• 1
  • 2
2018-08-31, 12:23
Medlem
Chigsters avatar
Kollade runt lite på forumet och hittade inga större trådar om att skriva uppsats på avancerad nivå.

Jag ska skriva min Master till våren och börjar bli nervös över utfallet. Börjar tveka över min egen förmåga (Trotts att jag inte har haft några större problem under de fyra år jag har läst) och undrar hur svårt det egentligen är. När jag skrev min C-uppsats hamande jag i grupp med en som var väldigt olika mig själv. Tog det väldigt lungt och gjorde allt annat än att fokusera på studierna. Detta resulterade i att jag studerade cirka 12-14 timmar per dag (helger inräknat) under ungefär hälften av uppsatsen. Detta när vi tidigare hade suttit 8 timamr om dagen i veckorna. Så utslaget på 15 poäng uppsats så blev veckorna långt över 40 timmar för mig. Jag bävar nu inför utmaningen om mastern är mycket svårare och hur jag ska hinna med.

Vad har ni för erfarenheter av att skriva uppsats på avancerad nivå? Gick det vägen? Gav handledaren adekvat hjälp? Behövde ni studera långt mer än vad som förväntas i arbetslivet?

Hoppas jag ni har några härliga historier att berätta om era erfarenheter av uppsatsskrivande.

Mvh
Citera
2018-08-31, 12:28
Medlem
Hamsterbolls avatar
Vilket ämne?

Mitt tips är att bara fokusera på att få det gjort. Det behöver inte bli perfekt, nytänkande och spännande. Bara korrekt och klart. Får du inte godkänt så är det lätt att göra klart och ändra i efterhand. Fokusera på att bli klar.
Citera
2018-08-31, 13:13
Medlem
Keldons avatar
Kommer gå bra. Ingen fara. Det viktiga är att inte sluta. Det värsta man kan göra är att släppa den och tro att man ska göra klart nästa år. Klarar du en kandidat så klarar du en master också. Lugnt och metodiskt så kommer det ordna sig.
Citera
2018-08-31, 16:18
Medlem
Joakwims avatar
Börja skriva på rapporten i god tid. Definiera ett tydligt (mätbart) mål som du avser lösa med ditt exjobb. Fråga dig själv genom hela arbetet om det du jobbar på just nu hjälper dig mot att svara på problemformuleringen.

Välj ett ämne som du tycker är intressant!
Citera
2018-09-01, 13:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chigster
Kollade runt lite på forumet och hittade inga större trådar om att skriva uppsats på avancerad nivå.

Jag ska skriva min Master till våren och börjar bli nervös över utfallet. Börjar tveka över min egen förmåga (Trotts att jag inte har haft några större problem under de fyra år jag har läst) och undrar hur svårt det egentligen är. När jag skrev min C-uppsats hamande jag i grupp med en som var väldigt olika mig själv. Tog det väldigt lungt och gjorde allt annat än att fokusera på studierna. Detta resulterade i att jag studerade cirka 12-14 timmar per dag (helger inräknat) under ungefär hälften av uppsatsen. Detta när vi tidigare hade suttit 8 timamr om dagen i veckorna. Så utslaget på 15 poäng uppsats så blev veckorna långt över 40 timmar för mig. Jag bävar nu inför utmaningen om mastern är mycket svårare och hur jag ska hinna med.

Vad har ni för erfarenheter av att skriva uppsats på avancerad nivå? Gick det vägen? Gav handledaren adekvat hjälp? Behövde ni studera långt mer än vad som förväntas i arbetslivet?

Hoppas jag ni har några härliga historier att berätta om era erfarenheter av uppsatsskrivande.

Mvh

Själv tyckte jag att det var betydligt enklare att köra masteruppsatsen än kandidatuppsatsen, främst då man hade en hel termin på sig för mastern och inte bara en halv som på C-uppsatsen. Givetvis krävs det mycket mer för en masteruppsats, men jag tyckte alltså att det fokus som man fick genom att lägga en hel termin på en och samma uppsats bidrog med en hel del. Man har också god tid på sig att komma på ett ämne, en forskningsfråga, etc. etc.

