2018-09-01, 17:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Så med andra ord, gör man inte mycket alls för att försöka falsifiera gravitationen.

Din läsförståelse är inte den bästa.
Jag förklarade precis att det har gjorts massor för att falsifiera gravitationen. Och inget har lyckats.
Citera
2018-09-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Din läsförståelse är inte den bästa.
Jag förklarade precis att det har gjorts massor för att falsifiera gravitationen. Och inget har lyckats.
Du skrev:
Man kollar tyngdkraften i vakuum, man kollar tyngdkraften i en skärmbur och man kollar tyngdkraften på olika höjder och så vidare.

Och just dom exemplen du tog tyder på att testen att försöka falsifiera gravitationen är mycket låga. Vad mer för exempel har du?
Citera
2018-09-01, 18:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Den imaginära ventilen gravitationen håller atmosfären på plats kring jorden i inget som expanderar, gravitationen är svag men starkare än ingets sugeffekt. Ingets sugeffekt kan heller inte motstå det svarta hålets dragningskraft och följaktligen sugs ingets sugande effekt in där tillsammans med materia.

Det är svindlande att föreställa sig att vetenskapen håller detta scenario för troligt, men så ligger till. Bara att suga sig kan man tragikomiskt uttrycka!

Men du, inget har ingen sugeffekt. Det borde till och med du begripa.

Men visst, utveckla gärna din ståndpunkt. Hur kan ingenting ha en sugeffekt?
Citera
2018-09-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Men nu är det så att testet visar att gravitationen finns och fungerar som teorin förutsäger. Om du hade förstått detta experiment hade du vetat att man mäter kraften mellan kulorna som är vinkelräta mot jordens tyngdkraft varför jorden inte påverkar detta mätresultat.
Hade det inte varit så att massor inte attraherar varandra (gravitationsteorin fel) så hade detta test visat det för längs sedan även av mig själv som gjort detta experiment.
Även på andra sätt hade det förstås visat sig. Vi hade t.ex inte kunnat förutsäga himlakroppars position med hög precision genom att räkna med formeln för gravitations kraften.
Det är en myt att himlakroppar rörelser inte kunde bestämmas innan jorden var rund. NASA har exempelvis en person som sysslar med detta och han baserar sina förutsägelser på observationer utarbetade långt innan. Jag minns inte namnet på personen eller detaljer kring det. Du kan leta upp det själv.

Vår tidsålder är inte den mest framstående, snarare tvärtom. De som driver denna konspiration vill dock gärna framställa det som om det vore så för att vi ska förkasta det gamla och köpa lögnen.
Citera
2018-09-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Men nu är det så att testet visar att gravitationen finns och fungerar som teorin förutsäger. Om du hade förstått detta experiment hade du vetat att man mäter kraften mellan kulorna som är vinkelräta mot jordens tyngdkraft varför jorden inte påverkar detta mätresultat.
Hade det inte varit så att massor inte attraherar varandra (gravitationsteorin fel) så hade detta test visat det för längs sedan även av mig själv som gjort detta experiment.
Även på andra sätt hade det förstås visat sig. Vi hade t.ex inte kunnat förutsäga himlakroppars position med hög precision genom att räkna med formeln för gravitations kraften.
Men det kan ju vara elektromagnet fält som gör det.
Något du inte verkar förstå och väldigt många andra är att icke-magnetiska objekt kan bli magnetiska.
Citera
2018-09-01, 18:32
Medlem
Citat:
Men du, inget har ingen sugeffekt. Det borde till och med du begripa.

Men visst, utveckla gärna din ståndpunkt. Hur kan ingenting ha en sugeffekt?
Det handlar inte om huruvida inget har en sugeffekt. Det handlar om det orimliga i globmodellen.

Några exempel:
Ingenting som expanderar.
Vakuum utan sugeffekt.
Svaga krafter som motstår ett ofantligt stort vakuum.
Svarta hål som suger i sig av ett expanderande ingenting.
Citera
2018-09-01, 18:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det handlar inte om huruvida inget har en sugeffekt. Det handlar om det orimliga i globmodellen.

Några exempel:
Ingenting som expanderar.
Vakuum utan sugeffekt.
Svaga krafter som motstår ett ofantligt stort vakuum.
Svarta hål som suger i sig av ett expanderande ingenting.

Att du tycker det är orimligt att vakuum inte har en sugeffekt betyder inte att det är orimligt.

Jag har ju dessutom förklarat för dig varför vakuum inte har en sugeffekt.
Citera
2018-09-01, 18:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Men lilla gubben jag har redan sagt vad som saknas. Vill du inte förstå så kan jag inte göra mer.

Du har inte kommit med några konkreta förslag på vad som ska testas.

Förövrigt vet vi, utan något som helst tvivel, att tyngdkraften är proportionell mot massan.
Citera
2018-09-01, 18:55
Medlem
Citat:
Att du tycker det är orimligt att vakuum inte har en sugeffekt betyder inte att det är orimligt.

Jag har ju dessutom förklarat för dig varför vakuum inte har en sugeffekt.
Vidare kan man undra varför universum inte imploderar? Är det möjligt enligt din modell att en volym expanderar utan högre tryck än omgivningen? Det är ju inte möjligt här på jorden men är det möjligt i rymden?

Jag förstår faktiskt inte hur du och andra orkar att hålla denna fasad uppe.
Citera
2018-09-01, 19:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag förstår faktiskt inte hur du och andra orkar att hålla denna fasad uppe.

Det kan ju bero på att det inte är en fasad?

Jag förstår hyfsat hur saket och ting funkar - inklusive de saker som du finner orimliga. Och det roliga är att det du finner orimligt finner jag i högsta grad rimligt. Som tex det faktum att rymden inte "suger bort" atmosfären.

Du hävdar att detta beror på att jag är hjärntvättat av frimurare. Jag är å andra sidan jättesäker på att det beror på att jag har kunskap. Jag vet att det behövs krafter för att "suga bort" saker och jag vet att ingenting ( vakuum) inte är en kraft. Jag kan dessutom förklara för mig själv (och andra) varför det är fullt rimligt att vakuum inte suger bort atmosfären.

Så nej, det är ingen fasad. Det är kunskap och visshet. Jag vet, tackvare kunskap och utan något som helst tvivel, att jorden är en sfär.
Senast redigerad av madtop 2018-09-01 kl. 19:16.
Citera
2018-09-01, 19:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Kanske läge att nån som tror att jorden är platt lägger upp bilder på kanten nu som omväxling.
Citera
2018-09-01, 19:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kanske läge att nån som tror att jorden är platt lägger upp bilder på kanten nu som omväxling.

Eller ger en trovärdig förklaring till varför en jordglob är en fungerade avbildning av jorden.

Eller ger en trovärdig förklaring till hundratals av andra observationer som inte fungerar på en platt jord.
Senast redigerad av madtop 2018-09-01 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in