2018-08-13, 23:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Allt andligt är absolut gott, eftersom det andliga befinner sig på den absoluta plattformen, medan handlingar här i den materiella världen är relativa (mer eller mindre gott och mer eller mindre ont) och relativ godhet är inte absolut gott.

Du har ju bara flyttat dina målstolper till konceptet "absoluthet", vilket på intet sätt ger mera legitimitet till dina postulat.
Citera
2018-08-16, 18:54
Medlem
En oändligt extatisk intensitet utan rumslig gräns, som genomsyrar allt som finns, som en evigt stilla blick, utan rörelser och förändring.
Citera
2018-08-18, 14:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus2
En oändligt extatisk intensitet utan rumslig gräns, som genomsyrar allt som finns, som en evigt stilla blick, utan rörelser och förändring.

En sån statisk 'gud' kan alltså inte vara kandidat till rollen som "skapare", eftersom skapelse förutsätter dynamik.
Citera
2018-09-03, 13:15
Medlem
Bogomils avatar
Jag lyftar fram denna tråd, så debatt-deltagare som (ofta ämnes-irrelevant) använder andra tråder för att definiera 'gud' istället kan göra detta helt ämnes-relevant här.

Och jag vill börja med att damma av en av dom vanliga evergreens på guds-definitionens område:

"Gud är allt".

Jag efterlysar ... från förespråkare av denna guds-definition ... förtydligande av båda den teologiska och semantiska innebörd i detta, samt i dom fall denna eller nån liknande guds-definition anses vara exklusiv och/eller "sann" också belägg för detta.
Citera
2018-09-03, 13:42
Medlem
Skogismyras avatar
"God is just a word that points to that which is beyond words."

- Tom Das
Citera
2018-09-03, 14:03
Medlem
Gud är och var en utomjording som givit männinskan begränsat intelligens genom kloning och lärde henne vissa färdigheter och regler. (se 10 Guds budskap).
Tyvärr var en stor del av detta budskap bortglömd och tekniken som var vanlig på den tiden (tex. bygget av pyramider) fällde i glömskan.
Det som återstår är religion dvs en tro att Gud är allsmäktig och kommer tillbaka till vår planet för att rädda männinskan från allt elende.
Det är inte säkert men hoppet består. Så länge får vi klara oss själva.
Ingenting varar för evigt och mänskligheten lika vår solsystem försvinner med tiden.
Det som är viktig är att denna lilla tid vi har på vår planet ägna sina krafter för att skapa vårt liv så bra som möjligt.
Jag har inte hittat någon bättre recept än att leva efter de tio Guds budskap.
Citera
2018-09-03, 14:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
"God is just a word that points to that which is beyond words."

- Tom Das

Men det är det ju inte för väldig många teister, som har en mera specifik guds-definition.
Citera
2018-09-03, 14:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauric
Gud är och var en utomjording som givit männinskan begränsat intelligens genom kloning och lärde henne vissa färdigheter och regler. (se 10 Guds budskap).
Tyvärr var en stor del av detta budskap bortglömd och tekniken som var vanlig på den tiden (tex. bygget av pyramider) fällde i glömskan.
Det som återstår är religion dvs en tro att Gud är allsmäktig och kommer tillbaka till vår planet för att rädda männinskan från allt elende.
Det är inte säkert men hoppet består. Så länge får vi klara oss själva.
Ingenting varar för evigt och mänskligheten lika vår solsystem försvinner med tiden.
Det som är viktig är att denna lilla tid vi har på vår planet ägna sina krafter för att skapa vårt liv så bra som möjligt.

Citat:
Jag har inte hittat någon bättre recept än att leva efter de tio Guds budskap.

1. No offence, men: Hur definierar dessa budskap (menar du guds tio budord?) gud?

2. Gäller det ALLA tio guds budskap(/budord)?

3. Hur omfattande har ditt sökande efter alternativ varit?
Citera
2018-09-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
1. No offence, men: Hur definierar dessa budskap (menar du guds tio budord?) gud?

2. Gäller det ALLA tio guds budskap(/budord)?

3. Hur omfattande har ditt sökande efter alternativ varit?

Ad1) jag menar tio budsord
2) alla
3) söker inte efter alternativ eftersom dom fungerar (i mitt fall i alla fall).
Senast redigerad av Mauric 2018-09-03 kl. 15:07.
Citera
2018-09-03, 15:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
jag menar tio budsord

2) alla

Och hur definierar dessa gud?
Citera
2018-09-04, 09:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ad1) jag menar tio budsord
2) alla
3) söker inte efter alternativ eftersom dom fungerar (i mitt fall i alla fall).

Kan du recitera alla tio så vi vet vilka du menar, och kanske förklara varför varje är bra och positivt?
Citera
2018-09-04, 23:49
Medlem
SektenAnderssons avatar
Allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in