var Kinberg Batras sista Sifo innan hon tvingades avgå. Detta tänder tillfälligt hoppet hos UK-belackare att han ska avgå, men M enas om att man inte kan byta partiledare igen utan att man istället ska satsa på att göra UK till M:s svar på Björklund som får tröska på i 10 år. Maxad besvikelse för både M och Kristersson-haters samtidigt, alltså.

Får återkomma om resten, med mina KD/C/L/V/MP-siffror skrapar jag bara ihop 89% totalt och det är c:a 96% som ska fördelas bland dem som är mätbara och icke blankröster.

Herregud, du har just beskrivit det absolut värsta scenariot för flest antal människor. Finns nog ingen annan fördelning som skulle göra så många människor så besvikna. En sorts omvänd utilitarism. Ingen, oavsett politisk färg, skulle vara nöjd med det resultatet. Sikken mardröm!
2018-09-05, 22:07
Medlem
Jag lär gråta av lycka om SD får 30%, AfS 4%+ och MP -4%. Fyfan vilken dröm. I nästa val slänger vi ut L och C.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in