2018-09-04, 06:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Men det är väl posetivt.. att göra troende människor till åtlöje genom att inte vara en av dom samtidigt som jag har en religion som ett skydd för att inte bli klassad som mentalt sjuk för att jag kan räkna ut att universums designade system inte kan skapa sig själva utan anledning, när allt som skapats har ett syfte/anledning/livsmening som jag kan observera och studera.

1. Det är ateister som borde förklara hur en stor smäll eller evolutionsteori kan få planeter att hamna i spiralbanor runt en sol som flyger runt en galax.
Jag själv pekar på att evolutionsteori aldrig kan fungera i rymdens system.

2. Stor smäll teorin och evolutionteorin.. det är det som ni ateister fått av era sektledare för att förklara allt i universum med.. allt från solsystem till ekosystem.. med dessa två teorier så kan ju ateisten förstå allt om allt genom att bara tro på evolutionsteori och big bang.. och bortse från alla bevis som motbevisar deras galna obevisade teori/tro.
Jag förstår att ateisten har fått annat ologiskt att förespråka när det gäller rymdens organiserade system som tydligen kom från något så kaotiskt som en explosion av skapelse även kallad big bang.

Där på slutet hade du rätt... för jag är inte en av de troende.. jag är en av de vetande som ser helt galen ut för er troende ateister och troende religiösa som har lärt sig vikten av att tro på obevisade teorier som deras sektledare har hittat på.

Varken ateister eller religiösa kan prata med mig eftersom dom är djupt troende så Frälsningarmens personal blev rädda för mig när jag försökte berätta om vad bibelns symbolism betyder.. eftersom prästen hade berättat om att det som jag berättade handlar om demoner.. som prästen tydligen säger till sina följare att dom ska frukta.
Ateisterna tror att jag har mental störning för att jag INTE kan TRO på att något obevisat, och annat än ett medvetande, har skapat solsystem i galaxer.

Har ni nånsin funderat på att ni kanske är sektmedlemmar som blivit hjärntvättade tills att ni inte kunde tänka på egen hand och därför valde att tro på obevisade teorier istället för att studera bevisbara system som skapats av gudars kodnings-förmågor?

;D

Bra. Då vet jag att du inte är en ärlig debattör utan struntar helt i verkliga argument och bara vill leka pajas.
Citera
2018-09-04, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bra. Då vet jag att du inte är en ärlig debattör utan struntar helt i verkliga argument och bara vill leka pajas.

(FB) Delforumet Religions existensberättigande
Citera
2018-09-04, 07:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Något som slog mig när jag kikade in i tråden "bevisa att gud existerar" var att guds existens varken kan bevisas eller motbevisas.

Så, nu vill jag pröva min tanke, varsågod och försök motbevisa guds existens.

Notera: Vilken guds existens ni väljer att motbevisa spelar ingen roll, vare sig det är den abrahamitiska guden, de hinduistiska gudarna elle åskguden Thors existens.
Omvänd bevisföring. Det fungerar inte.
Man kan naturligtvis inte bevisa att något INTE finns. Det är en motsägelse, jag tror det är vad man kallar en oxymoron.

Man kan BEVISA genom att VISA upp fakta, visa teser som styrker osv. Man skulle kunna kräva ett tekniskt bevis på att Gud existerar, men frågan är om någon skulle lyckas med det. Det är ju inte ett parti kurragömma eller kull det handlar om. Gud "gömde sig" i folks hjärtan. Gud hoppar inte fram från bakom ett träd och ropar "frikull för hemmalaget!" direkt.
Citera
2018-09-04, 07:31
Medlem
Citat:
Det är bara min tro baserat på vad jag har hört om pyramiderna och att dom restes för 10 000 år sedan.

Jag vet inte exakt vart det står om att raser och nationer ska kriga i de sista dagarna.. jag vet bara att idioter tror att det finns olika raser inom den mänskliga rasen.. och att dom kämpar för att bevisa att sin ras är bättre än de andra raslagen som tävlar om himmelriket.
Du skriver oftare och oftare ”jag vet inte” och ”jag tror”.
Det ser jag som ett framsteg.
Citera
2018-09-04, 07:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Låter som att du har nånting emot skolsystemet som tvingade på sin teori/tro på oss alla tills vissa av oss blev troende ateister, medans andra blev troende religiösa.
Jag anser inte att skolsystemet tvingar på någon teori/tro på någon.
Ateism är fortfarande brist på tro.

Citat:
Om du värnar friheten att vara ateist så förstår du att du måste supporta även religiösas rätt att tro på det som dom vill.. så länge dom inte skadar andra genom att ha sin tro.
Korrekt. Jag tyckte jag var tydlig med att ”folk får tro vad de vill”.

