2018-09-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Låter som frun ville skiljas. Ett svek som mannen inte kunde ta.

Funderar på hur mycket religion och kultur spelar in i mannens handlande. Varför skulle en skilsmässa vara ett svek värt att mörda för? Är synen på kvinnan som underordnad mannen fortfarande gällande och ett moget samarbete med delad vårdnad helt otänkbart? Var släkten där för att tala kvinnan eller mannen tillrätta? Någon med insyn i ortodoxt kristna assyriers syn på jämlikhet?
Citera
2018-09-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Funderar på hur mycket religion och kultur spelar in i mannens handlande. Varför skulle en skilsmässa vara ett svek värt att mörda för? Är synen på kvinnan som underordnad mannen fortfarande gällande och ett moget samarbete med delad vårdnad helt otänkbart? Var släkten där för att tala kvinnan eller mannen tillrätta? Någon med insyn i ortodoxt kristna assyriers syn på jämlikhet?
Jag tror det spelar en stor roll här. En del folkslag är mer lättkränkta än andra. En kvinna lämnar inte sin man ostraffat, typ.
Citera
2018-09-05, 23:13
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schalle67
jag läste någonstans att pappan skulle dränkt barnen i badkaret och efter det skulle pappan han dödat dom ännu en gång med kniv hur detta går ihop är över mitt förstånd alltså först dränka dom stackars barnen sedan knivhuggit dom efteråt
Det beror på att det sprids så mycket skit som kan bli trådsanningar om ingen är tydlig med att berätta att de bara spekulerar.

Pappan har i polisförhör (enl kvällsmedia) berättat att han har dränkt pojken och flickan samt därefter strypt mamman till döds.

När polisen kom till platsen hade han skador bl.a. på benen som påminde om rispor av något knivliknande föremål, och det fanns en hel del blod på golven i lägenheten.

Någon har lagt ihop 2+2 och fått det till 73!
Citera
2018-09-05, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Jag tror det spelar en stor roll här. En del folkslag är mer lättkränkta än andra. En kvinna lämnar inte sin man ostraffat, typ.

Det kan också vara så simpelt att det här familjelivet med två små barn inte riktigt var vad han föreställt sig. Det händer att föräldrar går in i väggen... Kanske han flytt familjelivet en tid med för mycket jobb eller någon form av missbruk tills det plötsligt brast helt?
Citera
2018-09-05, 23:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Hon kan väl varit otrogen å proppskåpet gick, vill betona ren spekulation. Känns lite smutsigt i och med händelsen men relaterar bara till historik i andra fall.

Jag tror varken hon ville, orkade eller hann vara otrogen med två småbarn. Sedan ska vi inte tala om deras kultur där det troligtvis är en stor synd och skam.

Hon såg trött och utmattad samt olycklig ut på bilden på sin systers FB. Jag tror snarare på att hon fick ta hand om hus och barn helt själv. Det kanske var mannen som var otrogen och kände sig kvävd med ett familjeliv.

Det är inte ovanligt i en del kulturer att män (och kvinnor) när de uppnått en viss ålder börjar pressas av sin familj till att gifta sig och skaffa barn. Men han kanske inte var familjetypen egentligen och ville helst fortsatt vara singel.
Senast redigerad av Rosamund 2018-09-05 kl. 23:44.
Citera
2018-09-05, 23:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror varken hon ville, orkade eller hann vara otrogen med två småbarn. Sedan ska vi inte tala om deras kultur där det troligtvis är en stor synd och skam.

Hon såg trött och utmattad samt olycklig ut på bilden på sin systers FB. Jag tror snarare på att hon fick ta hand om hus och barn helt själv. Det kanske var mannen som var otrogen och kände sig kvävd med ett familjeliv.

Det är inte ovanligt i en del kulturer att män (och kvinnor) när de uppnått en viss ålder börjar pressas av sin familj till att gifta sig och skaffa barn. Men han kanske inte var familjetypen egentligen och ville helst fortsatt vara singel.

Det spelar ingen roll vad som ligger bakom...
Citera
2018-09-05, 23:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det spelar ingen roll vad som ligger bakom...

Det var en replik till en skribent som spekulerade i om hustrun var otrogen. Det kan vara värt att nämna att det kan vara tvärtom i det sammanhanget, eller hur?
Sedan tycker jag motivfrågan är intressant och spelar roll. Det kan ju vara något som man kan arbeta förebyggande mot så att det inte händer andra familjer i framtiden, till exempel.
Citera
2018-09-06, 00:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det var en replik till en skribent som spekulerade i om hustrun var otrogen. Det kan vara värt att nämna att det kan vara tvärtom i det sammanhanget, eller hur?
Sedan tycker jag motivfrågan är intressant och spelar roll. Det kan ju vara något som man kan arbeta förebyggande mot så att det inte händer andra familjer i framtiden till exempel.

