Citat:

Ursprungligen postat av 
Retrouvailles

Lånar tråden då jag just nu sitter på liknande funderingar. Jag har precis börjat skriva på min masteruppsats. Eftersom examensarbetet motsvarar 30 hp så har vi hela vårterminen avsatt, och den finala versionen av arbetet ska lämnas in i maj. Jag har ingen C-uppsats i ryggen då jag läser ett femårigt program som leder till yrkesexamen. Uppsatser har jag självklart skrivit flera gånger under utbildningens gång, men aldrig i närheten av i denna omfattning. Jag har redan hyggligt bra kunskaper inom ämnet jag skriver om, men likt sjutton behövs ändå källor att hänvisa till. Jag försöker att i största möjliga mån använda mig av vetenskapliga artiklar med högt evidensvärde från välkända vetenskapliga tidskrifter. Att hitta relevanta och bra källor som speglar det jag vill förmedla är lättare sagt än gjort. Idag har jag läst arton olika vetenskapliga artiklar vilket har tagit upp större del av tiden. Jag har därför endast hunnit skriva drygt 2000 ord på själva arbetet. Är detta för lite, för mycket eller alldeles lagom att pallra sig igenom på en dag när man skriver en masteruppsats? Kommer jag hinna bli färdig i tid om jag fortsätter med denna takt, eller krävs mer?

Alla studenter har olika strategier för uppsatsskrivandet. Jag har skrivit både kandidat- och magisteruppsats (statsvetenskap), där själva skrivandet har varit en relativt liten del av den sammanlagda tiden. Mitt tips är att först försöka läsa så mycket som möjligt, anteckna viktiga sidor, kapitel mm och lägga krut på skrivandet när du har en rejäl faktabank att plocka ur. Dvs läs på ordentligt innan du skriver. 
Risken med att hetsa på med skrivandet tidigt i processen är att du kanske tvingas revidera mycket av texten pga att du hittar nya källor som leder dig in på nya vägar. Såklart ska man vara beredd att revidera text under resans gång, men jag har sett exempel på studenter som förhastat skriver tusentals ord första veckorna utan att ha vidare koll på allt material, sedan tvingas de göra om mer eller mindre allt på slutet. När jag skrev min kandidatuppsats ägnade jag första halvan av tiden i princip bara åt att läsa och samla material, det rena skrivandet sköts på de sista veckorna. Även magisteruppsatsen löpte på enligt strategin ”läs först, skriv sedan.” Så, ingen stress. 
Men som sagt, alla gör olika.