Citat:
Ursprungligen postat av
Dizzi
Hur vet du att 99,9 procent av alla kvinnor klarar det? Varför Lotta valde bli tillsammans med Martin vet varken du eller jag varför. Alla människor är olika val de gör i livet baseras på just individens egna erfarenheter och tycke. Om jag förstår dig rätt så menar du att dåliga beslut, val i livet är lika med att skylla sig själv när man sen blir utsatt för psykisk och fysisk misshandel? Jag anser ej detta det finns ingen människa som ska behöva känna skuld över att de blivit utsatta av en störd individ. Hela skuldfrågan ligger endast på den störda individen som utsätter en annan människa för detta.
Många utsatta kvinnor klandrar sig själva även efter de lämnat ett förhållande med våld och psykisk terror. Det är först när insikten om de psykologiska mekanismer som kickar in som de kan förstå varför de agera och hanterade saker som de gjorde.
Så Lottas val eller agerande är oväsentligt i detta sammanhang hon vart mördad av en psykisk störd individ som inte borde fått vara ute i det fria.
Människor som lever i pågående trauma kan inte tänka klart och tydligt. Därför är det viktigt att samhället skyddar människor emot dessa vidriga förövare .
Ytterst få personer tycker att någon annan än Martin är ensam skyldig till mordet på Lotta.
Därför sitter han och ska betala av på skadeståndet till Lottas anhöriga.
Men Lottas anhöriga påstår att staten också är skyldig till att han slog ihjäl henne.
Därför vill de ha en stor näve av våra skattepengar.
Därför är det rimligt att diskutera hur Lotta själv agerade.
Om hon förstod att Martin var en kvinnomisshandlare, narkotikamissbrukare och missbrukare av enorma mängder anabola som kan göra någon än mer våldsam och om hon avslutade relationen och polisanmälde honom.
Lotta visste allt detta om Martin. Trots det ville hon ha barn och framtid med honom, började om med relationen efter att han varit med Angelica en kort tid.
Det är inte lätt att se hur en icke totalitär stat ska kunna skydda och styra en kvinna som 41-åriga Lotta då, i strid med hennes egen vilja.
Dock är vi faktiskt fria individer som
får fatta korkade beslut om vår tillvaro.
Men vi får också som omgivning tycka att personen betedde sig oansvarigt och dumt.
Och bli irriterade över att man ljuger om bakgrunden till ett mord.