Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jag är ledsen, det var egentligen riktat till båda. Givetvis har du rätt om resten också.
Men att sitta i soffan och fundera på det ena eller det andra är meningslöst, när man vet ungefär vad som hänt. Det är stor chans att vi (allmänheten) aldrig får veta, och det kan vara många dimensioner till det som ändå inte komemr fram. Domstol och forskning benar väl ut vad som går. Men det blir ofelbart unket spekulativt att gå utredningen i förväg och föreslå den ena eller andra orsaken och skulden av den eller den parten.
Brottet överskuggar ändå rimligen vad som kan ha lett fram till det.
Ditt sista: Håller med dig fullt ut.
Vad som än i den kommande FUP:en kommer att presenteras, så är jag helt säker på att vi inte efter genomläsningen av den, kommer att kasta utredningen på soffbordet och utbrista: "Jaså, var det så mannen/pappan upplevde situationen, då blir trippelmordet förklarligt. Nästan självklart och nödvändigt".
Hittills talar inget för att han vid mordtillfället skulle ha drabbats av en psykos eller på annat vis varit oförmågen att tolka verkligeheten. Familjeråd hade hållits på kvällen. Hade pappan då hojtat om imperativa röster o a, så hade familjen nog sett till att han kom under vård.
(det jag fetade)
Tror precis tvärtom. Vi kommer att få detaljerad information om bakgrund och förlopp. Den FUP:en kommer att vara omfattande och inte utelämna någonting.
Skälet är att Åkl kommer att yrka på livstid; tre skyddslösa mördas i det gemensamma hemmet under skräck och fruktan. Två minderåriga barn. 5 cent på att yrkandet blir livstid.
Det som nu plötsligt skulle kunna ändra allt vad gäller FUP, vore om tillsynen av pappan brister hos KV/ Rättspsyk och han får utrymme till att ta sitt liv. Hoppas därför på 24/7-bevakning och med "klistrat vak". Inget får gå fel där!