Jag är ledsen, det var egentligen riktat till båda. Givetvis har du rätt om resten också.

Men att sitta i soffan och fundera på det ena eller det andra är meningslöst, när man vet ungefär vad som hänt. Det är stor chans att vi (allmänheten) aldrig får veta, och det kan vara många dimensioner till det som ändå inte komemr fram. Domstol och forskning benar väl ut vad som går. Men det blir ofelbart unket spekulativt att gå utredningen i förväg och föreslå den ena eller andra orsaken och skulden av den eller den parten.

Brottet överskuggar ändå rimligen vad som kan ha lett fram till det.
Citera
2018-09-06, 00:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag är ledsen, det var egentligen riktat till båda. Givetvis har du rätt om resten också.

Men att sitta i soffan och fundera på det ena eller det andra är meningslöst, när man vet ungefär vad som hänt. Det är stor chans att vi (allmänheten) aldrig får veta, och det kan vara många dimensioner till det som ändå inte komemr fram. Domstol och forskning benar väl ut vad som går. Men det blir ofelbart unket spekulativt att gå utredningen i förväg och föreslå den ena eller andra orsaken och skulden av den eller den parten.

Ja, det har du ju rätt i.
Citera
2018-09-06, 00:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det har du ju rätt i.

Du låter inte så entusiastisk...? 😄

Förnuftets sömn producerar monster...?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-06 kl. 00:47.
Citera
2018-09-06, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Men ingenstans står det vad häktningsframställan avser, vilket brott och mot vem de begåtts som den misstänkte ska häktas för. Men det kanske är vanligt. Kan inte minnas att det sett ut så här annars..?
Häktningsframställan:
https://minfil.com/ud01W1g2bc/G_tebo...8_Aktbil_8_pdf
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer i det du skriver.
Såvida inte det plötsligt kommit fram att MGM inte var barnens biologiska pappa...

Det finns obekräftade uppgifter på ett tredje äldre (?) barn som bodde på instution pga handikapp.
Båda föräldrarnas barn? Barn i tidigare relationer?
Två barn är/var MGM och BO föräldrar till, en flicka född 2018 och en pojke 2016.
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag vet inte om det finns ett tredje barn. Med tanke på att GM är 38 år gammal, kom till Sverige 2002 och blev svensk medborgare 2006 kan man ändå undra om han inte varit gift/sambo med en annan kvinna innan han gifte sig med BO 2015. Det finns länk till en film om GM:s och BO:s bröllop från 2015. Utan att ha någon aning om när BO kom till Sverige undrar jag ändå om hon kom till Sverige år 2015 för att gifta sig med GM. Det är inte ovanligt att män som är svenska medborgare och har ett eller flera misslyckade förhållanden bakom sig hämtar nya fruar från sina gamla hemländer och helst från den egna släkten/religionen. Ibland funkar inte det heller då den nya frun har inbillat sig att hennes man har en mycket bättre levnadsstandard i Sverige än vad han faktiskt har. Men även om det skulle ha lett till problem mellan dem så förstår jag ändå inte varför mannen mördade sina barn.
BO, född 1984, kom till Sverige i november 2002. Föddes i Mosul i Irak. Svensk medborgare 2007.
Citera
2018-09-06, 00:55
Medlem
Citat:

Ditt sista: Håller med dig fullt ut.
Vad som än i den kommande FUP:en kommer att presenteras, så är jag helt säker på att vi inte efter genomläsningen av den, kommer att kasta utredningen på soffbordet och utbrista: "Jaså, var det så mannen/pappan upplevde situationen, då blir trippelmordet förklarligt. Nästan självklart och nödvändigt".

Hittills talar inget för att han vid mordtillfället skulle ha drabbats av en psykos eller på annat vis varit oförmågen att tolka verkligeheten. Familjeråd hade hållits på kvällen. Hade pappan då hojtat om imperativa röster o a, så hade familjen nog sett till att han kom under vård.

(det jag fetade)
Tror precis tvärtom. Vi kommer att få detaljerad information om bakgrund och förlopp. Den FUP:en kommer att vara omfattande och inte utelämna någonting.
Skälet är att Åkl kommer att yrka på livstid; tre skyddslösa mördas i det gemensamma hemmet under skräck och fruktan. Två minderåriga barn. 5 cent på att yrkandet blir livstid.
Det som nu plötsligt skulle kunna ändra allt vad gäller FUP, vore om tillsynen av pappan brister hos KV/ Rättspsyk och han får utrymme till att ta sitt liv. Hoppas därför på 24/7-bevakning och med "klistrat vak". Inget får gå fel där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in