Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Det som gäller vid balans är att utgående energi = inkommande energi. Den inkommande energin beräknas på en cirkelskiva med jordens radie, pi*r^2. Detta multiplicerat med solens effekt per m^2 ger den totala ineffekten. Uteffekten fördelas över hela jordens yta eftersom hela jordens yta strålar. Då får vi en medeluteffekt per m^2. Och ytarean av en sfär ges av 4pi*r^2. Då fås S*pi*r^2=X*4pi*r^2 ==>×X= S*pi*r^2/4*pi*r^2=S/4=X,där S är solarkonstanten och X således är den effekt som utstrålas per m^2.
Helt enkelt, den totala instrålade energin är den totalt utstrålade energin. Och om man vill fördela denna per m^2,får man dividera med antalet m^2. Jag kan inte förklara det enklare.
Det är på grund av att du inte förstår. Ditt påstående stämmer bara där temperaturen motsvarar den energibalans som du använder beräknad till 1/4 av intensiteten av solstrålningen minus albedo.
Det stämmer inte vid jordytan, det stämmer inte vid tropopausen, det stämmer inte i stratosfären osv.
Vilket betyder att det inte är den styrande faktorn. Den anger bara vad energibalansen har för värde när strålningen har fördelats över hela systemet. Vid ytan så bestäms temperaturen av vad strålningen har för värde när den har absorberats vid ytan. Det är oberoende av vad som emitteras från atmosfärens volym vid energibalans.
Citat:
Halva ytan mottar inte energi, isf måste du räkna med cosinuseffekten. Det enklaste är att räkna på den cirkelskiva som är vänd mot solen = pi*r^2. Halva ytan är 2*pi*r^2.
Jorden mottar solstrålning på en sida vänd mot solen konstant. Även om jorden inte är helt rund så kan vi utgå från det vid en uppskattning.
Menar du att belysning av ena sidan på en sfär inte är detsamma som 1/2 ytan?
Ok.... hur mycket är en halv sfär då? 75% eller?
Nej, nu får du ge dig och komma ett verkligt argument som förklarar den overkliga uppvärmningen med kyla från luft. Som är helt unik för jorden, det har inte observerats någon annanstans än i troposfären. Och faktiskt inte ens där.
Men det påstås vara en verklighet och det strider mot naturlagarna.
Citat:
Ja, ditt argument är att växthuseffekten inte existerar. Det är detta du säger här implicit. Och även explicit :
Jag förnekar att kall luft kan orsaka en stegring i temperatur hos materia som är varmare. Växthuseffekten består av att kall luft orsakar en stegring i temperatur hos materia som är varmare.
Mitt påstående är det ingen som kan bestrida och växthuseffekten behöver förklaras i förhållande till hur vetenskapen säger att skillnader i temperatur förhåller sig till varandra.
Vetenskapen säger att de förhåller sig som jag påstår. Hur kan växthuseffekten förklaras på ett vetenskapligt sätt?
Det är mitt argument och om det saknas en beskrivning som förhåller sig till det vetenskapliga sambandet mellan olika temperaturer som alltid gäller eftersom det utgår från naturlagar, som förklarar varför det finns ett undantag i atmosfären, så blir resultatet att växthuseffekten förnekar sig själv.
Men visst, om du tycker att det inte passar med mina påståenden att kallt inte kan värma varmt, så blir jag stolt över att det innebär att jag förnekar växthuseffekten. Eftersom det innebär att du är dum i huvudet och jag är inte det.
Citat:
Växthuseffekten gör avsvalningen långsammare samtidigt som den inte påverkar uppvärmningen från solen.
Det är som att se någon som spelar fotboll och håller en kon framför ansiktet så att begränsningen av synfältet gör att man inte har en aning i vilken riktning man är vänd. Pespektiv är det som gör att man förstår samband och du har inte mycket av den varan.
"Avsvalningen långsammare", avsvalning kan endast motsvaras av ett enda begrepp, och det är heat transfer. Heat transfer är hur mycket energi som flödar bort från en ytan till omgivningen. Den mottagande omgivningen är den mottagande parten och den överföring som förändrar temperatur både till högre och lägre, är alltid och endast en överföring i en riktning som går från hög till låg.
Överföringen avgör hur stor input som absorberas hos en massa med lägre temperatur och även hur stor mängd som överförs ensidigt från den högre temperaturen utöver den energi som överförs i samma mängd i alla riktningar.
Input avgör output. Endast ökad input avgör hur stor ökning i output som uppstår. Uppmätt output är vad man mäter med en termometer som mäter värmetransfer från materia till termometern. Den är densamma som skillnaden i temperatur upphöjt till fyra * SB-lagen för termisk strålning. En mätning av takten i värmetransfer är en mätning av output och det är ur den mätningen som man kan bestämma temperaturen som definierar vilken nivå av excitation som materian har uppnått.
Eftersom temperaturen hos atmosfären i förhållande till jordytan är likställt med den takt av värmetransfer som sker mellan de två i riktning från jordytan, så är det en definition av output som vi får genom att veta atmosfärens temperatur.
Eftersom input är helt beroende av högre temperaturer i omgivningen och atmosfärens förhållande endast är något som kan beskrivas som output från jordytan genom sin lägre temperatur, så kan inte atmosfären förändra input.
Temperatur handlar om densitet i energifördelningen i ett strålningsfält. En lägre densitet är likställd med en lägre temperatur. Jag hoppas verkligen att du förstår vad detta innebär.
Det handlar inte om antal fotoner som emitteras i någon riktning eller alla riktningar, utan om hur hög densitet i strålningsfältet som uppstår vid olika temperaturer. Det kan också beskriva som att det avgörande för temperatur är hur täta populationer av olika energitillstånd som finns i antalet fotoner i ett strålningsfält.
Endast en tillförd densitet som har en högre täthet av högre energitillstånd kan öka densiteten vid en given temperatur och få den att stiga.
När du lägger en isbit i vatten så sjunker vattnets temperatur när isbiten absorberar värme och smälter, när isbiten har krympt så har avkylningen minskat i hastighet(långsammare avsvalning), men den totala temperaturen fortsätter att bli lägre ända tills skillnaden inte längre finns. Där håller den sig i fortsättningen om inte man ökar temperaturer i omgivningen. Bortsett från annan avkylning.
Det är samma princip och du är mycket välkommen att ge exempel på situationer där minskad avsvalning pga av att något är kallare skulle innebära en stigande temperatur.
Minskad output är detsamma som mindre strålning vilket är likställt med lägre temperatur och det är vad du kallar för "minskad avsvalning". En ökning i temperatur är detsamma som ökad avsvalning och det är din pinsamma tankevurpa. Högre temperatur innebär en ökad avkylning via emitterad energi, så varför påstår du att minskad avsvalning orsakar högre temperatur? Det är ju ett kännetecken på en förhållandevis lägre temperatur.