2018-09-02, 16:49
Medlem
Kollat på statistiken för veckan nu när veckan börjar ta slut. Nattsvart i Stockholm!

135 lägenheter sålda i Stockholms innerstad de senaste 7 dagarna jämfört med 164 motsvarande vecka förra året.

Förra året föll priserna 20000 kronor mellan toppveckan 3 augusti och botten den 14 december enligt bostadspriserna.nu.

I årkom toppen 4 augusti och den första september har priserna rasat 12000 kronor sen sommarens topp. Förra året hade priserna bars gått ner 9000 fram till första september. Det går brant utför I Stockholm, priserna faller en tredjedel snabbare med 18% färre sålda lägenheter.

I hela Sverige så föll priserna knappt 3000 kronor mellan toppen och första september. I år är fallet är fallet på över 4000 kronor trotts lägre topp.

1454 lägenheter sålda senaste veckan i Sverige, 1847 samma vecka förra året.

I höst brakar det ihop.
2018-09-02, 17:05
Medlem
Metallharrys avatar
Expressen gör idag en grej av bostadsbristen inför valet, med 4 artiklar.

Bostadsbristen - det vill partierna göra
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/bostadsbristen-det-vill-partierna-gora/

En halv generation unga lämnas utanför
https://www.expressen.se/dinapengar/frida-bratt/en-halv-generation-unga-lamnas-utanfor/

Bostadsbristen har ökat sen förra valet
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/bostadsbristen-har-okat-sen-forra-valet/

Och här, min personliga favorit, snyftartikeln om trebarnsmamman.
Trebarnsmamman Stina har haft osäkra kontrakt i 12 år
https://www.expressen.se/nyheter/qs/trebarnsmamman-stina-har-haft-osakra-kontrakt-i-12-ar/

"Stina har jobbat som manusförfattare, läst en prestigefull masterutbildning på Stockholms dramatiska högskola och stått i bostadskö i 10 år. Men hon har inte kunnat samla ihop pengar till en kontantinsats och kan inte ta bostadslån eftersom hon saknar heltidsanställning. Att få ett förstahandskontrakt i närheten av barnens skolor i Stockholms innerstad via bostadskön har hon helt gett upp."

Sånt här kan göra mig så otroligt vansinnig att läsa. Sen när blev det en mänsklig rättighet att få ett förstahandskontrakt i stockholms innerstad? Har hon stått i bostadskö i 10 år har hon garanterat haft möjligheter att få ett förstahandskontrakt i närförorter som exempelvis alvik, hägersten eller enskede, men detta är inte gott nog.

I övrigt kan jag tycka det är märkligt att man väntar med bostadsfrågan till 7 dar innan valet innan man gör det till en grej i media.
2018-09-02, 17:06
Medlem
kalipp0s avatar
En bild säger mer än tusen ord? Svensk bostadsmarknad och politiska situation:
https://i.redd.it/41memkytatj11.png
2018-09-02, 17:57
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry

"Stina har jobbat som manusförfattare, läst en prestigefull masterutbildning på Stockholms dramatiska högskola och stått i bostadskö i 10 år. Men hon har inte kunnat samla ihop pengar till en kontantinsats och kan inte ta bostadslån eftersom hon saknar heltidsanställning. Att få ett förstahandskontrakt i närheten av barnens skolor i Stockholms innerstad via bostadskön har hon helt gett upp."

Sånt här kan göra mig så otroligt vansinnig att läsa. Sen när blev det en mänsklig rättighet att få ett förstahandskontrakt i stockholms innerstad? Har hon stått i bostadskö i 10 år har hon garanterat haft möjligheter att få ett förstahandskontrakt i närförorter som exempelvis alvik, hägersten eller enskede, men detta är inte gott nog.
.

Undrar hur hon röstar? Röstar hon för partier som vill ta in 100k nya människor varje år och som blir placerade i befintliga HR! Eller röstar hon för partier som vill begränsa invandringen?

Eller hon kanske inte ser sambandet mellan hennes uteblivna lägenhet och hutlös invandring!
Senast redigerad av Foruejsonly 2018-09-02 kl. 18:38.
2018-09-02, 17:58
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0

Hahaha!! Va fan! Riktigt bra!

