2018-09-01, 11:41
Medlem
Al Gores avatar
Tyvärr är AF ett stort skämt.
Då jag gick från egenföretagare till arbetslös så var jag inskriven som arbetssökande.
Det enda AF gjorde var att se till att jag sökte 3-5 jobb/dag. Gjorde man inte det eller missade att rapportera vilka jobb man sökt så meddelade dom A-kassan direkt så fick man fem dagars karens. Till slut så satt man och hittade på vilka jobb man sökt.
Citera
2018-09-01, 11:46
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al Gore
Tyvärr är AF ett stort skämt.
Då jag gick från egenföretagare till arbetslös så var jag inskriven som arbetssökande.
Det enda AF gjorde var att se till att jag sökte 3-5 jobb/dag. Gjorde man inte det eller missade att rapportera vilka jobb man sökt så meddelade dom A-kassan direkt så fick man fem dagars karens. Till slut så satt man och hittade på vilka jobb man sökt.

Var arbetslös i vintras, sökte 8-9 jobb i månaden (de flesta påhittade) som jag redovisade i deras aktivitetskalender, blev ”godkänd” varje gång!
Citera
2018-09-01, 13:32
Medlem
Du besöker eller ringer dom och säger att du vill bli utskriven. Du kommer inte få någon a-kassa eftersom ett krav för att få ersättning är att man är inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande.
Citera
2018-09-01, 14:32
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berch123
Hur skriver man ut sig från Arbetsförmedlingen? Hörde att man kan nekas a-kassa.
Precis gått ut skolan?

Finns inget tvång på att vara inskriven hos arbetsförmedlingen.
Dock är det tvång på att vara till arbetsmarknadens förfogande och är du ej det så är du ej berättigad någon som helst ersättning ekonomiskt vare sig från Socialen eller AF.

Hade så roligt.
Citera
2018-09-01, 16:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berch123
Hur skriver man ut sig från Arbetsförmedlingen? Hörde att man kan nekas a-kassa.
Du (och de som svarat i tråden) borde kanske ta reda på vad saken gäller innan du/ni drar diverse ogrundade slutsatser om ditt och datt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-tusentals-arbetslosa-riskerar-forlora-a-kassan-i-onodan

För övrigt är detta ingen nyhet, det är känt sedan flera månader tillbaka och Af har rutiner för att hantera det.
Citera
2018-09-01, 17:27
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du (och de som svarat i tråden) borde kanske ta reda på vad saken gäller innan du/ni drar diverse ogrundade slutsatser om ditt och datt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-tusentals-arbetslosa-riskerar-forlora-a-kassan-i-onodan

För övrigt är detta ingen nyhet, det är känt sedan flera månader tillbaka och Af har rutiner för att hantera det.

Det blev en nyhet eftersom SVT tog upp det häromdagen. Förutom det håller jag med dig, fullt med idioter i tråden som svarar på något helt annat än vad TS efterfrågar.

Som vanligt skyller ansvarig minister ifrån sig, Ylva Johansson "är förvånad". Den här praxisändringen från A-kassorna beror som sagt på nya domar som är en direkt följd av nya direktiv som regeringen gett till A-kassorna. De har inte gjort någon konsekvensanalys, de jäkla pajasarna.

Mitt råd till TS är att avvakta. Den här tillämpningen är naturligtvis helt uppåt väggarna fel, även om den är "rätt" enligt det juridiska regelverk som regeringen hittat på. Håll koll på vad som händer med det här med din A-kassa och arbetsförmedlingen.

Har du dock ingen som helst anledning till att vara kvar i arbetsförmedlingen -tex att du måste ha bidrag eller har någon form av arbetsmarknadsåtgärd, så är det bara att gå ur. Ring deras kundtjänst så fixar dem det.
Citera
2018-09-01, 17:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det blev en nyhet eftersom SVT tog upp det häromdagen. Förutom det håller jag med dig, fullt med idioter i tråden som svarar på något helt annat än vad TS efterfrågar.

