2018-09-02, 07:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Lokalitet i rum och tid ger inte en bild av hur den globala medeltemperaturen förändras
Jag tycker att du fokuserar dig på för korta tidsperioder för att det ska ge en bra bild av vad som händer med klimatet. I min signatur finns en länk till sammanställningar med bl.a. 1-års, 3-års, 6-års och 10-års medelvärden av den globala temperaturen. Från den är det IMO uppenbart att enstaka månader inte är relevanta, ungefär som enstaka platser eller områden inte är relevanta, om det är det globala klimatet man vill fokusera på.

Det finns bra sammanställningar över hur den globala medeltemperaturen stiger.
Här är tre sammanställningar över hur den globala medeltemperaturen har utvecklats, baserade på temperaturmätningar med termometer på eller mycket nära Jordens yta.
– NASA's GISTEMP
– CRUTEM
– NOAA/NCDC
Dom är alla samstämmiga och trovärdiga i bemärkelsen att det är osannolikt att dom är behäftade med något större fel.
https://www.skepticalscience.com/surface-temperature-measurements-advanced.htm

Här är två sammaställningar över hur den globala medeltemperaturen har utvecklats, baserat på strålningsmätningar från satelliter som sedan med beräkningsmodeller (lite som klimatmodeller) omräknats till temperatur, globalt, men också för olika områden på Jorden.
– Copernicus
– RSS

Copernicus: "The global temperature for June 2018 was well above average, in line with the upward trend of 0.18°C per decade seen in global temperature data from 1979 onwards."
https://climate.copernicus.eu/resources/data-analysis/average-surface-air-temperature-analysis/monthly-maps/surface-air-10

RSS: "Trend = 0.196°K/decade"
http://images.remss.com/msu/msu_time_series.html

Alla dessa fem är trovärdiga och samstämmiga
RSS avvek tidigare från markbaserade mätserier och Copernicus. För snart två år sedan upptäcktes fel i den modell som RSS tidigare använde för att från strålningsdata som proxi beräkna temperaturen på Jorden. När RSS korrigerade sin modell för de fel som upptäckts blev resultatet som erhölls samstämmigt med resultatet från de tre markbaserade mätningarna ovan.

Varför fortsätter UAH att vara ett svart får?
I snart två år har UAH känt till vilka fel det var som gjorde att RSS tidigare fick betydande fel i sina temperaturserier. Fel som RSS genast rättade när dom blev medvetna om felen. Dessa fel kvarstår fortfarande i UAH-s beräkningsmodell. Varför har UAH inte åtgärdat detta, efter snart två år?

Varför väljer du alltid att citera UAH när du vet att UAH är otillförlitliga jämfört med de fem samstämmiga temperatursammanställningarna?
Det naturliga svaret på den frågan är att dom tillhandahåller ett resultat som, även om det är felaktigt, passar din agenda. Finns det någon annan möjlig förklaring?

Lägg diskussionen om UAH åt sidan - där finns det olika uppfattningar även bland forskare - så håller jag med dig till fullo. Man måste titta på ett längre perspektiv och låta bli att ta intryck av isolerade och lokala väderfenomen som den varma sommaren vi har haft när man studerar klimatförändringar. Jag vill trots det påpeka att man ser en nedåtgående trend sedan toppåret 2016. Vi får väl se om det håller i sig. Då får väl IPCC återigen revidera sina kalkyler.
Citera
2018-09-02, 07:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Nej alltså? Du har inte förstått att vi måste begränsa våra utsläpp av växthusgaser.

Du läste uppenbarligen inte mitt inlägg.
Så här: problemet är att Rockström med stor sannolikhet inte uttrycker sig som han gör i medier i sin forskning. Det är det bedrägliga i hela hans föreställning inför publikum. Han följer naturligtvis en korrekt vetenskaplig standard i sina publikationer. Men som jag försöker visa här i ett tidigare inlägg på morgonen så betyder det inte nödvändigtvis att han representerar sanningen.
Citera
2018-09-02, 07:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lägg diskussionen om UAH åt sidan - där finns det olika uppfattningar även bland forskare - så håller jag med dig till fullo. Man måste titta på ett längre perspektiv och låta bli att ta intryck av isolerade och lokala väderfenomen som den varma sommaren vi har haft när man studerar klimatförändringar. Jag vill trots det påpeka att man ser en nedåtgående trend sedan toppåret 2016. Vi får väl se om det håller i sig. Då får väl IPCC återigen revidera sina kalkyler.

