Citat:
Ursprungligen postat av
Retrouvailles
Lnar trden d jag just nu sitter p liknande funderingar. Jag har precis brjat skriva p min masteruppsats. Eftersom examensarbetet motsvarar 30 hp s har vi hela vrterminen avsatt, och den finala versionen av arbetet ska lmnas in i maj. Jag har ingen C-uppsats i ryggen d jag lser ett femrigt program som leder till yrkesexamen. Uppsatser har jag sjlvklart skrivit flera gnger under utbildningens gng, men aldrig i nrheten av i denna omfattning. Jag har redan hyggligt bra kunskaper inom mnet jag skriver om, men likt sjutton behvs nd kllor att hnvisa till. Jag frsker att i strsta mjliga mn anvnda mig av vetenskapliga artiklar med hgt evidensvrde frn vlknda vetenskapliga tidskrifter. Att hitta relevanta och bra kllor som speglar det jag vill frmedla r lttare sagt n gjort. Idag har jag lst arton olika vetenskapliga artiklar vilket har tagit upp strre del av tiden. Jag har drfr endast hunnit skriva drygt 2000 ord p sjlva arbetet. r detta fr lite, fr mycket eller alldeles lagom att pallra sig igenom p en dag nr man skriver en masteruppsats? Kommer jag hinna bli frdig i tid om jag fortstter med denna takt, eller krvs mer?
Alla studenter har olika strategier fr uppsatsskrivandet. Jag har skrivit bde kandidat- och magisteruppsats (statsvetenskap), dr sjlva skrivandet har varit en relativt liten del av den sammanlagda tiden. Mitt tips r att frst frska lsa s mycket som mjligt, anteckna viktiga sidor, kapitel mm och lgga krut p skrivandet nr du har en rejl faktabank att plocka ur. Dvs ls p ordentligt innan du skriver.
Risken med att hetsa p med skrivandet tidigt i processen r att du kanske tvingas revidera mycket av texten pga att du hittar nya kllor som leder dig in p nya vgar. Sklart ska man vara beredd att revidera text under resans gng, men jag har sett exempel p studenter som frhastat skriver tusentals ord frsta veckorna utan att ha vidare koll p allt material, sedan tvingas de gra om mer eller mindre allt p slutet. Nr jag skrev min kandidatuppsats gnade jag frsta halvan av tiden i princip bara t att lsa och samla material, det rena skrivandet skts p de sista veckorna. ven magisteruppsatsen lpte p enligt strategin ls frst, skriv sedan. S, ingen stress.
Men som sagt, alla gr olika.