Som vanligt skyller ansvarig minister ifrån sig, Ylva Johansson "är förvånad". Den här praxisändringen från A-kassorna beror som sagt på nya domar som är en direkt följd av nya direktiv som regeringen gett till A-kassorna. De har inte gjort någon konsekvensanalys, de jäkla pajasarna.

Mitt råd till TS är att avvakta. Den här tillämpningen är naturligtvis helt uppåt väggarna fel, även om den är "rätt" enligt det juridiska regelverk som regeringen hittat på. Håll koll på vad som händer med det här med din A-kassa och arbetsförmedlingen.

Har du dock ingen som helst anledning till att vara kvar i arbetsförmedlingen -tex att du måste ha bidrag eller har någon form av arbetsmarknadsåtgärd, så är det bara att gå ur. Ring deras kundtjänst så fixar dem det.
Det fetstilta. Varifrån har du hämtat den informationen? Belägg påståendet med hänvisning till källa.
Citera
2018-09-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Känt för allmänheten? De arbetslösa? Arbetsförmedlingen?
Jag är genuint intresserad, så det handlar inte om någon form av ironi eller sarkasm.
Senast redigerad av V-H 2018-09-01 kl. 20:44.
Citera
2018-09-02, 11:26
Medlem
StureSventons avatar
Ingen har svarat på TS fråga:
Om man har en anställning men arbetsgivaren får lönebidrag, kan man då kräva att bli utskriven från AF för att skydda sin a-kassarätt om man blir arbetslös.

Arbetstagare och arbetsgivare har ett anställningskontrakt som inte bara kan brytas, AF och arbetsgivaren har ett avtal som nu bryts och arbetsgivaren blir av med sitt bidrag.

Frågan vad som blir konsekvenserna för arbetstagaren om man gör så att arbetsgivaren blir av med sitt bidrag?
Citera
2018-09-03, 00:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Känt för allmänheten? De arbetslösa? Arbetsförmedlingen?
Jag är genuint intresserad, så det handlar inte om någon form av ironi eller sarkasm.
Det jag syftar på är att a-kassornas tolkning, att man måste ha varit utskriven från Af och skriva in sig igen för att kunna uppfylla ett nytt arbetsvillkor, är känd för Af, och att det finns en rutin för hur det praktiskt ska hanteras i de system (programvara alltså) där sökande registreras som inskriven, utskriven m.m. och från vilket det går signaler till a-kassorna om bland annat sådant.

Det som den här tråden handlar om är som jag skrev tidigare inga nyheter, det går tillbaks till en dom från HFD som kom redan i mars.
Citera
2018-09-03, 00:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Ingen har svarat på TS fråga:
Om man har en anställning men arbetsgivaren får lönebidrag, kan man då kräva att bli utskriven från AF för att skydda sin a-kassarätt om man blir arbetslös.

Arbetstagare och arbetsgivare har ett anställningskontrakt som inte bara kan brytas, AF och arbetsgivaren har ett avtal som nu bryts och arbetsgivaren blir av med sitt bidrag.

Frågan vad som blir konsekvenserna för arbetstagaren om man gör så att arbetsgivaren blir av med sitt bidrag?
Det hela verkar något oklart. Enligt en del information räcker med att den arbetssökande skrivs ut från Af efter att anställningen avslutats, och skriver in sig igen (tidigast nästa dag), för att a-kassan ska bli nöjda. I sådant fall påverkas inte arbetsgivaren, förutsatt att anställningen avslutats, undantag är i så fall exempelvis om en anställning med stöd gått från heltid till deltid och den sökande vill söka ersättning från a-kassan för den del hen inte jobbar.

Mer problematiskt tror jag att det är för en del arbetssökande, vars SGI kan påverkas om dom skrivs ut från Af.
Citera
2018-09-04, 12:12
Medlem
A-kassa som dömd för brott?
Om en person först har ett arbete tillräckligt länge för att ha rätt till A-kassa och sedan döms för brott, består rätten till A-kassa då? Spelar det någon roll om personen fick sparken på grund av domen/rättegången eller blev uppsagd innan något brott ens misstänktes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in