2018-09-01, 05:40
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Hur har augusti gått? Man har tidigare i tråden sagt att augusti kommer gå bra.
Enligt Penates: säsongsjusterat riktigt illa.
2018-09-01, 09:30
Medlem
Mycket intressant podd om fastighetsmarknaden, både kommersiella och bostäder, i Sverige. Med Navets VD Göran Hellström.

“Snart har vi bostäder som inte säljs”
Hellström menar att det blir smärtsamt att konvertera dessa bostäder till något annat. Vilka kommer att drabbas av värken mest, vilka går under och vilka överlever? Han är kritisk mot bostadsrättskonstruktionen. Han anser även att bostadsutvecklarna har förstört marknaden. Skulle tro att de snart kallas för bostadsavvecklarna.

https://fastighetsnytt.se/podcast/86766/
2018-09-01, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Känner till 5st sålda objekt norr om stockholm senaste 3 mån, som inte finns på booli.

Mäklarna i varje fall undvek att registrera skambuden som objekten såldes för, utgångspriset på ett objekt var 2,6 mille som andra objekt i området, men såldes för 2,05. Det ser ut som att objekten bara plockas bort från hemnet, men de är sålda.

Alltså, jag tvivlar inte på att sånt förekommer,
men har svårt att se att mäklarna skulle tjäna så mycket på att mörka de faktiska priserna?

Om de får den officiella statistiken att se 'bättre' ut än verkligheten så kommer de ju få svårt att genomföra nästa affär då säljaren förväntar sig högre pris än vad marknaden är beredd att betala.

Obs att mäklarna tjänar själva inte så mycket på höga priser. Deras levebröd är att ha en hög omsättning, dvs så snabba affärer som möjligt. Om de kan peka på sjunkande priser så kan de lättare motivera en säljare att acceptera ett skambud och gå vidare till nästa affär.

Edit: Jag var inne på ett mäklarkontor för ett tag sedan där jag hörde en mäklare per telefon uppgivet försöka få en säljare att acceptera ett skambud. Han försökte lönlöst att få säljaren att fatta att hans hus inte var värt så mycket som han trodde. En anekdot i sammanhanget, men det visar min poäng .
Senast redigerad av T-bot 2018-09-01 kl. 09:47.
2018-09-01, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Mycket intressant podd om fastighetsmarknaden, både kommersiella och bostäder, i Sverige. Med Navets VD Göran Hellström.

Hellström menar att det blir smärtsamt att konvertera dessa bostäder till något annat. Vilka kommer att drabbas av värken mest, vilka går under och vilka överlever? Han är kritisk mot bostadsrättskonstruktionen. Han anser även att bostadsutvecklarna har förstört marknaden. Skulle tro att de snart kallas för bostadsavvecklarna.

BR känns som det fullt naturliga sedan 25 år, minst. Jag vet inte vilken attityden till HR och BR respektive var på 70- och 80-talet. Idag har HR dåligt rykte, "det bor bara socialfall och invandrare där" men jag söker själv efter små hyresrätter därför att de passar in i mitt liv. Inte helt lätt att få tag på dessa. Vissa snygga, påkostade BR ute på landsorten kan vara väldigt dyra de också. Det är alltid så om de ligger nära bra kollektiva kommunikationsstråk.

Bankerna förstås älskar väl bostadsrätter.
2018-09-01, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-bot
men har svårt att se att mäklarna skulle tjäna så mycket på att mörka de faktiska priserna?

Om de får den officiella statistiken att se 'bättre' ut än verkligheten så kommer de ju få svårt att genomföra nästa affär då säljaren förväntar sig högre pris än vad marknaden är beredd att betala.

Obs att mäklarna tjänar själva inte så mycket på höga priser. Deras levebröd är att ha en hög omsättning, dvs så snabba affärer som möjligt. Om de kan peka på sjunkande priser så kan de lättare motivera en säljare att acceptera ett skambud och gå vidare till nästa affär.

Edit: Jag var inne på ett mäklarkontor för ett tag sedan där jag hörde en mäklare per telefon uppgivet försöka få en säljare att acceptera ett skambud. Han försökte lönlöst att få säljaren att fatta att hans hus inte var värt så mycket som han trodde. En anekdot i sammanhanget, men det visar min poäng .

Annonserar mäklarna lägre priser än vad folk förväntar sig så blir det som du säger, inga affärer. De vill hålla skenet uppe av att man "tjänar pengar på att bo".

