2018-09-05, 21:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
I hederskulturer är männen viktigast. Kvinnor och könsmogna flickor är bärare av familjens/släktens heder. Barnen tillhör alltid pappans familj och släkt. En pappa skulle inte döda sina små barn av hedersskäl oavsett hur mycket hans fru hade kränkt hans och hans familjs heder.

Korrekt. Det är bara den "syndande" kvinnan/flickan som likvideras för att återställa hedern.
Senast redigerad av Rosamund 2018-09-05 kl. 21:21.
Citera
2018-09-05, 21:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det spelar ingen roll att det inte två pojkar utan en pojke och flicka. Det finns inga hedersmord där en pappa dödat sina egna småbarn oavsett kön, och sedan även dödat deras mor. Kanske blev han galen av svartsjuka och misstänkte att barnen hade en annan far och då var det okej att döda dem också. Bara en spekulation.

Varken jag eller den som citerades från början har sagt att vi tror det handlar om hedersmord.
Då menar jag hedersmord utifrån kultur, religion eller ursprung men en man kan bli kränkt personligen och tappa fattningen, bli rasande och göra denna groteska handling i vredesmod.
Citera
2018-09-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDillinger
Enligt vem så finns det inga hedersmord där pappan har dödat sina småbarn?
Har du tänkt att mannen kanske kände att frun gick för långt och fuckade hans heder genom att hämta dit halva hennes släkt som skulle prata han till rätta (enligt uppgifter som kommit in här). Och det fick han att mörda dem alla, börja med barnen för att få frun att plågas sen avsluta henne.
Hans heder blev kanske kränkt på det sättet.
Men det var väl ett förbannat tjatande om hedersmord. Är det så omöjligt för din begränsade hjärna med din ännu mer begränsade världsbild att föreställa dig ett annat motiv? Detta systematiska tjatande om etnicitet och heder i varenda tråd är verkligen förorenande och tillför ingenting.
Citera
2018-09-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer i det du skriver.
Såvida inte det plötsligt kommit fram att MGM inte var barnens biologiska pappa...

Det finns obekräftade uppgifter på ett tredje äldre (?) barn som bodde på instution pga handikapp.
Båda föräldrarnas barn? Barn i tidigare relationer?

Jag vet inte om det finns ett tredje barn. Med tanke på att GM är 38 år gammal, kom till Sverige 2002 och blev svensk medborgare 2006 kan man ändå undra om han inte varit gift/sambo med en annan kvinna innan han gifte sig med BO 2015. Det finns länk till en film om GM:s och BO:s bröllop från 2015. Utan att ha någon aning om när BO kom till Sverige undrar jag ändå om hon kom till Sverige år 2015 för att gifta sig med GM. Det är inte ovanligt att män som är svenska medborgare och har ett eller flera misslyckade förhållanden bakom sig hämtar nya fruar från sina gamla hemländer och helst från den egna släkten/religionen. Ibland funkar inte det heller då den nya frun har inbillat sig att hennes man har en mycket bättre levnadsstandard i Sverige än vad han faktiskt har. Men även om det skulle ha lett till problem mellan dem så förstår jag ändå inte varför mannen mördade sina barn.
Citera
2018-09-05, 21:42
Medlem
Leif GW https://www.expressen.se/gt/leif-gws...trippelmordet/ :
Citat:
– Enkelt uttryckt är det så att maken blivit tokig på hösten, i det läget valde han att mörda henne och deras gemensamma barn.

Citat:
– Jag får för mig att det handlar om något som gärningsmannen upplever som ett väldigt allvarligt svek.

Hans intuition tror jag främst beror på att han har väldigt bra kontakt med polisen och därför kan han ofta tro helt rätt.
Senast redigerad av ompiliompi 2018-09-05 kl. 21:49. Anledning: glömde länken
Citera
2018-09-05, 21:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Leif GW:

Hans intuition tror jag främst beror på att han har väldigt bra kontakt med polisen och därför kan han ofta tro helt rätt.

Jag är benägen att hålla med GW
Citera
2018-09-05, 22:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ni har nog rätt båda två. Fast just här hade vem som helst kunnat gissa rätt. Man lär bara mörda sina barn om man upplever dem som i princip eller i praktiken förlorade för sig själv — annars är risken minimal, av skäl som framgår för de flesta. Och alltså sviken därigenom. Ingen rolig historia säkert. Kan hända var och vem som helst säkert.
Citera
2018-09-05, 22:06
Medlem
zarembas avatar
Det jag vet är att han har tagit ihjäl sina barn och sin fru. Möjligt att han tycker att han har rätt till det av någon anledning.
Men det tycker inte jag.

Straff för honom vore en absolut o definitivt kastrering. Inga medicinska hjälpmedel utan rent kirurgiskt och definitivt ADJÖ.
Citera
2018-09-05, 22:18
Medlem
Citat:

Låter som frun ville skiljas. Ett svek som mannen inte kunde ta.
Citera
2018-09-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anstaltslivet
Hur kan du få detta till hedersmord när han dödat både barnen och mamman? Snälla förklara detta för mig nu är du snäll. Det är familjens man som har dödat sin fru & sina två POJKAR. Inte sin dotter, Och det är inte mannens familj som varit där och dödat. Så berätta för mig hur detta kan bli ett hedersmord? Detta mord har ingenting med att göra som släkten säger osv utan 99% svartsjukedrama med en kombination av berusning på antingen alkohol & / eller tabletter. . Men jag vill fortfarande höra din förklaraing till hur du kan få detta till ett hedersmord när två små POJKAR är inblandade.

Förstår du inte första meningen? Jag tror INTE att det rör sig om hedersmord i den bemärkelsen att det finns ett yttre tryck från släktingar att upprätta sin förlorade heder. Däremot verkar vissa män även mörda barnen när de vill ”straffa kvinnan” för något som kränker deras egon. Dessa män verkar se sin familj som ägodelar som de har rätt att mörda. För mig är denne man en usel människa och extra patetisk att han inte klarade att begå självmord.
Citera
2018-09-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ni har nog rätt båda två. Fast just här hade vem som helst kunnat gissa rätt. Man lär bara mörda sina barn om man upplever dem som i princip eller i praktiken förlorade för sig själv — annars är risken minimal, av skäl som framgår för de flesta. Och alltså sviken därigenom. Ingen rolig historia säkert. Kan hända var och vem som helst säkert.

Nej inte vem som helst.
Citera
2018-09-05, 22:39
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer i det du skriver.
Såvida inte det plötsligt kommit fram att MGM inte var barnens biologiska pappa...

Det finns obekräftade uppgifter på ett tredje äldre (?) barn som bodde på instution pga handikapp.
Båda föräldrarnas barn? Barn i tidigare relationer?

Hon kan väl varit otrogen å proppskåpet gick, vill betona ren spekulation. Känns lite smutsigt i och med händelsen men relaterar bara till historik i andra fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in