Allt handlar om att skriva om ngt du är intresserad av, då blir det mkt enklare. Välj ngt du har en bra grund i och läs på stenhårt om ditt ämnesval så ska det inte vara några problem.

Jag skrev också min uppsats ensam, det kanske du bör tänka på. Att skriva i grupp är en stor risk om de andra är inkompetenta och orsakar merjobb för dig.
Citera
2018-09-01, 17:47
Medlem
Chigsters avatar
Tack för trevliga och hjälpsamma svar.
Jag började fundera på ämne redan förra terminen så tror att jag vet vad jag ska skriva om.
Mastern är inom landskapsarkitektur.

Jag tänker mig att en har bättre koll på uppsatskrivande nu (även om jag inte upplever det så) vilket minimerar en del jobb från tidigare uppsatser när man knappt fattat vad man höll på med.

Joakwim - Vad menar du med god tid? Alltså börja skriva innan terminen börjat eller mer att inte sitta o rulla tummarna i två månader och sen komma igång ?

Mvh
Citera
2018-09-02, 14:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chigster
Tack för trevliga och hjälpsamma svar.
Jag började fundera på ämne redan förra terminen så tror att jag vet vad jag ska skriva om.
Mastern är inom landskapsarkitektur.

Jag tänker mig att en har bättre koll på uppsatskrivande nu (även om jag inte upplever det så) vilket minimerar en del jobb från tidigare uppsatser när man knappt fattat vad man höll på med.

Joakwim - Vad menar du med god tid? Alltså börja skriva innan terminen börjat eller mer att inte sitta o rulla tummarna i två månader och sen komma igång ?

Nu är jag inte den användaren men känner att jag vill svara ändå. Själv började jag skriva på min masteruppsats redan 2 månader innan terminen, då det sparade mkt arbete att redan ha en bra grund samt framförallt ett tydligt ämne. Du tjänar tid på att inte lägga själva uppsatsterminen på att välja ämne för uppsatsen (du bör nämligen räkna med att revidera forskningsfrågan ett antal gånger). Dessutom är det lättare att ha ngn nytta av handledningen om du redan är på rätt spår, om du går på handledningsmöten med en halvluddig forskningsfråga är det mest bortkastad tid. Så om du har en ié om ämne redan terminen innan är det ett stort plus.
Citera
2018-09-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nu är jag inte den användaren men känner att jag vill svara ändå. Själv började jag skriva på min masteruppsats redan 2 månader innan terminen, då det sparade mkt arbete att redan ha en bra grund samt framförallt ett tydligt ämne. Du tjänar tid på att inte lägga själva uppsatsterminen på att välja ämne för uppsatsen (du bör nämligen räkna med att revidera forskningsfrågan ett antal gånger). Dessutom är det lättare att ha ngn nytta av handledningen om du redan är på rätt spår, om du går på handledningsmöten med en halvluddig forskningsfråga är det mest bortkastad tid. Så om du har en ié om ämne redan terminen innan är det ett stort plus.

Är kandidatuppsatsen främst ett prov i att organisera hantverket, medan mastern är där man prövar sin vingar, så att säga? Jag fick intrycket att man inte ska bränna allt krut på just kandidaten, att den är inte avsedd för det. Samtidigt undrar jag då hur ett urval till masterprogrammet ser ut, om kandidatuppsatsen mest följer en mall? Förstår du vad jag menar? Hur sticker man ut med något som är en ren formell övning?