Alltså detta med bostadskarriär har tutats i så många så att det är inte sant. Min frus morfar, ensam aktieägare till ett företag som omsätter ~500MSEK pratar med oss om bostadskarriär och att priserna "alltid går upp". Svenskarna är förda bakom ljuset och nu jävlar ska korthuset rasa.
2018-09-01, 11:05
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Lite så resonerar jag också även om jag förstår att det som mäklare gäller att hitta en balans mellan att sälja in sig själv, i mening jag ser till att du får mer för din bostad, och att överhuvudtaget få bostaden såld. Som mäklare skulle jag välkomna krigsrubriker om bostadsprisnedgång som drar ned säljarnas förväntningar. Det skulle göra mitt arbete enklare samtidigt som jag enklare skulle överträffa deras förväntningar och därmed få gott rykte och fler uppdrag.

// CC
2018-09-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Idag har HR dåligt rykte, "det bor bara socialfall och invandrare där" men jag söker själv efter små hyresrätter därför att de passar in i mitt liv. Inte helt lätt att få tag på dessa. Vissa snygga, påkostade BR ute på landsorten kan vara väldigt dyra de också. Det är alltid så om de ligger nära bra kollektiva kommunikationsstråk.

Bankerna förstås älskar väl bostadsrätter.

Det beror sig väl lite på vilken umgängeskrets man har, 1 av närmaste vänner med sin familj bor i hyresrätt, det finns fina områden med stora hyresbestånd, man kan väl säga att han har gjort hyreskarriär, började med 1 RoK och bytt upp sig, och nu bor dom i 4 RoK(fick rätt nyligen barn 2&3 dock, tvillingar), som jag skrivit tidigare hade det hade varit intressant att se hur många bytesaffärer som genomförs.

Senast idag när jag och tjejen var ute och sprang/tränade såg jag en ny annons upptejpad(tog ett foto)det är en ganska så typisk annons för mitt område iaf, dvs man söker större yta.

Citat:
"Finnes: Välplanerad, mysig trea i halvetage på Viktoriagatan i Vasastan. Sekelskiftes med högt i tak, stuckatur och djupa fönsternischer. 107 m2. Hyra 9850 kr.

Önskas: 4-5 i detta området"

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Navet är ett fint företag, speciellt efter att dom förvärvade Industrifakta som producerar rätt så bra analyser. Skall lyssna när jag får tid.
2018-09-01, 11:32
Medlem
Citat:

Finns ett antal anledningar inte rapportera låga priser.

Finns jämförelsesajter för att hitta mäklare som anger och rankar medelkvadratmeterpris för vad mäklare sålt för i området. (Extremt dåligt och orättvist mått på hur bra en mäklare är såklart).

Säljaren vill inte "svika" grannarna och dra ner medelpriset i statistiken så det tas bort från Hemnet.

Säljaren skäms och känner sig blåst och vill inte att snokande vänner, grannar och släktingar ska veta vad bostaden gick på.
2018-09-01, 11:39
Medlem
Jag tror att det är kris på riktigt nu. De som jag har bevakning på, 2r på Kungsholmen och Vasastan, de säljs ju för fan ingenting.

Lägenheterna som kommit ut i augusti är till 8 av 10 fall sånna som låg ute innan sommaren. Kan inte vara en hög procent som säljs just nu.

Hur ser ni andra som har bevakning på saken?

MVH
2018-09-01, 11:57
Avslutad
Hemnet, Stockholms län, inkl kommande: 8 255

Detta var verkligen konstigt, i princip samma siffra som i onsdags. Har veckodynamiken helt försvunnit…

Struntar man kanske i visningar redan nu pga valet...
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-09-01 kl. 12:00.
2018-09-01, 12:03
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Hemnet, Stockholms län, inkl kommande: 8 255

Detta var verkligen konstigt, i princip samma siffra som i onsdags. Har veckodynamiken helt försvunnit…

Struntar man kanske i visningar redan nu pga valet...

Det måste vara pga valet väl? Majoriteten av alla visningar sker ju på söndagar, så om det läggs ut denna helg är ju en av visningarna nästa söndag, på valdagen.

Förväntar mig en uppsjö av till salu veckorna efter valet, och en prisnedgång i sept vs aug.
2018-09-01, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Det måste vara pga valet väl? Majoriteten av alla visningar sker ju på söndagar, så om det läggs ut denna helg är ju en av visningarna nästa söndag, på valdagen.

Förväntar mig en uppsjö av till salu veckorna efter valet, och en prisnedgång i sept vs aug.
Ja, det är nog lite time out nu.

Ser dock att Erik Olsson har ganska många visningar i Stockholm imorgon, men allt är ju relativt.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-09-01 kl. 12:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in