Citat:
Ateister och religiösa skadar andra levande varelser genom att ha sin tro dock.. speciellt om dom äter kött och pratar om andra religioners medlemmar precis som att en religion är bättre än den andre.
Ateister har ingen tro. Om en ateist äter kött så är personen ateist och köttätare. Ateister äter inte kött i ateismens namn. Ateism är fortfarande enbart frågan om att inte tro på gud. Det finns ateister som är köttätare och det finns ateister som är vegetarianer. Att prata illa om andras religion förekommer nog både hos ateister och troende.
Citera
2018-09-04, 07:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
om man tror nånting som man inte inte vet är sant och inte kan bevisa så är det väl en teori?
Inte inom vetenskapen. En vetenskaplig teori är en modell som är bevisad. I vardagligt tal kan en teori vara en gissning/antagande det kallas för en hypotes inom vetenskapen.
Citera
2018-09-04, 08:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Att ateister och religiösa krigar om vem som har rätt tro..
Ateism är fortfarande ingen tro.

Citat:
Du ser inga bevis för gudar oavsett vilke bevis som läggs fram.. du har redan valt vad du ska tro.
Hur vet du vilka bevis som eventuellt kommer att läggas fram?
Ateister har inte valt. De har ingen tro.

Citat:
ag ser bevis för gudar överallt.. tillåmed i lagsystemet som finns här på JOrden.. och som bevisar att alla lagar på Jorden är baserade på bibeln.. och bibeln i sin tur är baserad på pyramids väggar och den symbolism som står där.
Att något är baserat på bibeln bevisar inte att gud finns.

Citat:
Om det står i en bok som bibeln hur ni ateister beter er år 2018.. trots att boken skrev för många tusentals år sedan.. det bevisar kanske inte gudar för dig men det bevisar iaf för mig att dom som skapade pyramidens väggar kunde se in i framtiden, och hade något budskap att lämna till kommande generationer.
OM är ledordet här.
Citera
2018-09-04, 08:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja precis, eftersom evolutionsteori kan inte fungera i rymden ,
Det finns ingenting som säger att den inte skulle göra det. Däremot handlar den om biologiska organismers mångfald, som sagt. Inte himlakroppar, då de inte är biologiska organismer. Såklart.
Citat:
lika lite som den kan designa system på Jorden.
Det är ingen som hävdat att teorin designar system av något slag. Däremot har man hävdat att det är den bästa förklaringsmodellen för biologisk mångfald. Man kan tro att det är ganska lätt att förstå skillnaden mellan det och ex. kosmologi.
Citat:
Den är ologisk och obevisbar men samtidigt enkelt motbevisad genom simpel logik.
Det tror du ja. Du har ännu inte demonstrerat det.
Citat:
Se på tex. din egen hand och se att varje liten bit av skellet i handen har designats med ett syfte som får handen i sin helhet att fungera..
Du säger att den designats, men du erbjuder inget bevis för det.
Citat:
jag kan alltså se "livsmeningar" i varje liten del av människans skellet och i andra levande varelsers kroppar.
Man ser vad man önskar se, tror jag. Speciellt du, verkar det som på det du skriver.

Citat:
Ni ateister som inte vet vad system eller designer är..
Jodå. Du är bara oförmögen att förmedla bevisen för dina påståenden. Jag tror det är för att du inte utgår från bevis utan från antaganden och det är därför du inte kan producera annat än att det skulle vara självklart eller uppenbart. Att man "bara ser det".
Citat:
ni tror att varje liten del av skelletet har evolutionerat sig själv till att hamna på rätt plats..
Nej, det gör vi inte. Vi tror att den bästa förklaringsmodellen, som dessutom kan observeras, är att organismerna "evolutionerat" sig till sin nisch.
Citat:
MEN.. det som vi alla kan se är att alla delar skapats med ett syfte..
Din bevisning är alltså igen att det är något man bara ser. Det vill säga att det inte är en rationell uppfattning som man kan demonstrera objektivt. Det är bara en uppfattning grundad på ytlig observation och okunskap.
Citat:
en livsmening som gudarna gav den långt innan skelletet växte ur ett DNA genom cellkopiering.
Ja, men visst, och åska kommer från åskguden. Det kan ju alla se.
Citera
2018-09-04, 09:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Lagen är isf överens med dig.. för folk får inte bete sig hur som helst genom att tex. skapa brottsoffer.

Ateister attackerar inte troende.. dom attackerar sin egna rätt att tro på vad dom vill.. genom att påstå att dom som tror på fel saker är mindre värda jämfört med bigbang-troende ateister som vet allt om hur viktigt det är att kriga mot religiösa i dessa sista dagar.
Vem säger det? Låter som din egen paranoia.

Citat:
Grundlagen säger ju att vi får tro på vad vi vill och delta i vilken religion som vi vill. Det är just detta som fler och fler ateister verkar vilja få bort trots att det är grundlagar så det enda som dom får bort genom att klaga på sitt lands grundlagar är väl just sig själva.. som kommer låsas in nånstans för att dom påstod att vissa trodde fel och andra trodde rätt.. precis som att folk som tror på galenskap inte har rätten att tro på galenskap som tex. big bang.. så länge dom inte skadar någon genom sin tro så är tron fullt laglig.
Igen, vem säger eller gör det? Finns det någon ateiströrelse som står på torg och skanderar "ner med religionsfriheten"?

