Citat:

Ursprungligen postat av 
Subzero1

Är kandidatuppsatsen främst ett prov i att organisera hantverket, medan mastern är där man prövar sin vingar, så att säga? Jag fick intrycket att man inte ska bränna allt krut på just kandidaten, att den är inte avsedd för det. Samtidigt undrar jag då hur ett urval till masterprogrammet ser ut, om kandidatuppsatsen mest följer en mall? Förstår du vad jag menar? Hur sticker man ut med något som är en ren formell övning?
Är kandidatuppsatsens ämne väsentligare än kvalitén relativt sett (båda väger ju givetvis tungt)?

Skulle snarare säga att kandidatuppsatsens vetenskaplighet är det mest väsentliga (framför såväl kvalitet som ämne), då man tränas i just akademiskt skrivande. I regel läggs ett stort fokus på metod, reliabilitet, validitet, kritisk diskussion, källkritik, etc. etc. Dvs. ren formalia och forskningsfokus. Val av ämne är i regel ganska sekundärt för en C-uppsats, och det ses t.ex. som helt ok att i stort sett replikera en befintlig studie genom att välja en nästan identisk frågeställning som de som har använts för tidigare C-uppsatser.
För en masteruppsats förväntas man bygga på kunskapen på forskningsområdet genom att välja en "ny" forskningsfråga och inte härma en befintlig sådan. På så sätt får man en större "edge" i masteruppsatsen, då man faktiskt fokuserar på studiefrågan och ämnesvalet, snarare än att nästan helt fokusera på forskningsstrukturen, såsom i en C-uppsats.
Genom detta kan man väl därmed säga att masteruppsatsen formar din "riktiga" kompetens, då du faktiskt fokuserar på att bli expert på ett eget valt studieområde. För C-uppsatser väljer folk ofta samma frågeställningar som i tidigare studier och får då inte samma kompetens som en master kan ge.