Uppe med tuppen, ser jag!
Det ska bli en varm och fin dag i dag i delar av Sverige. Inte har väl det mycket med klimat att göra?

Om man tittar på globala månadsmedeltemperaturer och även årsmedeltemperaturer kan man hitta perioder när det går upp och perioder då det går ner. Men, det är väl den långsiktiga trenden som är intressant, eller?

Citera
2018-09-02, 07:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Uppe med tuppen, ser jag!
Det ska bli en varm och fin dag i dag i delar av Sverige. Inte har väl det mycket med klimat att göra?

Om man tittar på globala månadsmedeltemperaturer och även årsmedeltemperaturer kan man hitta perioder när det går upp och perioder då det går ner. Men, det är väl den långsiktiga trenden som är intressant, eller?

Exakt! Tala nu bara om detta för resten av gänget i tråden.
Citera
2018-09-02, 07:50
Medlem
lasternassummas avatar
Forbes om klimat m.m.
En intressant, inte helt ny, artikel i Forbes, kopplar samman befolkningsutveckling, livsmedelsproduktion, avskogning, användning av fossila bränslen och klimatet på ett sätt jag tycker att man måste göra. Dessa är inte isolerade företeelser utan kopplar till varandra.

"Human activities are behind the extinction crisis. Commercial agriculture, timber extraction, and infrastructure development are causing habitat loss and our reliance on fossil fuels is a major contributor to climate change."

https://www.forbes.com/sites/drewhansen/2016/02/09/unless-it-changes-capitalism-will-starve-humanity-by-2050/#2b1dbcba7ccc

Citera
2018-09-02, 08:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Nej, 2 år visar ingen trend i klimatsammanhang. Vid det här laget borde du veta att man tittar på 30 år och dess medeltemperatur. Och gör man det ser man tydligt att jorden blivit nästan en grad varmare sedan 1880. Det ser du också eller hur?

Sommarens extrema värme är helt i linje med att IPCC säger att extrema väder blir vanligare. Det finns dock inget som säger detta är den nya sommartemperaturen.
Citera
2018-09-02, 08:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, 2 år visar ingen trend i klimatsammanhang. Vid det här laget borde du veta att man tittar på 30 år och dess medeltemperatur. Och gör man det ser man tydligt att jorden blivit nästan en grad varmare sedan 1880. Det ser du också eller hur?

Sommarens extrema värme är helt i linje med att IPCC säger att extrema väder blir vanligare. Det finns dock inget som säger detta är den nya sommartemperaturen.
Men det är ju det jag säger medan du säger att sommarens hetta visar att AGW är på stormsteg fram. Du får bestämma dig nu. Jag tror att du har missuppfattat hela den vetenskapliga metodiken för klimatforskningen helt enkelt och vad som egentligen sägs i rapporterna.

IPCC sysslar inte med några väderprognoser.
Senast redigerad av arbetet 2018-09-02 kl. 08:44.
Citera
2018-09-02, 08:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Men det är ju det jag säger medan du säger att sommarens hetta visar att AGW är på stormsteg fram. Du får bestämma dig nu. Jag tror att du har missuppfattat hela den vetenskapliga metodiken för klimatforskningen helt enkelt och vad som egentligen sägs i rapporterna.
Halmgubbe! Jag har sagt det jag skrev ovan. Däremot är ju uppvärmningen stor sedan bara lite drygt 100 år, så visst kan vi tala om stormsteg. Du får gärna kalla mig alarmist och domedagsprofet. Jag tar klimatförändringarna på stort allvar, det bör vi alla göra.

Att som du försvara fossilindustrin genom att upprepa klimatförnekarnas desinformation och irrelevanta kritik är helt förkastligt.
Citera
2018-09-02, 09:03
Medlem
lasternassummas avatar
På tal om tropiska oväder i Atlanten i år...

