2018-09-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Antagningen till masterprogram baseras vanligen på betygen från din fil.kand., inte bara på betyget på exjobbet. Möjligen finns lokala avvikelser vid vissa skolor / för vissa program, men detta är alltså standarden.

Jag blev informerad att betyget i sig är ingen garanti för att bli antagen, som gäller ett program (Master of Science Psychology) som hålls på engelska. Kan det skilja sig åt beroende på om programmet är av svensk eller utländsk/internationell karaktär? Det är ju inte särskilt många som ansöker till en master så någon brist på plats lär det inte vara frågan om.
Senast redigerad av Subzero1 2018-09-02 kl. 20:09.
Citera
2018-09-02, 20:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Jag blev informerad att betyget i sig är ingen garanti för att bli antagen, som gäller ett program (Master of Science Psychology) som hålls på engelska. Kan det skilja sig åt beroende på om programmet är av svensk eller utländsk karaktär?

Det skiljer sig nog mer åt för olika skolors antagningssystem till sina masters. Jag skulle säga att standarden är en antagning beroende av betyg och GMAT, men som sagt kan processen se olika ut för olika program.

Citat:
Det är ju inte särskilt många som ansöker till en master så någon brist på plats lär det inte vara frågan om.

Det är nog en sanning med modifikation då söktrycket varierar väldigt mkt på olika masters. På populära program kan söktrycket vara 5-6 ggr. antalet lediga platser, medan andra har så få sökande att alla kommer in.
Citera
2018-09-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det skiljer sig nog mer åt för olika skolors antagningssystem till sina masters. Jag skulle säga att standarden är en antagning beroende av betyg och GMAT, men som sagt kan processen se olika ut för olika program.

Det är nog en sanning med modifikation då söktrycket varierar väldigt mkt på olika masters. På populära program kan söktrycket vara 5-6 ggr. antalet lediga platser, medan andra har så få sökande att alla kommer in.

GMAT var det inte tal om för åtminstone inhemska som jag. Lite lustigt för kandidaten blev samtliga antagna till. Det tyder på lågt söktryck. Men visst, mastern är internationell till skillnad från kandidaten. Möjligt att det lockar fler utländska studenter.
Senast redigerad av Subzero1 2018-09-02 kl. 20:43.
Citera
2018-09-02, 21:29
Medlem
Det mesta arbetet sker ju utanför själva skrivandet, så om man skriver om ett ämne man verkligen gillar är det inga problem. Då blir det också lätt(are) att hålla ordning på referenserna (jag hade läst de flesta sen innan inom det område jag skrev). Vissa institutioner har löjliga krav gällande antal ord/referenser etc., men i övrigt tycker jag att man ska hålla ner skrivandet till det nödvändiga. Väldigt många examensuppsatser är överdrivet ambitiösa. Det är jobbigt både för den som skriver och den som läser.
Citera
2018-09-03, 00:46
Medlem
Chigsters avatar
Citat:
Det var det jag menade med "organisera hantverket". Om du försöker betrakta din egen kandidatuppsats objektivt, hur högt tror du den skattas relativt alla andra som skrivits? Om du inte vill använda dig själv som exempel, någon annan du känner till. Försöker få en bild av hur troligt det är att antas till ett mastersprogram. Det handplockas utifrån kalibern på kandidatuppsatsen. Jag kan slappa och få G i allt annat enligt uppgiftslämnaren på receptionen.

I mitt exempel var det åtminstone 20 reserver. Eller jag vet att folk som var 20: onde reserv och kom in. De tittade dock först på erhållna HP så hade du läst kurser utöver din kandidat så var chanserna att komma in väldigt goda. Sekundärt gick dem på betyg. Efter det antar jag att dem fick lotta eller kvotera? Vi är bara fem grabbar i klassen så kanske inte är omöjligt att någon av oss kom in för att få jämnare könsfördelning?
Men det skiljer sig såklart från olika utbildningar. Men om någon form av vägledare menar att du endast behöver en bra uppsats får du väl lita på dem? Det finns säkerligen informaiton på kurshemsidan för masterprogrammet vilka kvoter de utgår frn.
Citera
2018-09-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chigster
I mitt exempel var det åtminstone 20 reserver. Eller jag vet att folk som var 20: onde reserv och kom in. .

Till vad?
Citera
2018-09-03, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chigster
Men om någon form av vägledare menar att du endast behöver en bra uppsats får du väl lita på dem? .

Entry requirements
A Bachelor's degree with a major in Psychology including at least 15 credits of psychological research methods and statistics. English 6/English Course B.

Selection criteria
Based on grades on courses including thesis in psychology, if applicable, and statement of purpose.

Räcker det utifrån informationen ovan och din erfarenhet att jag presterar ett VG på kandidatuppsatsen för inträde? Jag har 7.5 hp i statistik och inkasserar resterande i kandidaten.
Citera
2018-09-03, 18:25
Medlem
Citat:
Entry requirements
A Bachelor's degree with a major in Psychology including at least 15 credits of psychological research methods and statistics. English 6/English Course B.

Selection criteria
Based on grades on courses including thesis in psychology, if applicable, and statement of purpose.

Räcker det utifrån informationen ovan och din erfarenhet att jag presterar ett VG på kandidatuppsatsen för inträde? Jag har 7.5 hp i statistik och inkasserar resterande i kandidaten.

