Citat:
Ursprungligen postat av
slaess
Jag vill helst inte blanda in värde-begrepp men ok. Så du menar att föräldrarna är viktigare för barnen än alla andra personer de möter under sin uppväxt? Jag tror föräldrar är oerhört viktiga men de står inte pall för 100 dåliga influenser.
sedan; hur många vettiga föräldrar finns det då i utanförskapsområden? ( det är dina egna ord, jag talar inte om ovettiga/vettiga föräldrar, utan om det sociala arvet)
Jag har ingen aning om "hur många" vettiga föräldrar som finns i våra utanförskapsområden. Dessa studier var dessutom amerikanske så de pratar inte om våra utanförskapsområden utan deras. Men principen måste ändå vara densamma.
Alla föräldrar som hamnar i Fittja kanske inte hamnar där därför att de själva är kocko i skallen utan för att de av olika anledningar inte har råd att bo på "vettiga" trygga områden.
Många enskilda riskfaktorer är svaga, men såklart har riskfaktorer tydliga kumulativa effekter.
I de forskningsrapporter jag läste var det dock helt klart att den enskilda viktigaste faktorn var föräldrarna. Inget kom i närheten av deras betydelse.
Sen är det en annan femma att maskrosbarnen klarar sig oftast just därför att det åtminstone finns NÅGON viktig vuxen i deras närmiljö.
En annan viktig sak i sammanhanget är förstås vad man menar med "klarar sig"..