Är kandidatuppsatsens ämne väsentligare än kvalitén relativt sett (båda väger ju givetvis tungt)?
Citera
2018-09-02, 16:17
Medlem
Nu vet jag inte exakt hur masteruppsats inom ditt ämne går till men se till att påbörja arbetet så fort det går = samla in den data du behöver tidigt under projektet.
Försök finna vad det förväntas av er, mest troligt ska du begränsa dig ganska mycket när det gäller längd på själva skrivandet/uppsatsen, den kanske "bara" ska vara 20 sidor och inte 80+ sidor så tänk på att bara ta med det som är viktigt för din frågeställning.
Försök arbeta på uppsatsen varje dag är mitt tips och skjut in upp att faktiskt börja skriva. Om det är möjligt att ha tät kontakt med din handledare ha det, då han/hon kan hjälpa dig att se om du är på rätt väg eller inte.
Vet inte exakt vad du menar med att "studera" men det är ofta att man läser väldigt mycket rapporter/artiklar för att finna det man söker = referenser.
Ta backup på allt på många olika ställen så det du skrivit/samlat in data inte försvinner.... usb minne, hårddiskar, molnet...överallt

Lycka till!
Citera
2018-09-02, 16:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Är kandidatuppsatsen främst ett prov i att organisera hantverket, medan mastern är där man prövar sin vingar, så att säga? Jag fick intrycket att man inte ska bränna allt krut på just kandidaten, att den är inte avsedd för det. Samtidigt undrar jag då hur ett urval till masterprogrammet ser ut, om kandidatuppsatsen mest följer en mall? Förstår du vad jag menar? Hur sticker man ut med något som är en ren formell övning?

Är kandidatuppsatsens ämne väsentligare än kvalitén relativt sett (båda väger ju givetvis tungt)?

Skulle snarare säga att kandidatuppsatsens vetenskaplighet är det mest väsentliga (framför såväl kvalitet som ämne), då man tränas i just akademiskt skrivande. I regel läggs ett stort fokus på metod, reliabilitet, validitet, kritisk diskussion, källkritik, etc. etc. Dvs. ren formalia och forskningsfokus. Val av ämne är i regel ganska sekundärt för en C-uppsats, och det ses t.ex. som helt ok att i stort sett replikera en befintlig studie genom att välja en nästan identisk frågeställning som de som har använts för tidigare C-uppsatser.

För en masteruppsats förväntas man bygga på kunskapen på forskningsområdet genom att välja en "ny" forskningsfråga och inte härma en befintlig sådan. På så sätt får man en större "edge" i masteruppsatsen, då man faktiskt fokuserar på studiefrågan och ämnesvalet, snarare än att nästan helt fokusera på forskningsstrukturen, såsom i en C-uppsats.

Genom detta kan man väl därmed säga att masteruppsatsen formar din "riktiga" kompetens, då du faktiskt fokuserar på att bli expert på ett eget valt studieområde. För C-uppsatser väljer folk ofta samma frågeställningar som i tidigare studier och får då inte samma kompetens som en master kan ge.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2018-09-02 kl. 16:51.
Citera
2018-09-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Skulle snarare säga att kandidatuppsatsens vetenskaplighet är det mest väsentliga (framför såväl kvalitet som ämne), då man tränas i just akademiskt skrivande.

Det var det jag menade med "organisera hantverket". Om du försöker betrakta din egen kandidatuppsats objektivt, hur högt tror du den skattas relativt alla andra som skrivits? Om du inte vill använda dig själv som exempel, någon annan du känner till. Försöker få en bild av hur troligt det är att antas till ett mastersprogram. Det handplockas utifrån kalibern på kandidatuppsatsen. Jag kan slappa och få G i allt annat enligt uppgiftslämnaren på receptionen.
Citera
2018-09-02, 19:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Det var det jag menade med "organisera hantverket". Om du försöker betrakta din egen kandidatuppsats objektivt, hur högt tror du den skattas relativt alla andra som skrivits? Om du inte vill använda dig själv som exempel, någon annan du känner till. Försöker få en bild av hur troligt det är att antas till ett mastersprogram. Det handplockas utifrån kalibern på kandidatuppsatsen. Jag kan slappa och få G i allt annat enligt uppgiftslämnaren på receptionen.

Antagningen till masterprogram baseras vanligen på betygen från din fil.kand., inte bara på betyget på exjobbet. Möjligen finns lokala avvikelser vid vissa skolor / för vissa program, men detta är alltså standarden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in