Man måste vara rätt desperat när man delar så på sociala medier. Eller det kanske är standard, men tycker oftast man ser folk som delar andras bostäder till försäljning, inte sina egna.
2018-09-02, 18:01
Avslutad
"Isabella Löwengrips nya hus för 30 miljoner!! –Vlog"
https://www.youtube.com/watch?v=75OxVy0lRNg

Lyssna från 4:20

Hon verkar alltså ha köpt hus på Lidingö för 30 millar och HOPPAS sälja sitt gamla där för 13 millar (har legat ute för 11-12 enligt intervjuaren).
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-09-02 kl. 18:08.
2018-09-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0

Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Hahaha!! Va fan! Riktigt bra!

Man måste vara rätt desperat när man delar så på sociala medier. Eller det kanske är standard, men tycker oftast man ser folk som delar andras bostäder till försäljning, inte sina egna.

Såld 3 veckor senare

https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-2rum-centralt-upplands-vasby-kommun-stallgatan-15a-820257
2018-09-02, 19:42
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Jag tror att det är kris på riktigt nu. De som jag har bevakning på, 2r på Kungsholmen och Vasastan, de säljs ju för fan ingenting.

Lägenheterna som kommit ut i augusti är till 8 av 10 fall sånna som låg ute innan sommaren. Kan inte vara en hög procent som säljs just nu.

Hur ser ni andra som har bevakning på saken?

MVH
https://www.hemnet.se/bostader?advanced=1&location_ids%5B%5D=17744&curre nt_bid=1&water_coastline_only=0&upcoming=1&row_hou se=1&deactivated_before_open_house_day=1

Budgivning på över 800 objekt i Stockholm just nu. Men det hade ju varit intressant att veta hur många av dessa bud som är under utgångspris också!
2018-09-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vad har ni för tankar om butiksdöden, internethandeln och påverkan på stadskärnorna - och i förlängningen en ändrad syn på attraktiva områden och attraktiva adresser? Jag gissar att svenska stadskärnor kommer att vara rejält förändrade om fem år, och de som tror att bostäder är stabila investeringar blir nog chockade... Vissa stadskärnor är redan nu utarmade, och det bör påverka bostadspriserna...
Hittills tror jag inte det har påverkat bostadsmarknaden i någon högre grad, men det kommer säkert att göra det när det blir sämre tider. Det jag ser som mest negativt för "stadsboendekulten" är trenden att centrala delar i våra städer tenderar att alltmer bli uppehållsplatser för kriminella och/eller dagdrivande element.

Men det som jag ser som mest motsägelsefullt är överskottet och utbudet av kommersiella lokaler i städernas mer perifera områden. Det vimlar av annonser om att det finns handels- och lagerlokaler att hyra. Dessa är naturligtvis inte lämpade som bostäder, men det visar ändå på en skevhet som jag tror måste rättas till.
2018-09-02, 20:11
Medlem
highstakess avatar
Har lagt flertal bud på nyproducerade JM lägenheter, ca 30% under utsatt pris och dom vägrar acceptera.

PÅ alla lägenheter har jag varit den enda spekulanten. Jag behöver inga lån och betalar med cash, men är inte sugen på att betala överpris, då den dagen jag ska sälja vill man ju ha tillbaka det man investerat. Jag pratade med en mäklare som säljer år JM och det är väldigt många som inte får lån eller kan sälja sina gamla lägenheter till ett vettigt pris.

Så min fråga är varför kan dom inte bara kränga skiten till mig, trodde allt handlade om att få lägenheterna sålda snabbt, snarare än att sitta på flera. JM sitter på 3858 osålda lägenheter atm. Handlar det inte bara om att kränga dom, då dom har gjort en så stor vinst tidigare, då får man ta break even ibland.

Jag behöver inte sälja mitt gamla hus då jag kommer använda den som sommarstuga.

Är det bara vänta ut dom?? Dom kan ju inte sitta på massa lägenheter i alla evighet och snart kanske den stora kraschen kommer. Hur kan dom säga nej till mina bud utan att ens komma med seriösa motbud, dom har sänkt sig 500k på några objekt, men jag tycker fortfarande det är för dyrt.