Vad jag vet så är det ofta på kandiatuppsatser och masteruppsatser att man INTE kan få olika höga betyg utan det är icke-godkänd eller godkänd, inte mer eller mindre. Så på så sätt så känns det konstigt om de ska ta in folk eller ej beroende på detta...
Citera
2018-09-03, 18:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrahs
Vad jag vet så är det ofta på kandiatuppsatser och masteruppsatser att man INTE kan få olika höga betyg utan det är icke-godkänd eller godkänd, inte mer eller mindre. Så på så sätt så känns det konstigt om de ska ta in folk eller ej beroende på detta...

Vad har du fått det ifrån? Det stämmer inte alls. Vanligen betygssätts uppsatser utifrån en betygsskala.
Citera
2018-09-05, 16:54
Medlem
Chigsters avatar
Citat:
Till vad?

Till Masterutbildning.

Jag tror att ingenjörer bara får betyget Underkänt eller godkänt på sina uppsatser. Men jag är inte säker.

Citat:

Hmm.. Det står ju alla kurser så om trycket är ovanligt högt så kanske det behövs VG i alla kurser genom alla år. Eller ett snitt på 4 + beroende på vilket betygsystem du har. Men det är väl bara att testa. I värsta fall får du vara nöjd med din kandidatexamen och börja jobba lite
Senast redigerad av Chigster 2018-09-05 kl. 16:57.
Citera
2024-01-18, 15:58
Medlem
Lånar tråden då jag just nu sitter på liknande funderingar. Jag har precis börjat skriva på min masteruppsats. Eftersom examensarbetet motsvarar 30 hp så har vi hela vårterminen avsatt, och den finala versionen av arbetet ska lämnas in i maj. Jag har ingen C-uppsats i ryggen då jag läser ett femårigt program som leder till yrkesexamen. Uppsatser har jag självklart skrivit flera gånger under utbildningens gång, men aldrig i närheten av i denna omfattning. Jag har redan hyggligt bra kunskaper inom ämnet jag skriver om, men likt sjutton behövs ändå källor att hänvisa till. Jag försöker att i största möjliga mån använda mig av vetenskapliga artiklar med högt evidensvärde från välkända vetenskapliga tidskrifter. Att hitta relevanta och bra källor som speglar det jag vill förmedla är lättare sagt än gjort. Idag har jag läst arton olika vetenskapliga artiklar vilket har tagit upp större del av tiden. Jag har därför endast hunnit skriva drygt 2000 ord på själva arbetet. Är detta för lite, för mycket eller alldeles lagom att pallra sig igenom på en dag när man skriver en masteruppsats? Kommer jag hinna bli färdig i tid om jag fortsätter med denna takt, eller krävs mer?
Citera
2024-01-18, 17:13
Medlem
Purpurryttares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Lånar tråden då jag just nu sitter på liknande funderingar. Jag har precis börjat skriva på min masteruppsats. Eftersom examensarbetet motsvarar 30 hp så har vi hela vårterminen avsatt, och den finala versionen av arbetet ska lämnas in i maj. Jag har ingen C-uppsats i ryggen då jag läser ett femårigt program som leder till yrkesexamen. Uppsatser har jag självklart skrivit flera gånger under utbildningens gång, men aldrig i närheten av i denna omfattning. Jag har redan hyggligt bra kunskaper inom ämnet jag skriver om, men likt sjutton behövs ändå källor att hänvisa till. Jag försöker att i största möjliga mån använda mig av vetenskapliga artiklar med högt evidensvärde från välkända vetenskapliga tidskrifter. Att hitta relevanta och bra källor som speglar det jag vill förmedla är lättare sagt än gjort. Idag har jag läst arton olika vetenskapliga artiklar vilket har tagit upp större del av tiden. Jag har därför endast hunnit skriva drygt 2000 ord på själva arbetet. Är detta för lite, för mycket eller alldeles lagom att pallra sig igenom på en dag när man skriver en masteruppsats? Kommer jag hinna bli färdig i tid om jag fortsätter med denna takt, eller krävs mer?

Alla studenter har olika strategier för uppsatsskrivandet. Jag har skrivit både kandidat- och magisteruppsats (statsvetenskap), där själva skrivandet har varit en relativt liten del av den sammanlagda tiden. Mitt tips är att först försöka läsa så mycket som möjligt, anteckna viktiga sidor, kapitel mm och lägga krut på skrivandet när du har en rejäl faktabank att plocka ur. Dvs läs på ordentligt innan du skriver.

Risken med att hetsa på med skrivandet tidigt i processen är att du kanske tvingas revidera mycket av texten pga att du hittar nya källor som leder dig in på nya vägar. Såklart ska man vara beredd att revidera text under resans gång, men jag har sett exempel på studenter som förhastat skriver tusentals ord första veckorna utan att ha vidare koll på allt material, sedan tvingas de göra om mer eller mindre allt på slutet. När jag skrev min kandidatuppsats ägnade jag första halvan av tiden i princip bara åt att läsa och samla material, det rena skrivandet sköts på de sista veckorna. Även magisteruppsatsen löpte på enligt strategin ”läs först, skriv sedan.” Så, ingen stress.

Men som sagt, alla gör olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in