Citat:
Ursprungligen postat av
RonJeremyClarks
Jag menar inte att det som du beskriver blir svårt för dem. Det finns hur mycket onödigt som helst som staten lägger pengar på som man kan ta av. Bara avskaffandet av invandringen, de parasiterande invandrarna som redan befinner sig i landet, biståndet, EU och alla andra helt och hållet meningslösa kulturmarxistiska projekt skulle frigöra enorma summor. Det jag menar är att det blir svårt att genomföra skattesänkningar utan att öka landets frihetsindex. Enda sättet det ens vore möjligt är genom helt verklighetsfrämmande åtgärder som att införa en massa onödiga förbud och regleringar, eller att göra enorma nedskärningar i allting och använda pengarna som blir över till corporate welfare, och något sådant står inte att finna i partiets program.
Nog för att det förekommer mycket svinerier med skattepengarna och att skattepengarna även i många fall används ineffektivt osv, men "platt skatt" är ingen social mirakelkur. Det är bara en populistisk valpoäng, som tilltalar folk som typ prioriterar den egna plånboken mer än det mesta. Den sortens människor är inte direkt kända för att vara stora tänkare, om du förstår vad jag menar.
Frågan är dock inte om skatten är platt, låg eller hög, utan om den klarar av att möta de sociala behov som finns. Och det finns inget som säger att 23% är den magiska siffran i det sammanhanget. Kanske hade det funkat bättre med en platt skatt på 15%, eller 33%, 65%, osv. Allt beror på vad samhället rent generellt har för behov. Tittar du på Ryssland och Saudiarabien, som båda har platt skatt, så kan de ju köra lite så pga oljeförsäljningen. I ett land som Sverige som inte har så mycket lukrativa naturresurser att profitera på, ja då är höga skatter av större vikt.
Sedan är inte frihetsindex enbart baserad på inkomstskatten, eller? Det är för övrigt inte heller nödvändigtvis alltid något bra med mer "frihet". Allt det innebär är att du kan skräpa ner och förstöra miljön och planeten rent allmänt, i frihetens namn. Översätter man detta rent socialt så kan man ju säga att mer friheter också förstör rasen med rasblandning

Med andra ord, ökad import av thaihorer
Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvatte
Tror du underskattar de skattemässiga påfrestningar som 2 miljoner bajshudingar faktiskt innebär för ett modernt i-land. Efter lyckad återvandring pratar vi om en effektiv lättnad av de offentliga finanserna på 50%+. Möjligheterna blir plötsligt enorma.
Nja, jag underskattar ingenting. Det är dyrt att driva ett modernt i-land. En av de större skattekostnaderna brukar ju i vanliga fall gå till militären, och AfS har väl tänkt rusta upp? Hur rimmar det med 23% platt skatt eller var de nu har tänkt sätta skattetrycket? Sedan är det ju ingen naturlag som säger att skattetrycket bara absolut måste vara hög och hela tiden öka. Det finns säkert perioder där man kan köra på låg skatt osv och det funkar lika bra.
Hur som helst är skattediskussioner rent allmänt hjärndöda och ett favoritämne bland tråkiga gubbar