Citat:
Det finns ingen lagligt stöd för att mörda människor genom att påstå att det är en del av ens religion att få mörda... men djur kan mördas av religiösa , om djuren mördas på ett specieltl sätt som gör mordet okej.. och av ateister som "vet" att karma INTE är en lag som gör att dom får lida konsekvenser för djurmorden som dom deltar i genom att köpa en hamburgare.
Det är inte mord att äta djur. Det är natur. Om du hävdar att vi har någon specialregel som gäller oss som människor är det upp till dig att demonstrera det.

Citat:
Man kan alltså inte begå brott och sen påstå att man har en religion som säger att man får begå brott... inte ens djurmord får man delta i utan att lida konsekvenser genom karmalagen så länge man inte slutar med synden för att bli förlåten.. men detta vet inte ateister och religiösa om än.. att det kanska var osmart att delta i djurplågeri och mord genom att köpa en hamburgare som kanske gör att man bli skyldig till djurplågeriet och mordet som hände innan djuret blev hamburgaren.
Nej, jag känner inte till att någon "karmalag" skulle vara gällande. Om du vill följa en är det upp till dig.

Citat:
Enligt ateisternas och de religiösas "lagar" så är det okej att använda djur som slavar..
ateisterna säger att det inte finns nån karmalag eller gudar som ser till att alla syndare får tbx det som dom gör mot andra levande varelser.. och därför så är det okej att ateisten använder djurslavar för att skapa sin egen cancer på samma gång genom att äta kött.
De religiösa påstår att det är okej att mörda djur så länge man mördar på ett speciellt sätt.. muslimerna och svenskarna är väldigt like gällande djurslakt eftersom dom tycker att deras sätt att mörda djur är okej och tillåmed heligt.
"Djurslavar" är inte ett ateistiskt påfund. Det är något vi alltid sysslat med, oavsett religionstillhörighet, utom möjligen mindre samfund av religiösa extremister.

Du raljerar ganska långt utanför ämnet nu kan tyckas.
Citera
2018-09-04, 09:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om du värnar friheten att vara ateist så förstår du att du måste supporta även religiösas rätt att tro på det som dom vill.. så länge dom inte skadar andra genom att ha sin tro.
Jag tror de flesta ateister stödjer både ateisters frihet från religion och religiösas rätt att tro vad man vill, så länge man inte skadar andra. Jag vet inte varför du tror något annat.

Citat:
Ateister och religiösa skadar andra levande varelser genom att ha sin tro dock.. speciellt om dom äter kött och pratar om andra religioners medlemmar precis som att en religion är bättre än den andre.
Olika religioner KAN vara bättre eller sämre än andra. Det är helt ok att ha åsikter och värderingar om andra människors åsikter. Jag har all rätt att kritisera en uppfattning även om jag till fullo stödjer människors rätt att ha den uppfattningen.
Citera
2018-09-04, 09:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Att ateister och religiösa krigar om vem som har rätt tro.. i dessa sista dagar.. det har jag redan läst om i uppenbarelseboken.
Det gör vi ju inte alls. Så uppenbarelseboken har alltså fel.

Citat:
Du ser inga bevis för gudar oavsett vilke bevis som läggs fram.. du har redan valt vad du ska tro.
Inga bevis har lagts fram. Bara åsikter och tyckande. Speciellt från dig eftersom du inte verkar veta vad bevis är.
Citat:
Jag ser bevis för gudar överallt.. tillåmed i lagsystemet som finns här på JOrden.. och som bevisar att alla lagar på Jorden är baserade på bibeln.. och bibeln i sin tur är baserad på pyramids väggar och den symbolism som står där.
Struntprat.

Citat:
Om det står i en bok som bibeln hur ni ateister beter er år 2018.. trots att boken skrev för många tusentals år sedan.. det bevisar kanske inte gudar för dig men det bevisar iaf för mig att dom som skapade pyramidens väggar kunde se in i framtiden, och hade något budskap att lämna till kommande generationer.
Det bevisar att du ser det du vill se i Bibeln, snarare än något annat.
Citera
2018-09-04, 09:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi ser bevis för designade system när vi tittar upp mot rymden på natten..

Citat:
Ursprungligen postat av Bohomil
Inte "vi". DU gör.

Citat:
Fick du aldrig höra ordet solsystem i skolan?

Om du aldrig hört ordet så kan jag förstå att du tror att jag är den enda som ser system genom att kolla upp i rymden på natten.

Jag har på olika sätt (empirisk och utbildningsmässigt) fått information om solsystemts existens. d

Detta ledar dock inte till att jag ... såsom du gör ... drar pseudo-filosofiska och/eller pseudo-vetenskapliga konklusioner om att det bakom dessa astronomiska fenomen finns en god-of-gaps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in