På hemnet ligger dom ute för normal pris fortfarande, tror det skulle sticka hårt i ögonen på dom som har förbokat och betalat om du sänker allt för mycket, men det borde ju inte hindra dom att ta några skambud och aldrig redovisa vad som såldes för? Förstår inte hur dom tänker, det är buyers market nu. Jag har ett bra boende atm och kan vänta tills det går riktigt illa. Tänkte kasta iväg ett bud på 2,5 mille på en nyprod, som legat ute i snart 2 år för 4,8 mille.

Det flesta bud jag har lagt ligger runt en mille under utgångspriserna på 3,3 mille typ, mäklarna orkar snart inte med mig mer, men å andra sidan är jag den ända som visar intresse. Vad tycker ni, är jag en snål jävel?
Senast redigerad av highstakes 2018-09-02 kl. 20:18.
2018-09-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vad har ni för tankar om butiksdöden, internethandeln och påverkan på stadskärnorna - och i förlängningen en ändrad syn på attraktiva områden och attraktiva adresser?

Jag gissar att svenska stadskärnor kommer att vara rejält förändrade om fem år, och de som tror att bostäder är stabila investeringar blir nog chockade... Vissa stadskärnor är redan nu utarmade, och det bör påverka bostadspriserna...

Om det får någon effekt så kommer eventuella nedläggningar göra lokaler mer tillgängliga för alternativ handel(dvs inte de stora kedjorna), hantverkare och tjänsteföretag som är i tidiga skeden, detta ser man redan i B och C lägen.

Jag tror inte att du kommer märka någon direkt skillnad om 5 år, det är inte stadskärnorna som kommer ta den stora smällen, det är externhandeln, så fort e-handel med livsmedel slagit igenom ordentligt så kommer kundflödet ut till åkrarna minska rejält, ankarbutiker i externhandeln är typ ICA Maxi och IKEA. Ute på åkern är den lokala(dvs typ inom gångavstånd) köpkraften typ 0.
2018-09-02, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Har lagt flertal bud på nyproducerade JM lägenheter, ca 30% under utsatt pris och dom vägrar acceptera.

PÅ alla lägenheter har jag varit den enda spekulanten. Jag behöver inga lån och betalar med cash, men är inte sugen på att betala överpris, då den dagen jag ska sälja vill man ju ha tillbaka det man investerat. Jag pratade med en mäklare som säljer år JM och det är väldigt många som inte får lån eller kan sälja sina gamla lägenheter till ett vettigt pris.

Så min fråga är varför kan dom inte bara kränga skiten till mig, trodde allt handlade om att få lägenheterna sålda snabbt, snarare än att sitta på flera. JM sitter på 3858 osålda lägenheter atm. Handlar det inte bara om att kränga dom, då dom har gjort en så stor vinst tidigare, då får man ta break even ibland.

Jag behöver inte sälja mitt gamla hus då jag kommer använda den som sommarstuga.

Är det bara vänta ut dom?? Dom kan ju inte sitta på massa lägenheter i alla evighet och snart kanske den stora kraschen kommer. Hur kan dom säga nej till mina bud utan att ens komma med seriösa motbud, dom har sänkt sig 500k på några objekt, men jag tycker fortfarande det är för dyrt.

På hemnet ligger dom ute för normal pris fortfarande, tror det skulle sticka hårt i ögonen på dom som har förbokat och betalat om du sänker allt för mycket, men det borde ju inte hindra dom att ta några skambud och aldrig redovisa vad som såldes för? Förstår inte hur dom tänker, det är buyers market nu. Jag har ett bra boende atm och kan vänta tills det går riktigt illa. Tänkte kasta iväg ett bud på 2,5 mille på en nyprod, som legat ute i snart 2 år för 4,8 mille.

Det flesta bud jag har lagt ligger runt en mille under utgångspriserna på 3,3 mille typ, mäklarna orkar snart inte med mig mer, men å andra sidan är jag den ända som visar intresse. Vad tycker ni, är jag en snål jävel?
Fortsätt. Mest tålamod vinner!
Utbud och efterfrågan. Säljaren får anpassa sig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in