2018-09-01, 17:31
Medlem
Hemnets All Time High på bostadsrättsutbud är intressant. Både nya och begagnade ökar, men nybyggen mest, vilket är förståeligt då byggandet gick i gång ungefär samtidigt. De begagnade kan vara sådana som folk vill sälja då de tecknat sig för en ny lägenhet, skiljer sig, flyttar eller klarar inte av lånen. Ska bli intressant att se vad som dyker upp hos kronofogden.

Av de nyproducerade lägenheterna fanns det i veckan 45 procent fler ute till försäljning än samma vecka förra året. För befintliga lägenheter var siffran 16 procent högre hos Hemnet.

https://omniekonomi.se/rekordmanga-boratter-till-salu-hogsta-vi-uppmatt/a/EoM4ga
2018-09-01, 18:26
Medlem
Tulliuss avatar
Tycker vi skall börja följa omsättningen på Hemnet Sthlms län, alla objekt.

Förra lördagen var det 34 912 st objekt som sålts de senaste 12 månaderna.
Idag är det 34 844 objekt som sålts de senaste 12 månaderna
Skillnad: 68 objekt vilket motsvarar 3536 objekt på årsbasis, dvs 10 % av omsättningen

Vi vet även att det förra hösten var drygt 37 000 objekt som sålts de senaste 12 månaderna så omsättningen hade redan förra veckan minskat med 6 % på årsbasis, säsongsjusterat (eftersom siffrorna är 12 månader rullande)

Jag har även noterat följande helårssiffror:
2014: 32 104
2015: 37 018
2016: 35 126
2017: 37 755

Edit: Dubbelkollade på Hemnet och fick följande siffror nu:
2014: 32 201
2015: 37 140
2016: 35 336
2017: 38 303
2018 hittills: 22 444

Ingen större skillnad, men konstigt att det har ändrat sig.
Senast redigerad av Tullius 2018-09-01 kl. 18:58.
2018-09-01, 19:24
Medlem
Det kommer bli stålbad för all som jobbar inom bygg o dom som är beroende av det.
Tack som fan sossjävlar o modderatter för ni lurade i folk att det behövdes miljoner nya bostäder, det var enkom invällare som fyllde ut ökningen av behov, och dom har inga pengar att köpa för.

Hade vi byggt kanske 40% av detta hade det vart tillräckligt
Senast redigerad av runorkul 2018-09-01 kl. 19:26.
2018-09-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Det kommer bli stålbad för all som jobbar inom bygg o dom som är beroende av det.
Tack som fan sossjävlar o modderatter för ni lurade i folk att det behövdes miljoner nya bostäder, det var enkom invällare som fyllde ut ökningen av behov, och dom har inga pengar att köpa för.

Hade vi byggt kanske 40% av detta hade det vart tillräckligt
Överhettning är ett rätt vanligt ekonomiskt problem. Har IMO rätt lite med våra makthavare att göra.
2018-09-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Lite så resonerar jag också även om jag förstår att det som mäklare gäller att hitta en balans mellan att sälja in sig själv, i mening jag ser till att du får mer för din bostad, och att överhuvudtaget få bostaden såld. Som mäklare skulle jag välkomna krigsrubriker om bostadsprisnedgång som drar ned säljarnas förväntningar. Det skulle göra mitt arbete enklare samtidigt som jag enklare skulle överträffa deras förväntningar och därmed få gott rykte och fler uppdrag.

// CC

Jo, precis. Det är en bslansgång. Med för kraftiga nedgångar så tappar man köparna istället. Då blir de avvaktade. Det är naturligtvis lättare att sälja i en uppåtgående marknad. Så mycket förstår jag.

Frågan är som sagt hur man agerar som säljare eller mäklare för att få sålt på en vikande marknad. Det känns inte lika självklart.
2018-09-01, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Frågan är väl hur mycket av utbudet som är ”äkta”, det vill säga faktiskt beredd att sälja till nytt marknadspris. Exempelvis är det värdelöst att sälja om du planerar att köpa nytt och inte får loss pengar till kontantinsatsen.

Inbillar mig att det finns samma problematik på säljsidan som på köpsidan där att vilja köpa och att kunna köpa inte är samma sak.
Jag gissar det flesta som säljer oxå vill köpa upp sig.
Men kommer det inte nya bolånetorskar nedifrån som köper gamla bolånetorskars bostäder så är det klart att pyramidspelet avstannar.
2018-09-02, 05:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Överhettning är ett rätt vanligt ekonomiskt problem. Har IMO rätt lite med våra makthavare att göra.
Det har allt med våra makthavare att göra. Det är de som öppnat gränserna, bidragskranarna, vägrat skruvat åt kreditkranen i tid. Så äras den som äras bör.
2018-09-02, 05:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag gissar det flesta som säljer oxå vill köpa upp sig.
Men kommer det inte nya bolånetorskar nedifrån som köper gamla bolånetorskars bostäder så är det klart att pyramidspelet avstannar.
Vi är inne i en fas där marknaden har börjat tappa farten. Slutar det uppåtgående momentumet så kommer det vika skarpt nedåt snart. Att sitta och trycka på sina bostäder går bara så länge. Snart kommer en justering som gör att köpare och säljare kommer att mötas igen. 10 %? 20% ? 30 %? Vi får se.
2018-09-02, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi är inne i en fas där marknaden har börjat tappa farten. Slutar det uppåtgående momentumet så kommer det vika skarpt nedåt snart. Att sitta och trycka på sina bostäder går bara så länge. Snart kommer en justering som gör att köpare och säljare kommer att mötas igen. 10 %? 20% ? 30 %? Vi får se.

Börjar priserna gå ner blir det omvänd psykologi mot nu. 30% ner är inte alls särskilt omöjligt. Om bankerna slutar låna ut, och det har hänt förr, hur ska folk då kunna betala med lånade pengar? Då fryser marknaden helt.
2018-09-02, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Börjar priserna gå ner blir det omvänd psykologi mot nu. 30% ner är inte alls särskilt omöjligt. Om bankerna slutar låna ut, och det har hänt förr, hur ska folk då kunna betala med lånade pengar? Då fryser marknaden helt.

Men enligt den senaste statistiken har bankerna inte slutat låna ut. Det är bara lånetillväxten som börjat bedarra. Kanske pga att folk inte får låna lika mycket som tidigare. Eller så har folk dragit öronen åt sig och vågar inte låna så som förr. Men om priserna kommer ner och möter efterfrågan som det påstås finns så borde vi snart hitta ett golv. De som byggt dyrt får dock problem.
2018-09-02, 13:50
Medlem
Vad har ni för tankar om butiksdöden, internethandeln och påverkan på stadskärnorna - och i förlängningen en ändrad syn på attraktiva områden och attraktiva adresser? Jag gissar att svenska stadskärnor kommer att vara rejält förändrade om fem år, och de som tror att bostäder är stabila investeringar blir nog chockade... Vissa stadskärnor är redan nu utarmade, och det bör påverka bostadspriserna...
2018-09-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det har allt med våra makthavare att göra. Det är de som öppnat gränserna, bidragskranarna, vägrat skruvat åt kreditkranen i tid. Så äras den som äras bör.

Precis, vi kan inte ens ana omfattningen. Här är ett exempel där det offentliga driver marknaden. Iofs inte bostadsmarknaden direkt men det är ju ofta samma företag som bygger kontor och bostäder.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/castellum-hyr-ut-toppniva-orebro/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in