Citat:
Ursprungligen postat av
Bergrese
Nej han snackade rimligen om burka och niqab, dvs plagg som täcker ansiktet, och det i offentliga miljöer. Det vill säga det förbud Danmark redan infört och som Frankrike, Belgien och Österrike också har liknande lagstiftningar för. Det är inte konstigt att ha förbud mot att gå runt som en bankrånare i offentligheten. Och instiftar vi ett förbud måste man förstås anpassa sig.
Han sa "slöja" vilket brukar inkludera alla sorters slöjor. Sedan ville han utvisa kvinnor som bär slöja, inte bara förbjuda någon variant av plagget. Inget av de länder du räknar upp har någon liknande drakonisk lagstiftning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bergrese
Rörande byggande av moskéer kan jag tänka mig att han menade att den utlänning som kommer hit och kräver att få bygga moskéer ska ut.
Det var som flera redan påpekat svårt att höra vad han sa just där eftersom kameran och mikrofonen då var riktade mot den skränande publiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bergrese
Det här är nog delvis en effekt av att de inte kör inövade tal utan improviserar starkt utifrån olika grundkoncept och situationen/stämningen. Då blir inte allt "perfekt" sagt.
Helt klart ökar möjligheten att grodor hoppar ur munnen om man improviserar. Jag börjar förstå varför alt-högerns symbol är en groda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bergrese
Sedan är det i största allmänhet väldigt märkligt att polisen inte verkar vilja säga till dem exakt vilket uttalande de är anmälda för, särskilt som turnén är pågående. Därav denna gissningslek.
Polisen har redogjort för vad de ansåg vara förgripliga uttalanden enligt Fri Tider. Sedan vet vi inte om de återgav polisen korrekt. Uttalandet "alla muslimer ska ut" fanns inte i talet, men Ahl sa i stället att de som bär slöja ska ut, vilket kanske är vad som åsyftades.