"Tropical Storm Florence formed near the Cabo Verde Islands early Saturday morning."

Igår morse alltså, 2018-09-01.

https://www.accuweather.com/en/weather-news/tropical-storm-florence-forms-in-eastern-atlantic-where-is-it-headed-next/70005943

Återstår att se vilken styrka den når och vilken väg den tar.

Officiellt brukar den atlantiska orkansäsongen anges vara juni tom. november. Kulmen är ofta under september.

"The Atlantic saw its first hurricane of the season on July 6, and it's called Beryl."
https://www.livescience.com/57671-hurricane-season.html

Mer om Beryl:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hurricane_Beryl

Beryl var ganska "snäll" och nådde "bara" vindstyrkor på ca 36 m/s. Efter Karibien vek den av mot Bermuda, så den berörde knappt alls USA's fastland. När USA's fastland drabbas ökar mediauppmärksamheten.

PS.
Här finns en animering av hur den tropiska stormen Florence formats och rört sig fram till i morse. Den byggs upp och rör sig västerut just nu.
https://www.accuweather.com/en/weather-news/tropical-storm-florence-forms-in-eastern-atlantic-where-is-it-headed-next/70005943

Senast redigerad av lasternassumma 2018-09-02 kl. 09:13. Anledning: PS
Citera
2018-09-02, 09:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Halmgubbe! Jag har sagt det jag skrev ovan. Däremot är ju uppvärmningen stor sedan bara lite drygt 100 år, så visst kan vi tala om stormsteg. Du får gärna kalla mig alarmist och domedagsprofet. Jag tar klimatförändringarna på stort allvar, det bör vi alla göra.

Att som du försvara fossilindustrin genom att upprepa klimatförnekarnas desinformation och irrelevanta kritik är helt förkastligt.
Nej, jag bygger ingen halmgubbe. Du har helt enkelt fel då det globala vädret har blivit kallare sedan förra året som var kallare än rekordåret 2016:

http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/UAH_LT_1979_thru_August_2018_v6.jpg

Man kan inte dra några slutsatser om klimatet utifrån lokala väderfenomen. Det kan säkert ett år bli rekordvarmt någonstans på jorden utan att klimatet har förändrats. Och vice versa naturligtvis, att det blir rekordkallt någonstans. Sommarens rekordvärme i nordvästra Europa kan alltså inte användas som en indikator på varmare klimat utan vidare. Det är falsk matematik som Peps sjunger om.

Dessutom är väl det närmast konsensus att vi riskerar att få kallare väder här i Skandinavien p.g.a. inbromsning av Gulfströmmen då issmältning på Grönland gör havet där sötare.
Citera
2018-09-02, 09:32
Medlem
arbetets avatar

Aldrig får man vara glad. Nya planerade kolkraftverk:

https://katternodigital.fi/wp-content/uploads/2016/04/sid50_karta_svensk.jpg

Citera
2018-09-02, 09:55
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Så här: problemet är att Rockström med stor sannolikhet inte uttrycker sig som han gör i medier i sin forskning. Det är det bedrägliga i hela hans föreställning inför publikum. Han följer naturligtvis en korrekt vetenskaplig standard i sina publikationer. Men som jag försöker visa här i ett tidigare inlägg på morgonen så betyder det inte nödvändigtvis att han representerar sanningen.
Vad är det bedrägliga? Hans forskning eller hur han uttrycker sig i media? Om det han uttrycker sig i media inte har stöd av några (av hans) publikationer vore det väl på sin plats med några exempel?

Du säger att du inte är klimatförnekare och samtidigt svarar du nej på humanlifes fråga
"Har du förstått att vi måste minska CO2-utsläppen?"
Det går inte riktigt ihop.

Samtidigt säger du att vi måste titta på trender längre än två år som försvar på att du hävdar att trenden är nedåtgående efter 2016 och anklagar meningsmotståndare för att dra slutsatser från denna varma sommar liknande dina, fast åt andra hållet, när den enda som framfört detta argument är du själv.

Det sägs att en växande koldioxidkoncentration kan ha negativa effekter på kognition. Kanske är olika människor olika känsliga? Läge att köpa lite syrgas för dig att nyttja innan du skriver här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in