2018-09-03, 10:02
  #16105
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Vad är det som är slut ? Dina upprepningar ?

ALLA priser sattes löjligt lågt av det moderata partikansliet. Men något exempel måste
ju vara det mest absurda.

Ännu ett bevis på att ekonomi inte är någon vetenskap utan bara ett sätt att göra de
rika rikare och de fattiga fattigare.

Om det var "det moderata partikansliet" som satte dessa låga priser och det inte hade med de reglerade hyrorna att göra kan man fråga sig varför inte det socialdemokratiska partikansliet har "rättat till problemet" under denna mandatperiod?
Citera
2018-09-03, 10:04
  #16106
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Tidningen Byggvärlden augustinumret, intervjuer med alla bostadspolitiska talesmäm.
Vet inte hur långt du kan räkan men du kan ju försöka upp till fem kanske så kan du
se hur många av dessa talesmän som använder begreppet bostadsbrist.

Och du klagade på stavfel som inte var stavfel, jösses.

Och att folk använder ordet bostadsbrist betyder inte att det finns bostadsbrist. Nu pratar allt fler om överproduktion. Det går snabbt i hockey.
Citera
2018-09-03, 10:06
  #16107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och du tycker inte det är rimligt att man försöker bygga BR i Rinkeby och därmed få in lite andra samhällsklasser än bara de mest utsatta i området? Älskar du ghetton?

Du vet väl var Joakim Larsson (m) själv bor ? Kanske var det hans egen ide att lägga
ombildningskontoret i Rinkeby så att ombildarna skulle tvingas åka dit för första
och sista gången i sitt liv. Eller var det Sten Nordin eller hans föregångare Kristina
Axen Olin ? Eller kanske Kristina Alvendal ?

Köp en BR i Rinkeby själv om du rekommenderar den boendeformen. Nära till den
nya mosken som snart kommer.

Ekonomisk segregation är en sak, etnisk en annan. Vissa förespråkar båda.

Pengar till de redan besuttna, överkörning av de mindre bemedlade. Borgerlig
bostadspolitik som nu verkar ha nått vägs ände när folk inte längre verkar ha
råd att köpa och de som redan tjänat pengar bara på att bo vill tjäna ännu lite
mera utan att anstränga sig.
Citera
2018-09-03, 10:14
  #16108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, marknadspris är det pris som den som vill betala mest erbjuder.

Sedan kan säljaren vilja ha mer men det har inte med marknadspris att göra.

Och då har jag frågat vem som ville betala mer. Och då är det alltid tomt på svar.
Om en fastighet säljs under marknadspris finns någon annan som vill betala mer.

Jag kan tycka att ett barn borde kunna förstå detta.

Och när säljaren (Stockholms då moderatledda styre) sätter priset och sätter det
löjligt lågt finns inget marknadspris utan ett politiskt styrt sådant. Allt i syfte att
avskaffa den förhatliga Allmännyttan.

Men utan hyreslägenheter blir det inga marknadshyror. Borde även du fatta. Men
meningen är inte att få sådana utan att tränga bort låg- och medelinkomsttagare
från städernas centrala delar. Så att "man" slipper se dem.

I en förort hade man istället sålt till IKANO som börjat lyxrenovera och dessutom
fått användning för sina egna produkter. Men det är skillnad på folk och folk.
Citera
2018-09-03, 10:16
  #16109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och du tycker inte det är rimligt att man försöker bygga BR i Rinkeby och därmed få in lite andra samhällsklasser än bara de mest utsatta i området? Älskar du ghetton?

Jag tycker du skall bege dig ut till förorten och propagera för det fantastiska i att äga
sitt boende, speciellt i ett s k utanförskapsområde. Alliansen lyckades ju inte direkt
med att sälja ut till de boende där. Så det blev till slumvärdar istället. Du kanske
kan hopa med det.

Glöm inte att läsa högt ur läroböckerna i nationalekonomi där det står att alla varor
och tjänster är precis samma sak ! Det är sådant invånarna därute vill höra !
Citera
2018-09-03, 10:19
  #16110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Andra kunde ha bjudit högre men ingen gjorde det.

Vilka då ? Du kan väl svara på en enkel fråga. Ombildningsreaförnekare.
Citera
2018-09-03, 10:21
  #16111
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Vilka då ? Du kan väl svara på en enkel fråga. Ombildningsreaförnekare.

Känner du inte till att hyresfastigheter kan säljas, hyresfastighetssäljarförnekare.
Citera
2018-09-03, 10:24
  #16112
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Problemet är ju att ifall nån annan velat köpa fastigheten så är värdet som en HR. Dvs de kan inte vräka de befintliga hyresgästerna. För besittningsrätten är extremt stark. Och de kan inte höja hyran för att motivera ett högre pris än exempelvis de 20K m2 som du pratar om. För hyran är ju framförhandlad och satt enligt bruksvärdesprincipen.

Så då blir priset på en hyresrättsfastighet relativt låg. Allt tack vare regleringarna!
Problemet är inte hyresregleringen, det ger oss tvärtom alla möjlighet att bo bra till en vettig kostnad. Orsaken till problemet är istället Alliansens beslut att sälja ut våra gemensamt ägda hyresfastigheter till de boende. På grund av detta har hyresmarknaden i Stockholm gått miste om hundratusen hyreslägenheter.
Citera
2018-09-03, 10:27
  #16113
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu verkar du ha blivit helt stirrig efter alla misstag du begått, slappna av lite nu och tänk efter lite innan du skriver igen. Det är ingen bra strategi att börja med en massa halmgubbar när du så katastrofalt har gjort bort dig efter alla misstag.

Det var också du som lekte språkpolis och hävdade att getto var felstavat trots att det inte var det. Sedan påstår du nu att det är jag som bestämmer vilka ord som får användas. Har du fått hjärnblödning?



Andra kunde ha bjudit högre men ingen gjorde det.
Nej, de kunde inte bjuda högre eftersom det inte var ett anbudsförfarande. Priset var bestämt i förväg.
Citera
2018-09-03, 10:28
  #16114
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet är inte hyresregleringen, det ger oss tvärtom alla möjlighet att bo bra till en vettig kostnad.

Det stämmer ju inte, man får vänta i evigheter på ett kontrakt.
Citera
2018-09-03, 10:30
  #16115
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nej, de kunde inte bjuda högre eftersom det inte var ett anbudsförfarande. Priset var bestämt i förväg.

Hur hög påstår du att rabatten var då, vilket marknadsvärde hade hyreslägenheterna, du har hittills vägrat att svara på det.
Citera
2018-09-03, 10:35
  #16116
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur hög påstår du att rabatten var då, vilket marknadsvärde hade hyreslägenheterna, du har hittills vägrat att svara på det.
En hyreslägenhet har inget marknadsvärde, eftersom den inte kan köpas eller säljas. Men fastigheten köps för att omvandla till bostadsrätter, och dessa har ett marknadsvärde. Som alltså är det dubbla eller tredubbla mot vad hyresgästerna behövde betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in