2018-09-01, 19:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Eller ger en trovärdig förklaring till varför en jordglob är en fungerade avbildning av jorden.

Eller ger en trovärdig förklaring till hundratals av andra observationer som inte fungerar på en platt jord.
Ja om jorden vore platt borde det vara enkelt för en kartritare att skapa en plattjordskarta som stämmer fullt ut utan projektion. Den enda dom publicerat här vad jag sett är Gleasons vilken är kraftigt förvrängd. Den kartan kan ju inte ens Bolddog och Kung Adolf tro är en korrekt bild av jorden? Om nu jorden skulle vara platt. Varför skapar ingen en karta utan projektion?
Citera
2018-09-01, 19:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja om jorden vore platt borde det vara enkelt för en kartritare att skapa en plattjordskarta som stämmer fullt ut utan projektion. Den enda dom publicerat här vad jag sett är Gleasons vilken är kraftigt förvrängd. Den kartan kan ju inte ens Bolddog och Kung Adolf tro är en korrekt bild av jorden? Om nu jorden skulle vara platt. Varför skapar ingen en karta utan projektion?

Jag tror att kompetensprofilen hos den generelle plattjordaren inte passar ihop med så svåra saker som att mäta stäckor och vinklar. Att kartlägga jorden är helt enkelt en omöjlig uppgift för dem.
Citera
2018-09-01, 19:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Så det svarta hålet suger i sig saker som befinner sig i ett vakuum, ett vakuum i sig har ju en sugeffekt. Jag ser inte hur det går ihop.
Ett svart hål drar till sig massa med gravitation ingenting ”sugs” in i ett svart hål. Vakuum är ett undertryck, därför sugs luft in i en vakuumkammare när den öppnas.
Citera
2018-09-01, 19:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag tror att kompetensprofilen hos den generelle plattjordaren inte passar ihop med så svåra saker som att mäta stäckor och vinklar. Att kartlägga jorden är helt enkelt en omöjlig uppgift för dem.
Och om någon av dem kan det så skulle han nog inte publicera resultatet eftersom svaret med största sannolikhet inte stämmer med deras tro.
Citera
2018-09-01, 19:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Leta upp det själv.
Nej. Påståenden utan belägg kan avfärdas utan belägg.

Jag antar att du refererar till att vetenskapen inte vet hur det kommer sig att gravitation finns. Det är inte samma sak som att vetenskapen inte bevisat att gravitation existerar.
Citera
2018-09-01, 19:43
Medlem
Nu när ni pratar om platt jord . Hur kommer det sig att vi trodde att den var platt och rund runt om?
Jag tänkte mer att jorden var platt oändligt bort .

Varför trodde man rund med kant och stup överhuvudtaget?

Ja menar om jag går å irrar omkring på jorden och inte vet något varför skulle jag tro att det är et stup längre bort ?

För att solen går ner där kanske
Senast redigerad av troligengud 2018-09-01 kl. 20:04.
Citera
2018-09-01, 19:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Den är inte bevisad, kan du inte fatta det?
Istället för att upprepa det hela tiden borde nu kanske vara öppna till andra mer logiska hypoteser.
Vilka är dessa ”andra mer logiska hypoteser”?
Magnetiska fält har vi redan kommit fram till att det inte förklarar effekten av gravitationen.
Citera
2018-09-01, 19:54
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Varför vill ni ha en riktig bild av plattjord men inte rund jord? Känns motsägelsefullt.

Det är bara ni som påstår att alla bilder på Globen är fejk. Däremot är det ingen, inte ens ni, som tror att bilden du länkade är annat än en konstnärlig illustration.

Tror du att bilderna från Himawari 8 är CGI?

http://himawari8.nict.go.jp
Citera
2018-09-01, 20:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Nu när ni pratar om platt jord . Hur kommer det sig att vi trodde att den var platt och rund runt om?
Jag tänkte mer att jorden var platt oändligt bort .

Varför trodde man rund med kant och stup överhuvudtaget?

Ja menar om jag går å irrar omkring på jorden och inte vet något varför skulle jag tro att det är et stup längre bort ?

Påstår du nu att den platta jorden är oändligt stor? Man kan teoretiskt resa i en rak linje i evigheten på jorden, är det korrekt uppfattat?
Citera
2018-09-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Påstår du nu att den platta jorden är oändligt stor? Man kan teoretiskt resa i en rak linje i evigheten på jorden, är det korrekt uppfattat?
Ja
Citera
2018-09-01, 20:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ja

Finns det några observationer som tyder på detta?
Citera
2018-09-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag har inte bett om någon bild alls på det runda jordklotet. Jag vet redan att de finns.

Men om jorden är platt - och ej är oändligt stor - borde det vara hyfsat enkelt att åka till kanten och dokumentera den. Att ingen har gjort det?
Vilken kant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in