2018-09-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Antagningen till masterprogram baseras vanligen p betygen frn din fil.kand., inte bara p betyget p exjobbet. Mjligen finns lokala avvikelser vid vissa skolor / fr vissa program, men detta r allts standarden.

Jag blev informerad att betyget i sig r ingen garanti fr att bli antagen, som gller ett program (Master of Science Psychology) som hlls p engelska. Kan det skilja sig t beroende p om programmet r av svensk eller utlndsk/internationell karaktr? Det r ju inte srskilt mnga som ansker till en master s ngon brist p plats lr det inte vara frgan om.
Senast redigerad av Subzero1 2018-09-02 kl. 20:09.
Citera
2018-09-02, 20:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Jag blev informerad att betyget i sig r ingen garanti fr att bli antagen, som gller ett program (Master of Science Psychology) som hlls p engelska. Kan det skilja sig t beroende p om programmet r av svensk eller utlndsk karaktr?

Det skiljer sig nog mer t fr olika skolors antagningssystem till sina masters. Jag skulle sga att standarden r en antagning beroende av betyg och GMAT, men som sagt kan processen se olika ut fr olika program.

Citat:
Det r ju inte srskilt mnga som ansker till en master s ngon brist p plats lr det inte vara frgan om.

Det r nog en sanning med modifikation d sktrycket varierar vldigt mkt p olika masters. P populra program kan sktrycket vara 5-6 ggr. antalet lediga platser, medan andra har s f skande att alla kommer in.
Citera
2018-09-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det skiljer sig nog mer t fr olika skolors antagningssystem till sina masters. Jag skulle sga att standarden r en antagning beroende av betyg och GMAT, men som sagt kan processen se olika ut fr olika program.

Det r nog en sanning med modifikation d sktrycket varierar vldigt mkt p olika masters. P populra program kan sktrycket vara 5-6 ggr. antalet lediga platser, medan andra har s f skande att alla kommer in.

GMAT var det inte tal om fr tminstone inhemska som jag. Lite lustigt fr kandidaten blev samtliga antagna till. Det tyder p lgt sktryck. Men visst, mastern r internationell till skillnad frn kandidaten. Mjligt att det lockar fler utlndska studenter.
Senast redigerad av Subzero1 2018-09-02 kl. 20:43.
Citera
2018-09-02, 21:29
Medlem
Det mesta arbetet sker ju utanfr sjlva skrivandet, s om man skriver om ett mne man verkligen gillar r det inga problem. D blir det ocks ltt(are) att hlla ordning p referenserna (jag hade lst de flesta sen innan inom det omrde jag skrev). Vissa institutioner har ljliga krav gllande antal ord/referenser etc., men i vrigt tycker jag att man ska hlla ner skrivandet till det ndvndiga. Vldigt mnga examensuppsatser r verdrivet ambitisa. Det r jobbigt bde fr den som skriver och den som lser.
Citera
2018-09-03, 00:46
Medlem
Chigsters avatar
Citat:
Det var det jag menade med "organisera hantverket". Om du frsker betrakta din egen kandidatuppsats objektivt, hur hgt tror du den skattas relativt alla andra som skrivits? Om du inte vill anvnda dig sjlv som exempel, ngon annan du knner till. Frsker f en bild av hur troligt det r att antas till ett mastersprogram. Det handplockas utifrn kalibern p kandidatuppsatsen. Jag kan slappa och f G i allt annat enligt uppgiftslmnaren p receptionen.

I mitt exempel var det tminstone 20 reserver. Eller jag vet att folk som var 20: onde reserv och kom in. De tittade dock frst p erhllna HP s hade du lst kurser utver din kandidat s var chanserna att komma in vldigt goda. Sekundrt gick dem p betyg. Efter det antar jag att dem fick lotta eller kvotera? Vi r bara fem grabbar i klassen s kanske inte r omjligt att ngon av oss kom in fr att f jmnare knsfrdelning?
Men det skiljer sig sklart frn olika utbildningar. Men om ngon form av vgledare menar att du endast behver en bra uppsats fr du vl lita p dem? Det finns skerligen informaiton p kurshemsidan fr masterprogrammet vilka kvoter de utgr frn.
Citera
2018-09-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chigster
I mitt exempel var det tminstone 20 reserver. Eller jag vet att folk som var 20: onde reserv och kom in. .

Till vad?
Citera
2018-09-03, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chigster
Men om ngon form av vgledare menar att du endast behver en bra uppsats fr du vl lita p dem? .

Entry requirements
A Bachelor's degree with a major in Psychology including at least 15 credits of psychological research methods and statistics. English 6/English Course B.

Selection criteria
Based on grades on courses including thesis in psychology, if applicable, and statement of purpose.

Rcker det utifrn informationen ovan och din erfarenhet att jag presterar ett VG p kandidatuppsatsen fr intrde? Jag har 7.5 hp i statistik och inkasserar resterande i kandidaten.
Citera
2018-09-03, 18:25
Medlem
Citat:
Entry requirements
A Bachelor's degree with a major in Psychology including at least 15 credits of psychological research methods and statistics. English 6/English Course B.

Selection criteria
Based on grades on courses including thesis in psychology, if applicable, and statement of purpose.

Rcker det utifrn informationen ovan och din erfarenhet att jag presterar ett VG p kandidatuppsatsen fr intrde? Jag har 7.5 hp i statistik och inkasserar resterande i kandidaten.

