Citat:
Ursprungligen postat av
Trotsbud
Känner till 5st sålda objekt norr om stockholm senaste 3 mån, som inte finns på booli.
Mäklarna i varje fall undvek att registrera skambuden som objekten såldes för, utgångspriset på ett objekt var 2,6 mille som andra objekt i området, men såldes för 2,05. Det ser ut som att objekten bara plockas bort från hemnet, men de är sålda.
Alltså, jag tvivlar inte på att sånt förekommer,
men har svårt att se att mäklarna skulle tjäna så mycket på att mörka de faktiska priserna?
Om de får den officiella statistiken att se 'bättre' ut än verkligheten så kommer de ju få svårt att genomföra nästa affär då säljaren förväntar sig högre pris än vad marknaden är beredd att betala.
Obs att mäklarna tjänar själva inte så mycket på höga priser. Deras levebröd är att ha en hög omsättning, dvs så snabba affärer som möjligt. Om de kan peka på sjunkande priser så kan de lättare motivera en säljare att acceptera ett skambud och gå vidare till nästa affär.
Edit: Jag var inne på ett mäklarkontor för ett tag sedan där jag hörde en mäklare per telefon uppgivet försöka få en säljare att acceptera ett skambud. Han försökte lönlöst att få säljaren att fatta att hans hus inte var värt så mycket som han trodde. En anekdot i sammanhanget, men det visar min poäng .