2017-12-14, 11:18
  #14917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Påminner mig om när Stig Malm myglade till sig en lägenhet åt dottern (som inte ens stod i någon bostadskö).
Media försökte klämma åt honom, Men han var bara arg för att dom vågade fråga. Och så var han kolerisk på media för att dom vågade fråga dottern.

Men det lite intressanta här var när media frågade LO-arbetare. Dom var inte upprörda. Det var tydligen helt normalt i deras värld, att det skulle myglas och fuskas.


Inget problem. Men man får öppna plånboken. Smakar det så kostar det.

Fruängen. Något du trängtar efter att bo i ? Skulle inte tro det.

Och vad är du för fåntratt som tycks tro att det finns köer för allting ? Då kan du ju
försöka hyra hos Svenska Akademien. Efter att ha köat förstås.
__________________
Senast redigerad av litesliten 2017-12-14 kl. 11:24.
Citera
2017-12-14, 11:24
  #14918
Medlem
https://www.dn.se/debatt/oberoende-kommission-ska-se-over-hyresratten/

Gissar att Attefall kommer att komma fram till att det byggs för få Attefallshus.
Men knappast att utförsäljningen av allmännyttan spårat ur.
Citera
2017-12-14, 11:33
  #14919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Att spekulera är per definition att ta en risk och det ser ut som många felaktiga riskbedömningar har gjorts.

Och varför skall staten/kommunen tvinga folk att ta risker ? Alla vinner inte i kedjebrev.
Citera
2017-12-14, 11:43
  #14920
Medlem
https://www.stockholmdirekt.se/bostad/sa-mycket-skiljer-hyrorna-i-stockholm/repqkA!u0WDwG1LpKD5uRVYeoFEgg/

Det är alltså skillnad på hyra och hyra. Även om vissa påstår motsatsen.
Citera
2017-12-14, 12:10
  #14921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Fruängen. Något du trängtar efter att bo i ? Skulle inte tro det.

Och vad är du för fåntratt som tycks tro att det finns köer för allting ? Då kan du ju
försöka hyra hos Svenska Akademien. Efter att ha köat förstås.

Eller varför inte av kungen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/anJ6A/kungen-fixar-lyxbostader--till-vanner-och-kandisar
Citera
2017-12-14, 12:21
  #14922
Medlem
https://www.metro.se/artikel/duellen-vems-fel-är-bostadskrisen

Marie Söderqvist är f d ledarskribent på SvD. Inte ett ord om utförsäljningar.
Utan dessa finns inget kvar av borgerlig bostadspolitik. Åtminstone inget som
ger vanliga ordinära människor någonstans att bo.

F ö stod hon själv i bostadskö, åtminstone för några år sedan. Men jag tror
hon gav upp. 600.000 är rätt många.
Citera
2017-12-14, 12:40
  #14923
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.metro.se/artikel/duellen-vems-fel-är-bostadskrisen

Marie Söderqvist är f d ledarskribent på SvD. Inte ett ord om utförsäljningar.
Utan dessa finns inget kvar av borgerlig bostadspolitik. Åtminstone inget som
ger vanliga ordinära människor någonstans att bo.

F ö stod hon själv i bostadskö, åtminstone för några år sedan. Men jag tror
hon gav upp. 600.000 är rätt många.

Det är ju ett kompakt stöd för det som skapar bristen och då får ni väl bara tugga i er det och gilla läget. Ni kan inte både förespråka hyresregleringar samt klaga på brist.
Citera
2017-12-14, 21:05
  #14924
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Tja västvärlden experimenterade med nåt som liknade marknadsekonomi på 20-talet. Det visade sig inte fungera konstaterade man efter börschkrasch och världskrig. Sedan dess har ingen testat det på riktigt.Ja inte i västvärlden i alla fall. Somalia och Haiti har väl nåt som liknar marknadsekonomi men annars är det svårt att finna.

Hmmm hur många länder har ett bruksvärdessystem på en skala?

Du måste slå nåt slags rekord i irrelevanta jämförelser...

Här har två konkreta problem på bostadsmarknaden belysta av två herrar från boverket.

Flyttskatt och hyresreglering. (Ja den finns även om inte staten reglerar hyror)
https://www.bostadspolitik.se/2017/12/12/flyttskatten-ett-av-manga-problem-pa-bostadsmarknaden/
Citera
2017-12-15, 00:11
  #14925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hmmm hur många länder har ett bruksvärdessystem på en skala?

Du måste slå nåt slags rekord i irrelevanta jämförelser...

Här har två konkreta problem på bostadsmarknaden belysta av två herrar från boverket.

Flyttskatt och hyresreglering. (Ja den finns även om inte staten reglerar hyror)
https://www.bostadspolitik.se/2017/12/12/flyttskatten-ett-av-manga-problem-pa-bostadsmarknaden/

Nej inte många länder har ett bruksvärdessystem, istället har dom genomreglerade bostadsmarknader. Ja inte Haiti och Somalia förstås men du vet, länder som liknar oss. Vill du ha marknadsekonomi kanske östra Kongo kan va nåt för dig. Där är allt till salu. Säkert bostäder med
Citera
2017-12-15, 18:57
  #14926
Medlem
Unfabricables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Var någonstans i den där rapporten hittar du något som pekar på att staten reglerar hyrorna? Förutom att de hela tiden (felaktigt) svänger sig med begreppet hyresreglering. Att HGF har i uppdrag att förhandla är inte samma sak som hyresreglering. Att man vill ta bort förhandlingssystemet låter ju inte lika bra som att säga att man vill ta bort hyresregleringen. Det rapporten visar är att HR är en populär boendeform och att det finns för få.

På tal om förstahandskontrakt verkar det inte vara någon jättebrist på detta heller i nuläget. Se här.
https://www.svd.se/bostadskon-nya-lagenheter-slapptes-utan-vantetid/i/senaste
Betyder detta att marknadshyrorna kanske snart sänks eller? Intressanta tider vi lever i.
Utan betalvägg: https://web.archive.org/web/20171215175220/https://a.pomf.cat/facbog.html
Citera
2017-12-15, 19:06
  #14927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unfabricable
Utan betalvägg: https://web.archive.org/web/20171215175220/https://a.pomf.cat/facbog.html


Mycket intressant.

– I Råcksta i Bromma fick vi släppa 33 lägenheter utanför kön, konstaterar Marika Nordström, marknadschef vid Stockholms bostadsförmedling.

Vilket bevisar att de som köar vill ha något billigt och centralt och eftersom det mesta i city har sålts till bostadsrättsföreningar då blir naturligtvis kötiden oändlig då lägenheterna är få. Men de köande har tid för de har redan ok bostad och därmed har all tid i världen att köa. Och de har råd att betala köavgiften. Kön borde avskaffas för den har ingen funktion längre.
Citera
2017-12-15, 20:49
  #14928
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Mycket intressant.

– I Råcksta i Bromma fick vi släppa 33 lägenheter utanför kön, konstaterar Marika Nordström, marknadschef vid Stockholms bostadsförmedling.

Vilket bevisar att de som köar vill ha något billigt och centralt och eftersom det mesta i city har sålts till bostadsrättsföreningar då blir naturligtvis kötiden oändlig då lägenheterna är få. Men de köande har tid för de har redan ok bostad och därmed har all tid i världen att köa. Och de har råd att betala köavgiften. Kön borde avskaffas för den har ingen funktion längre.

Fattiga stackare i paradvåningarna på Östermalm?

Jo tjena

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgast-forlorar-paradvaning-pa-ostermalm/

Fusk och mygel är vad hyresreglering leder till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in