Vad jag vet s r det ofta p kandiatuppsatser och masteruppsatser att man INTE kan f olika hga betyg utan det r icke-godknd eller godknd, inte mer eller mindre. S p s stt s knns det konstigt om de ska ta in folk eller ej beroende p detta...
Citera
2018-09-03, 18:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrahs
Vad jag vet s r det ofta p kandiatuppsatser och masteruppsatser att man INTE kan f olika hga betyg utan det r icke-godknd eller godknd, inte mer eller mindre. S p s stt s knns det konstigt om de ska ta in folk eller ej beroende p detta...

Vad har du ftt det ifrn? Det stmmer inte alls. Vanligen betygsstts uppsatser utifrn en betygsskala.
Citera
2018-09-05, 16:54
Medlem
Chigsters avatar
Citat:
Till vad?

Till Masterutbildning.

Jag tror att ingenjrer bara fr betyget Underknt eller godknt p sina uppsatser. Men jag r inte sker.

Citat:

Hmm.. Det str ju alla kurser s om trycket r ovanligt hgt s kanske det behvs VG i alla kurser genom alla r. Eller ett snitt p 4 + beroende p vilket betygsystem du har. Men det r vl bara att testa. I vrsta fall fr du vara njd med din kandidatexamen och brja jobba lite
Senast redigerad av Chigster 2018-09-05 kl. 16:57.
Citera
2024-01-18, 15:58
Medlem
Lnar trden d jag just nu sitter p liknande funderingar. Jag har precis brjat skriva p min masteruppsats. Eftersom examensarbetet motsvarar 30 hp s har vi hela vrterminen avsatt, och den finala versionen av arbetet ska lmnas in i maj. Jag har ingen C-uppsats i ryggen d jag lser ett femrigt program som leder till yrkesexamen. Uppsatser har jag sjlvklart skrivit flera gnger under utbildningens gng, men aldrig i nrheten av i denna omfattning. Jag har redan hyggligt bra kunskaper inom mnet jag skriver om, men likt sjutton behvs nd kllor att hnvisa till. Jag frsker att i strsta mjliga mn anvnda mig av vetenskapliga artiklar med hgt evidensvrde frn vlknda vetenskapliga tidskrifter. Att hitta relevanta och bra kllor som speglar det jag vill frmedla r lttare sagt n gjort. Idag har jag lst arton olika vetenskapliga artiklar vilket har tagit upp strre del av tiden. Jag har drfr endast hunnit skriva drygt 2000 ord p sjlva arbetet. r detta fr lite, fr mycket eller alldeles lagom att pallra sig igenom p en dag nr man skriver en masteruppsats? Kommer jag hinna bli frdig i tid om jag fortstter med denna takt, eller krvs mer?
Citera
2024-01-18, 17:13
Medlem
Purpurryttares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Lnar trden d jag just nu sitter p liknande funderingar. Jag har precis brjat skriva p min masteruppsats. Eftersom examensarbetet motsvarar 30 hp s har vi hela vrterminen avsatt, och den finala versionen av arbetet ska lmnas in i maj. Jag har ingen C-uppsats i ryggen d jag lser ett femrigt program som leder till yrkesexamen. Uppsatser har jag sjlvklart skrivit flera gnger under utbildningens gng, men aldrig i nrheten av i denna omfattning. Jag har redan hyggligt bra kunskaper inom mnet jag skriver om, men likt sjutton behvs nd kllor att hnvisa till. Jag frsker att i strsta mjliga mn anvnda mig av vetenskapliga artiklar med hgt evidensvrde frn vlknda vetenskapliga tidskrifter. Att hitta relevanta och bra kllor som speglar det jag vill frmedla r lttare sagt n gjort. Idag har jag lst arton olika vetenskapliga artiklar vilket har tagit upp strre del av tiden. Jag har drfr endast hunnit skriva drygt 2000 ord p sjlva arbetet. r detta fr lite, fr mycket eller alldeles lagom att pallra sig igenom p en dag nr man skriver en masteruppsats? Kommer jag hinna bli frdig i tid om jag fortstter med denna takt, eller krvs mer?

Alla studenter har olika strategier fr uppsatsskrivandet. Jag har skrivit bde kandidat- och magisteruppsats (statsvetenskap), dr sjlva skrivandet har varit en relativt liten del av den sammanlagda tiden. Mitt tips r att frst frska lsa s mycket som mjligt, anteckna viktiga sidor, kapitel mm och lgga krut p skrivandet nr du har en rejl faktabank att plocka ur. Dvs ls p ordentligt innan du skriver.

Risken med att hetsa p med skrivandet tidigt i processen r att du kanske tvingas revidera mycket av texten pga att du hittar nya kllor som leder dig in p nya vgar. Sklart ska man vara beredd att revidera text under resans gng, men jag har sett exempel p studenter som frhastat skriver tusentals ord frsta veckorna utan att ha vidare koll p allt material, sedan tvingas de gra om mer eller mindre allt p slutet. Nr jag skrev min kandidatuppsats gnade jag frsta halvan av tiden i princip bara t att lsa och samla material, det rena skrivandet skts p de sista veckorna. ven magisteruppsatsen lpte p enligt strategin ls frst, skriv sedan. S, ingen stress.

Men som sagt, alla gr olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in