• 2
  • 3
2024-01-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurryttare
Alla studenter har olika strategier för uppsatsskrivandet. Jag har skrivit både kandidat- och magisteruppsats (statsvetenskap), där själva skrivandet har varit en relativt liten del av den sammanlagda tiden. Mitt tips är att först försöka läsa så mycket som möjligt, anteckna viktiga sidor, kapitel mm och lägga krut på skrivandet när du har en rejäl faktabank att plocka ur. Dvs läs på ordentligt innan du skriver.

Risken med att hetsa på med skrivandet tidigt i processen är att du kanske tvingas revidera mycket av texten pga att du hittar nya källor som leder dig in på nya vägar. Såklart ska man vara beredd att revidera text under resans gång, men jag har sett exempel på studenter som förhastat skriver tusentals ord första veckorna utan att ha vidare koll på allt material, sedan tvingas de göra om mer eller mindre allt på slutet. När jag skrev min kandidatuppsats ägnade jag första halvan av tiden i princip bara åt att läsa och samla material, det rena skrivandet sköts på de sista veckorna. Även magisteruppsatsen löpte på enligt strategin ”läs först, skriv sedan.” Så, ingen stress.

Men som sagt, alla gör olika.
Det låter som ett klokt upplägg. Som du nämner har jag flera kursare som skrivit hutlöst mycket redan, därav stressen. Jag tror att ditt upplägg fungerar betydligt bättre i längden. Stort tack!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in