Citat:
Ursprungligen postat av
litesliten
Om det som nu, finns bostäder till salu (hyra kan man ofta ändå) som ingen eller väldigt
få har råd att köpa, kan man kanske leka med ord och få det till att det inte är någon
brist på bostäder, bara på människor med tillräckligt mycket pengar. Men någonting
brister väl. Hos somliga, inte minst i den här tråden, är empati helt klart en bristvara.
1. På rent allvar så är debatten över.
2. Det bostadstillverkaren eller beställaren som bär risken för osålda lägenheter som inte säljs. Kostnaden i korttidsperspektivet är inte hög men syns i redovisningen. Enligt marknadens lag borde alltså innehavaren av sådan lägenhet sänka priset. Men nu är det ju inte marknadens lag som gäller just pga. planmonopolet, övriga regleringar och politik.
3. Det enda sättet att tvinga marknaden att framställa tex. "väldigt billiga lägenheter, som alla har råd med etc. osv." är att teckna avtal med byggaren om att denne ska bygga sådan byggnad åt tex. kommunen. Vägrar byggaren teckna sådant avtal så kan kommunen starta eget byggbolag. Detta problem fanns en gång i tiden i Stockholmstrakten. Problemet löstes på följande sätt;
a. Kommun A betalade rövarpris för en del Kreugerimperiet (som de försökt skada på alla sätt och vis sedan 1920-talet som hämnd för att ett antal inblandade med penntrix lurat kommun B på en tredjedel av dagens landsting - vilket inte var en dålig kupp).
b. Genom Kreugerbolagen och dess anställda fick politikerna förmågan att faktiskt genomföra byggen (samt en massa annat).
c. Sedan utökades produktportföljen med en massa andra företag från Wallenbergsfären m.m. Någon kanske kommer ihåg AB (auto) strada etc. osv.
d. Och så kunde miljonprogrammen plötsligt genomföras.
4. Doktrinen föreskriver att kommuner får agera empatiskt. Lagstiftningen föreskriver vissa skyldigheter liksom diverse EU rättsliga direktiv (vilka jag inte är insatta i så jag direkt kan hänvisa till dem).
5. Eftersom jag misstänker att du vill leka "sisten" med mig så klipper jag in en kopia av ditt inlägg i slutet av mitt inlägg så du får vara "sisten" i debatten. Gratulerar!
Citat:
Ursprungligen postat av
litesliten
Om det som nu, finns bostäder till salu (hyra kan man ofta ändå) som ingen eller väldigt
få har råd att köpa, kan man kanske leka med ord och få det till att det inte är någon
brist på bostäder, bara på människor med tillräckligt mycket pengar. Men någonting
brister väl. Hos somliga, inte minst i den här tråden, är empati helt klart en bristvara.